Jak skusić klienta szukającego auta dla rodziny? Należy mu zaoferować samochód z dużym bagażnikiem i wnętrzem dającym się różnorodnie konfigurować.
Citroena C4 Picasso i Seata Alteę XL przygotowano z myślą o tych, którzy chcą wygodnie przewieźć do czterech pasażerów bez obaw o możliwość spakowania się na wakacyjny wyjazd. Koncepcja leżąca u podstaw powstania samochodów była ta sama, ale sposoby jej realizacji okazały się odmienne.
Cechy szczególne
Specjaliści z Citroena nadali C4 Picasso miano visiovana. Nazwa związana jest ze znaczną powierzchnią przeszkloną, dzięki której do wnętrza dociera duża ilość światła. Przednia szerokokątna, panoramiczna szyba zachodząca nieco na dach ma 2 m2
. Dodatkowo w rozwidlonym przednim słupku
nadwozia znajdują się pokaźne szybki. Takie zabiegi z jednej strony ułatwiły obserwację drogi, a z drugiej zapewniły autu atrakcyjny wygląd.
Podobnie jak w odmianie hatchback modelu C4, także w Picasso zastosowano niekonwencjonalną kierownicę. Obraca się
jedynie jej wieniec, podczas gdy cały środek pozostaje nieruchomy. Ponadto zegary są elektrycznie i umieszczono w górnej części panelu centralnego.
Wnętrze C4 Picasso można konfigurować na wiele sposobów. Tylne fotele przesuwają się wzdłuż nadwozia (zakres regulacji 13 cm) oraz składają. Zabiegi te zwiększają pojemność
przestrzeni bagażowej z 500 do nawet 1 734 l. Dostęp do przestrzeni bagażowej możliwy jest także przez dostępne opcjonalnie otwierane niezależnie okno bagażnika.
Altea XL to przedłużona o prawie 19 cm wersja Altei. Podobnie jak w Citroenie konstruktorzy postawili na dużą użyteczność. Po przesunięciu tylnych siedzeń o 14 cm do przodu objętość bagażnika wzrasta z 532 do 635 l, a po ich złożeniu do 1 604 l. To o 130 l mniej niż w C4 Picasso.
W oparciach przednich siedzeń obu samochodów umieszczono składane stoliki służące osobom podróżującym z tyłu np. do postawienia napoju.
Silniki
Testowane przez nas C4 Picasso i Alteę XL napędzały silniki wysokoprężne: w Citroenie 1,6 l/110 KM, a w Seacie 1,9 l/105 KM. Diesel C4 Picasso pracuje ciszej - dźwięk jego pracy
zaczyna przeszkadzać przy ok. 3200 obr./min. W Altei XL głośniej robi się przy ok. 2800 obr./min. Zapotrzebowanie na paliwo w Citroenie wyniosło w trasie 5,2 - 5,3 l/100 km (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja), a w mieście 7,8 - 7,9 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja). W podobnych warunkach Seat zużywał nieco mniej paliwa: w trasie 4,9 - 5,1 l/100 km, w mieście 7,3 - 7,4 l/100 km. Osiągi obu aut okazały się
porównywalne.
Wrażenia z jazdy
Na pochwałę zasługuje ilość miejsca we wnętrzach C4 Picasso i Altei XL. Miejsca z przodu i z tyłu nie powinno zabraknąć nawet wyższym osobom, a system przesuwania foteli tylnych ułatwia dostosowanie pojemności bagażnika to aktualnych potrzeb. Niezbyt zadowalająca jest praca systemu składania i przesuwania tylnych foteli w Citroenie. Pociągnięcie za wykonany z materiału uchwyt nie zawsze skutkuje zamierzonym, całkowitym złożeniem siedzeń. Zaletą jest natomiast identyczna szerokość trzech siedzeń. Dużo łatwiej siedzenia składa się i przesuwa w Seacie.
Obsługa urządzeń pokładowych (radioodtwarzacza, klimatyzacji) jest łatwiejsza w Seacie. W Citroenie radiem steruje się z kierownicy, a ilość przycisków nieco przytłacza. Początkowo trudno się zorientować, który do czego służy.
Zegary Altei XL umieszczono dość głęboko w osłonach, dzięki czemu nawet mocne słońce nie przeszkadza w odczytywaniu ich wskazań. Nieco inne, ale równie efektywne rozwiązanie, zastosowano w C4 Picasso. Elektroniczny wyświetlacz pokazujący m.in. prędkość i obroty silnika znajdują się pod daszkiem..
Zawieszenie Altei XL jest nieco twardsze niż C4 Picasso. Wynika to ze sportowego charakteru hiszpańskiej marki.
Podsumowanie
Citroen C4 Picasso i Seat Altea XL to nowoczesne, przestronne minivany. Konfrontując je trudno wskazać zwycięzcę. Napędzane dieslami o mocach odpowiednio 110 i 105 KM mają porównywalną dynamikę i zużycie paliwa. Także poziomy wyposażenia są zbliżone. Dużą różnicę w cenach wyjściowych niweluje możliwość kupienia Citroena w promocji oferowanej przez generalnego importera, dzięki której zamiast 91 900 zł zapłacimy za niego 83 900 zł. Na rabaty w przypadku Seata nie ma co liczyć. Francuski samochód wybiorą zapewne ci, którym bardziej zależy na oryginalności i nieszablonowych rozwiązaniach. Hiszpańskie auto jest nieco bardziej tradycyjne, ale nie jest to jego wadą.
Wybrane dane techniczne
| Citroen C4 Picasso 1.6 HDi | Seat Altea XL 1.9 TDI |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1560 | 1896 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 110/4000 | 105/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 260/1750 | 250/1900 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,7 | 12,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 183 |
Pojemność bagażnika (l) | 500/1734 | 532/1604 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,1/7,3 | 4,5/6,9 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 447 x 183 x 166 | 446,7 x 176,8 x 158,1 |
Rozstaw osi (cm) | 272,8 | 257,8 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
Cena (zł)* | 91 900 | 85 490 |
*
cena bez rabatów
Wybrane wyposażenie seryjne
| Citroen C4 Picasso SX | Seat Altea XL Stylance |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | 2290 zł (+ wspomaganie hamowania + czujnik ciśnienia w oponach) |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu | S | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S | S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/- | -/S |
Radioodtwarzacz z CD ze sterowaniem w kierownicy | S | S |
Komputer pokładowy | S | S |
Tempomat | - | S |
Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach | S | S |
Lakier metalizowany | 1900 | 1990 |
S- wyposażenie standardowe
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)** **
| Citroen C4 Picasso | Seat Altea XL |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | Remis | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | Remis (przy uwzględnieniu promocji) |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?