Citroen C4 Picasso kontra Seat Altea XL

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 Picasso charakteryzuje się dużą powierzchnią szyb. Przednia, panoramiczna, zachodzi nieco na dach.
Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 Picasso charakteryzuje się dużą powierzchnią szyb. Przednia, panoramiczna, zachodzi nieco na dach.
Udostępnij:
Jak skusić klienta szukającego auta dla rodziny? Należy mu zaoferować samochód z dużym bagażnikiem i wnętrzem dającym się różnorodnie konfigurować.

Jak skusić klienta szukającego auta dla rodziny? Należy mu zaoferować samochód z dużym bagażnikiem i wnętrzem dającym się różnorodnie konfigurować.

Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 Picasso charakteryzuje się dużą powierzchnią szyb. Przednia, panoramiczna, zachodzi nieco na dach.
Fot. Maciej Pobocha: Citroen C4 Picasso charakteryzuje się dużą powierzchnią szyb. Przednia, panoramiczna, zachodzi nieco na dach.

 

Citroena C4 Picasso i Seata Alteę XL przygotowano z myślą o tych, którzy chcą wygodnie przewieźć do czterech pasażerów bez obaw o możliwość spakowania się na wakacyjny wyjazd. Koncepcja leżąca u podstaw powstania samochodów była ta sama, ale sposoby jej realizacji okazały się odmienne.

 


Fot. Maciej Pobocha: Altea XL może mniej rzuca się w oczy niż C4 Picasso, ale kształty jej nadwozia są miłe dla oka.
Fot. Maciej Pobocha: Altea XL może mniej rzuca się w oczy niż C4 Picasso, ale kształty jej nadwozia są miłe dla oka.


Cechy szczególne

 

Specjaliści z Citroena nadali C4 Picasso miano visiovana. Nazwa związana jest ze znaczną powierzchnią przeszkloną, dzięki której do wnętrza dociera duża ilość światła. Przednia szerokokątna, panoramiczna szyba zachodząca nieco na dach ma 2 m2
. Dodatkowo w rozwidlonym przednim słupku

Fot. Maciej Pobocha: Wersja Picasso wykorzystuje tę samą płytę podłogową, co C4 w wersji hatchback, ale jest od niego zdecydowanie większa.
Fot. Maciej Pobocha: Wersja Picasso wykorzystuje tę samą płytę podłogową, co C4 w wersji hatchback, ale jest od niego zdecydowanie większa.

nadwozia znajdują się pokaźne szybki. Takie zabiegi z jednej strony ułatwiły obserwację drogi, a z drugiej zapewniły autu atrakcyjny wygląd.

 

Podobnie jak w odmianie hatchback modelu C4, także w Picasso zastosowano niekonwencjonalną kierownicę. Obraca się

Fot. Maciej Pobocha: W porównaniu do standardowej Altei wersja XL jest dłuższa o prawie 19 cm, dzięki czemu wzrosła ilość miejsca wewnątrz auta.
Fot. Maciej Pobocha: W porównaniu do standardowej Altei wersja XL jest dłuższa o prawie 19 cm, dzięki czemu wzrosła ilość miejsca wewnątrz auta.

jedynie jej wieniec, podczas gdy cały środek pozostaje nieruchomy. Ponadto zegary są elektrycznie i umieszczono w górnej części panelu centralnego.

 

Wnętrze C4 Picasso można konfigurować na wiele sposobów. Tylne fotele przesuwają się wzdłuż nadwozia (zakres regulacji 13 cm) oraz składają. Zabiegi te zwiększają pojemność

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze z centralnie umieszczonymi, elektronicznymi zegarami i kierownicą, której środek jest nieruchomy, wyróżnia C4 Picasso z
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze z centralnie umieszczonymi, elektronicznymi zegarami i kierownicą, której środek jest nieruchomy, wyróżnia C4 Picasso z grona innych minivanów.

przestrzeni bagażowej z 500 do nawet 1 734 l. Dostęp do przestrzeni bagażowej możliwy jest także przez dostępne opcjonalnie otwierane niezależnie okno bagażnika.

 

Altea XL to przedłużona o prawie 19 cm wersja Altei. Podobnie jak w Citroenie konstruktorzy postawili na dużą użyteczność. Po przesunięciu tylnych siedzeń o 14 cm do przodu objętość bagażnika wzrasta z 532 do 635 l, a po ich złożeniu do 1 604 l. To o 130 l mniej niż w C4 Picasso.

Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest bardziej tradycyjne niż w C4 Picasso, dzięki czemu obsługa urządzeń pokładowych sprawia mniej kłopotów.
Fot. Maciej Pobocha: Wnętrze jest bardziej tradycyjne niż w C4 Picasso, dzięki czemu obsługa urządzeń pokładowych sprawia mniej kłopotów.

 

W oparciach przednich siedzeń obu samochodów umieszczono składane stoliki służące osobom podróżującym z tyłu np. do postawienia napoju.

 

Silniki

 

Testowane przez nas C4 Picasso i Alteę XL napędzały silniki wysokoprężne: w Citroenie 1,6 l/110 KM, a w Seacie 1,9 l/105 KM. Diesel C4 Picasso pracuje ciszej - dźwięk jego pracy

Fot. Maciej Pobocha: Tylne fotele o równej szerokości siedzisk można przesuwać wzdłuż nadwozia.
Fot. Maciej Pobocha: Tylne fotele o równej szerokości siedzisk można przesuwać wzdłuż nadwozia.

zaczyna przeszkadzać przy ok. 3200 obr./min. W Altei XL głośniej robi się przy ok. 2800 obr./min. Zapotrzebowanie na paliwo w Citroenie wyniosło w trasie 5,2 - 5,3 l/100 km (prędkości do 110 km/h, włączona klimatyzacja), a w mieście 7,8 - 7,9 l/100 km (prędkości do 70 km/h, włączona klimatyzacja). W podobnych warunkach Seat zużywał nieco mniej paliwa: w trasie 4,9 - 5,1 l/100 km, w mieście 7,3 - 7,4 l/100 km. Osiągi obu aut okazały się

Fot. Maciej Pobocha: Przesuwane fotele pozwalają na różnorodną konfigurację wnętrza.
Fot. Maciej Pobocha: Przesuwane fotele pozwalają na różnorodną konfigurację wnętrza.

porównywalne.

 

Wrażenia z jazdy

 

Na pochwałę zasługuje ilość miejsca we wnętrzach C4 Picasso i Altei XL. Miejsca z przodu i z tyłu nie powinno zabraknąć nawet wyższym osobom, a system przesuwania foteli tylnych ułatwia dostosowanie pojemności bagażnika to aktualnych potrzeb. Niezbyt zadowalająca jest praca systemu składania i przesuwania tylnych foteli w Citroenie. Pociągnięcie za wykonany z materiału uchwyt nie zawsze skutkuje zamierzonym, całkowitym złożeniem siedzeń. Zaletą jest natomiast identyczna szerokość trzech siedzeń. Dużo łatwiej siedzenia składa się i przesuwa w Seacie.

Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 500 l, ale można ją zwiększać do 1734 l.
Fot. Maciej Pobocha: Bagażnik ma pojemność 500 l, ale można ją zwiększać do 1734 l.

 

Obsługa urządzeń pokładowych (radioodtwarzacza, klimatyzacji) jest łatwiejsza w Seacie. W Citroenie radiem steruje się z kierownicy, a ilość przycisków nieco przytłacza. Początkowo trudno się zorientować, który do czego służy.

 

Zegary Altei XL umieszczono dość głęboko w osłonach, dzięki czemu nawet mocne słońce nie przeszkadza w odczytywaniu ich wskazań. Nieco inne, ale równie efektywne rozwiązanie, zastosowano w C4 Picasso. Elektroniczny wyświetlacz pokazujący m.in. prędkość i obroty silnika znajdują się pod daszkiem..

Fot. Maciej Pobocha: Pojemność bagażnika można zwiększać z 532 do maksymalnie 1604 l
Fot. Maciej Pobocha: Pojemność bagażnika można zwiększać z 532 do maksymalnie 1604 l

 

Zawieszenie Altei XL jest nieco twardsze niż C4 Picasso. Wynika to ze sportowego charakteru hiszpańskiej marki.

 

Podsumowanie

 

Citroen C4 Picasso i Seat Altea XL to nowoczesne, przestronne minivany. Konfrontując je trudno wskazać zwycięzcę. Napędzane dieslami o mocach odpowiednio 110 i 105 KM mają porównywalną dynamikę i zużycie paliwa. Także poziomy wyposażenia są zbliżone. Dużą różnicę w cenach wyjściowych niweluje możliwość kupienia Citroena w promocji oferowanej przez generalnego importera, dzięki której zamiast 91 900 zł zapłacimy za niego 83 900 zł. Na rabaty w przypadku Seata nie ma co liczyć. Francuski samochód wybiorą zapewne ci, którym bardziej zależy na oryginalności i nieszablonowych rozwiązaniach. Hiszpańskie auto jest nieco bardziej tradycyjne, ale nie jest to jego wadą.

 

Wybrane dane techniczne
 

 

Citroen C4 Picasso 1.6 HDi

Seat Altea XL 1.9 TDI

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1560

1896

Moc maksymalna (KM/obr/min)

110/4000

105/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

260/1750

250/1900

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,7

12,6

Prędkość maksymalna (km/h)

180

183

Pojemność bagażnika (l)

500/1734

532/1604

Pojemność zbiornika paliwa (l)

60

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,1/7,3

4,5/6,9

Długość x szerokość x wysokość (cm)

447 x 183 x 166

446,7 x 176,8 x 158,1

Rozstaw osi (cm)

272,8

257,8

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)*

91 900

85 490

*
cena bez rabatów

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Citroen C4 Picasso SX

Seat Altea XL Stylance

Poduszki powietrzne

7

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

2290 zł (+ wspomaganie hamowania + czujnik ciśnienia w oponach)

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby z przodu i z tyłu

S

S

Lusterka zewnętrzne sterowane

i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

-/S

Radioodtwarzacz z CD ze sterowaniem w kierownicy

S

S

Komputer pokładowy

S

S

Tempomat

-

S

Kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach

S

S

Lakier metalizowany

1900

1990

S- wyposażenie standardowe

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)** **

 

Citroen C4 Picasso

Seat Altea XL

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

Remis

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

Remis

Cena

Remis (przy uwzględnieniu promocji)

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie