Auto na gaz

(LM)
Kwota, jaką musimy wyłożyć za montaż instalacji LPG w naszym samochodzie zależy od zamontowanego w nim silnika. W najlepszej sytuacji są właściciele aut z jednostkami gaźnikowymi.

O cenach gazu LPG mówi Ryszard Beszterda, sekretarz Polskiej Organizacji Gazu Płynnego- Wysokość podatku akcyzowego na gaz płynny LPG zmienia się zazwyczaj raz w roku za sprawą rozporządzenia wydawanego przez Ministra Finansów. Nie jest oczywiście tajemnicą, że podatek zwykle rośnie, a nie maleje. Podwyżki nie są jednak rewolucyjne, np. akcyza na rok 2003, w porównaniu z tą z ubiegłego roku, jest wyższa o niespełna 4 grosze za litr. Nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie sytuacja ta miała się zmienić, w związku z czym nie należy obawiać się gwałtownego wzrostu cen gazu.
Gaz płynny LPG zawsze drożeje zimą. Wynika to z faktu, iż wówczas jest na niego znacznie większe zapotrzebowanie, gdyż służy on nie tylko do napędu samochodów, ale również do celów grzewczych. Wiosną ceny spadają - nie inaczej będzie i w tym roku.
Ile to kosztuje?
W ich przypadku wydatek zwykle zamyka się w kwocie 1,2-1,4 tys. zł. Montaż instalacji w pojeździe z wtryskiem paliwa kosztuje ok. 2,25-2,5 tys. zł. Najdroższe są instalacje najnowszej generacji z sekwencyjnym wtryskiem gazu (m.in. do aut spełniających normę Euro III), których montaż wiąże się z wydatkiem około 5,5 tys. zł. Cena zależy też od pojemności i kształtu zbiornika na gaz.
Niektóre firmy samochodowe w ogóle nie dopuszczają zakładania instalacji LPG w autach objętych gwarancją (np. volkswagen, renault, skoda, peugeot). W innych firmach, aby nie utracić gwarancji, jesteśmy skazani na korzystanie z usług autoryzowanych serwisów, gdzie ceny są zwykle dość wysokie, np. w toyocie musimy liczyć się z wydatkiem 7,5 tys. zł, w oplu ok. 6 tys. zł, w fiacie ok. 4,4 tys. zł.
Kiedy się zwróci?
Koszt instalacji gazowej - 2 250 zł
1 litr benzyny - 3,45 zł
1 litr gazu - 1,55 zł
oszczędność na litrze - 1,90 zł
* Sumę wydaną na instalację zaoszczędzimy po zatankowaniu około 1 200 litrów.
Przy założeniu, że samochód pali 10 litrów na 100 km wydatek zwróci się po przejechaniu ok. 12 tys. km (co równa się np. ok. 20 wyjazdom do Warszawy i z powrotem).
Bezpieczeństwo to podstawa

  • Nowoczesne instalacje nie stanowią zagrożenia dla pasażerów. Budowa butli oraz miejsce montażu sprawiają, iż ryzyko jej uszkodzenia w trakcie wypadku jest minimalne.
  • Należy pamiętać o regularnych kontrolach instalacji w wyspecjalizowanym warsztacie. Na kontrolę należy udać się także, jeśli auto brało udział w wypadku, lub chociażby kolizji.
  • Niewskazane jest parkowanie samochodu z instalacją LPG w garażu z kanałem. Propan-butan jest cięższy od powietrza i w razie nieszczelności układu będzie się gromadził właśnie w kanale. Dlatego też kanał albo powinien być szczelnie zamknięty, albo wyposażony w specjalny czujnik z alarmem.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty