Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy A

Dariusz Dobosz
Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy AElegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta z wyższej półki. A co dzieli „A trójkę” i „klasę A”?fot. Dariusz Dobosz
Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy AElegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta z wyższej półki. A co dzieli „A trójkę” i „klasę A”?fot. Dariusz Dobosz
Elegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta z wyższej półki. A co dzieli „A trójkę” i „klasę A”?

Tyle podobieństw już na wstępie, a do tego jeszcze w obu przypadkach litera A w oznaczeniu modelu i bardzo zbliżona cena wyjściowa. Zupełnie, jakby chodziło o samochodowe „bliźniaki”. Ale te auta bliźniakami na pewno nie są. Audi produkuje A3 od 1996 r., od 2012 r. na rynku jest już trzecia generacja tego modelu. Wiosną 2016 r. przeszła ona modernizację, podczas której zmieniono nieznacznie zmieniono wygląd nadwozia, wzbogacono wyposażenie i zmodyfikowano silniki.

Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy AElegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta
Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy A

Elegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta z wyższej półki. A co dzieli „A trójkę” i „klasę A”?

fot. Dariusz Dobosz

Historia Mercedesa A sięga 1997 r., gdy zadebiutował on jako minivan. Druga generacja (od 2004 r.) również była jednobryłowcem, a w 2012 r. weszła na rynek trzecia generacja Mercedesa A, kompletnie zmieniona w stosunku do poprzedników. To zupełnie inny samochód, z nadwoziem typu hatchback, zbudowany na nowej płycie podłogowej.

Mercedes wykazał sporo inwencji tworząc stylizację obecnej „klasy A”. Karoseria z dość stromo poprowadzoną tylną szybą, ma wiele przenikających się linii i przetłoczeń oraz wiele wyrazistych i bardzo charakterystycznych detali. Samochód jako całość wygląda dynamicznie i ma lekko sportowy styl. Audi nie wykazało aż takiej finezji. Nadwozie A3 ma prostą formę klasycznego hatchbacka, z mocniej niż w Mercedesie pochyloną szybą tylną. Właśnie to pochylenie, a także ostre linie przetłoczeń i detali, nadają autu nieco dynamiki. Ale sportowego ducha jest tu znacznie mniej niż u rywala, Audi postawiło w A3 na stonowaną elegancję.

Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy AElegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta
Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy A

Elegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta z wyższej półki. A co dzieli „A trójkę” i „klasę A”?

fot. Dariusz Dobosz

Wnętrza obu aut wykończone są wzorowo. To poziom, którego nie powstydziły by się luksusowe limuzyny. To samo można powiedzieć o wyciszeniu przedziałów pasażerskich. Pod względem przestronności lepiej prezentuje się Audi, zarówno z przodu jak i z tyłu jest więcej miejsca niż w Mercedesie. Można poczuć się tutaj jak w aucie wyższej klasy – po prostu wygodnie. W „Klasie A” jest mniej miejsca, dlatego zarówno kierowca jak i pasażerowie czują się bardziej zespoleni z samochodem. Zwłaszcza na tylnej kanapie, gdzie wolnej przestrzeni zdecydowanie brakuje. W zamian Mercedes oferuje zdecydowanie większy bagażnik.

Prowadzący jest głęboko osadzony w kokpicie i ma przed sobą przejrzystą deskę rozdzielczą w sportowym stylu. Nawet formę nawiewów w udany sposób dopasowano do ogólnej stylizacji wnętrza. Kokpit A3 jest bardziej uproszczony, bardzo przejrzysty, powstaje nawet wrażenie, jakby czegoś w nim brakowało. Ale nie brakuje, jest wszystko co potrzeba. Nawet wirtualny zestaw wskaźników, po raz pierwszy oferowany w aucie kompaktowym (za dopłatą).

Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy AElegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta
Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy A

Elegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta z wyższej półki. A co dzieli „A trójkę” i „klasę A”?

fot. Dariusz Dobosz

Zarówno Audi jak i Mercedes udowodnili w swoich kompaktach, że przy zachowaniu doskonałych własności jezdnych można zapewnić jadącym wysoki komfort jazdy. Oba auta zachowują się na drodze bardzo podobnie – precyzyjnie wpisują się w tor jazdy założony przez kierowcę, zachowują stabilność przy gwałtownych manewrach i z gracją gokarta pokonują zakręty. W Audi dodatkowo pomaga w tym bardziej czuły układ kierowniczy. Prowadzenie A3 i „klasy A” to ogromna przyjemność, zarówno przy spokojnej jak i dynamicznej jeździe. 

Równie świetne wrażenie robią silniki, nie narzucające się swoją pracą jadącym i zapewniające znakomite osiągi. Suche dane techniczne przemawiają na korzyść Mercedesa, mocniejszego o 6 KM.

Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy AElegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta
Audi A3 Sportback kontra Mercedes klasy A

Elegancja w sportowym stylu, kompaktowe rozmiary, mocne silniki i niezły wigor – oto, co łączy dwa te dwa auta z wyższej półki. A co dzieli „A trójkę” i „klasę A”?

fot. Dariusz Dobosz

Ale w praktyce osiągi są identyczne, bo „klasa A” jest niestety sporo cięższa od rywala. Benzynowiec w A3 znacznie oszczędniej gospodaruje paliwem. Z pewnością w dużej mierze jest to zasługa niższej masy auta oraz systemu wyłączającego z pracy dwa cylindry przy małych obciążeniach silnika (CoD). To najlepszy przykład przewagi dzięki technice, którą tak bardzo chwali się Audi.

Pod względem wyposażenia oba auta remisują. W tabeli obejmującej podstawowe elementy nie ma istotnych różnic, a inne elementy seryjne wyraźnie się równoważą. Audi daje w standardzie system CoD (Cylinder on Demand) oraz ksenonowe reflektory, Mercedes zaś czujnik zmroku i system serwisowy Assist, który określa terminy przeglądu na podstawie danych o rzeczywistych obciążeniach silnika.

Wybrane dane techniczne Audi A3 oraz Mercedesa klasy A:

 

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD

Mercedes A 200

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1395

1595

Moc maksymalna (KM/obr/min)

150/5000-6000

156/5300

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

250/1500-3500

250/1250-4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

8,2

8,2

Prędkość maksymalna (km/h)

220

220

Pojemność bagażnika (l)

380/1220

488/1547

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

50

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,7

5,7

Długość/szerokość/wysokość (cm)

431,3/178,5/142,6

429,9/178/143,3

Rozstaw osi (cm)

263,7

269,9

Masa własna (kg)

1305

1395

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

 

Cena (zł)

od 105 400

od 108 200

Wybrane wyposażenie seryjne:                    

 

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD

Mercedes A 200

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/-

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/S/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena                      

 

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI CoD

Mercedes A 200

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

+

+

Cena

+

+

Wynik końcowy

++++++++ (8)

+++++++ (7)

Podsumowanie

Do remisu było blisko, bo Mercedes nie odstaje w wyraźny sposób od Audi, ale zdecydowanie niższe zużycie paliwa przechyliło szalę zwycięstwa na korzyść A3. To godni siebie rywale, prezentujący wysoki poziom jakościowy i techniczny. Audi jednak położyło większy nacisk na technologię i zbudowało lżejszy samochód i oszczędniejszy silnik. Jak widać opłacało się.  

Warto wiedzieć: Używane diesle tracą na popularności. Są awaryjne i drogie w naprawach! Źródło: TVN Turbo/x-news

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty