Zdarza się również, że producent przewiduje dostęp do lamp przez klapki znajdujące się w błotnikach przednich kół (np. Renault Megane II, Rover 75). W tych przypadkach, wymieniając żarówki w prawej lampie, należy skręcić koła do oporu w lewo, co umożliwi nam w miarę swobodny dostęp do nadkola.
Po odczepieniu osłony przeciwkurzowej lampy najpierw wypinamy (przez pociągnięcie oraz delikatne ruchy na boki) wtyczkę z kablami zasilającymi, a dopiero później przystępujemy do wyciągania samej części. Odradzam wypinanie obu elementów naraz, jest to bardzo trudne i dodatkowo możemy je uszkodzić.
Należy pamiętać, że w czasie wymiany żarówki halogenowej nie wolno nam dotykać jej szklanego poszycia dłonią; wszelkie zabrudzenia w połączeniu z wysoką temperaturą spowodują zmatowienie szkła i krótszą żywotność elementu.
Demontując żarówkę, należy zwrócić uwagę na pozycję, w jakiej się znajduje. Halogenowe posiadają blaszane ząbki, które pozwalają umieścić je tylko w
jednej pozycji, blokowane są w lampach najczęściej za pomocą sprężynującego drutu, który odbezpieczamy przez dociśnięcie jego górnej części i przesunięcie w lewo lub prawo; podobnie postępujemy, blokując nowy element.
Może zdarzyć się, że żarówka jest blokowana w lampie blaszanymi zatrzaskami i wystarczy za nią pociągnąć, a następnie wcisnąć na miejsce nową. Podczas montażu pomocne będzie dla nas zaglądanie do lampy od przodu; pamiętajmy, żeby wstawiona część równo przylegała do swojego gniazda. W żadnym wypadku nie może być zablokowana pod kątem, ponieważ ograniczy to jej sprawność. Źle skierowany strumień światła może powodować oślepianie innych kierowców.
Żarówki świateł pozycyjnych i kierunkowskazów mają wtyczki, które obracamy i wyjmujemy razem z żarówką. Żarówki W5W (światła pozycyjne) są wsuwane do wtyczki, P21W należy delikatnie docisnąć i obrócić, a następnie wyciągnąć z gniazda.
Wymianę żarówek tylnych w samochodzie rozpoczynamy od demontażu tapicerki wewnątrz bagażnika na wysokości lamp. Wypinamy wtyczkę wraz z przewodami zasilającymi i dopiero wtedy odpinamy zatrzaski obudowy części (wszystkie żarówki tylnych lamp najczęściej znajdują się w jednej obudowie) lub rozglądamy się za pokrętłem, którego wykręcenie pozwala nam na demontaż całej lampy.
Konsultacji udzielił Mateusz Kraszewski z serwisu samochodowego Sport-Technika.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?