Honda CR-V 2.2 i-CTDi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości poruszania się w trudniejszym terenie są ograniczone.
Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości poruszania się w trudniejszym terenie są ograniczone.
Honda, nadążając za współczesnym trendem, rozszerza gamę modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym o rekreacyjno-terenowy model CR-V.

Honda, nadążając za współczesnym trendem, rozszerza gamę modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym. Dieslem napędzany jest również rekreacyjno-terenowy model CR-V.

Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości
Fot. Ryszard Polit: Honda CR-V to rekreacyjno-terenowy pojazd z samoczynnie dołączanym napędem tylnej osi. W pojeździe nie ma reduktora, więc jego możliwości poruszania się w trudniejszym terenie są ograniczone.

 

Honda stosunkowo późno, bo 2 lata temu, wprowadziła na rynek własny silnik wysokoprężny, stosowany początkowo w modelu Accord. Ta jednostka napędowa jest od niedawna również wykorzystywana w modelu CR-V, który

Fot. Ryszard Polit: Mocnym punktem auta jest wysokoprężny silnik skonstruowany przez Hondę o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą
Fot. Ryszard Polit: Mocnym punktem auta jest wysokoprężny silnik skonstruowany przez Hondę o pojemności 2,2 l i mocy 140 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i umiarkowanym zużyciem paliwa.

prezentujemy.

 

Cechy szczególne

 

Pomysł produkcji samochodu urlopowego nie jest szczególnie oryginalny, gdyż każdy szanujący się producent ma taki pojazd w ofercie. Model CR-V wyróżnia się jednak oryginalnym sposobem przeniesienia napędu. Na dobrej drodze napędzane są wyłącznie przednie koła pojazdu,

Fot. Ryszard Polit: Tylne drzwi otwierają się w niewłaściwą stronę dla ruchu prawostronnego.
Fot. Ryszard Polit: Tylne drzwi otwierają się w niewłaściwą stronę dla ruchu prawostronnego.

a gdy zaczną się one ślizgać, napęd zostanie przekazany automatycznie także na koła tylne. W układzie przeniesienia napędu wykorzystano dwie pompy hydrauliczne, napędzane od poszczególnych osi pojazdu. Gdy wystąpi różnica obrotów między osiami to w konsekwencji między pompami wytworzy się ciśnienie hydrauliczne, które powoduje uruchomienie sprzęgła

Fot. Ryszard Polit: Można podnieść samą szybę – to wygodne rozwiązanie.
Fot. Ryszard Polit: Można podnieść samą szybę – to wygodne rozwiązanie.

wielotarczowego. Honda zrezygnowała więc z popularnego sprzęgła wiskotycznego i to jest wyróżnikiem modelu CR-V.

Wnętrze pojazdu jest obszerne, a między fotelami przednimi znajduje się rozkładany stolik z uchwytami na napoje. Tylną kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia, zmieniając objętość bagażnika w granicach od 527 do 628 l. Jednym z niewielu mankamentów Hondy jest sposób otwieranie drzwi bagażnika, których zawiasy umieszczone są po prawej stronie auta. Dla ruchu prawostronnego wygodniej jest, gdy drzwi

Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie miejsca jest pod dostatkiem.

otwierają się w odwrotną stronę. Istnieje też możliwość otwierania samego okna tylnych drzwi. 

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik Hondy jest jedną z najciekawszych jednostek napędowych tego typu. Z pojemności 2,2 l osiąga moc 140 KM, jest zasilany układem common tail i doładowany turbosprężarką o zmiennej

Fot. Honda: Tablica przyrządów jest czytelna i doskonale widoczna.
Fot. Honda: Tablica przyrządów jest czytelna i doskonale widoczna.

geometrii łopatek. W celu obniżenia drgań zastosowano wałki wyrównoważające i sztywny blok silnika odlewany ze stopów aluminium w specjalnym procesie technologicznym. Silnik pracuje cicho i z małymi drganiami, zapewniając pojazdowi całkiem niezłą dynamikę. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 9 l na 100 km.

Fot. Ryszard Polit: Między przednimi fotelami umieszczono stolik.
Fot. Ryszard Polit: Między przednimi fotelami umieszczono stolik.

 

Wrażenia z jazdy

 

CR-V lepiej czuje się na słonecznych bulwarach kurortów niż na prawdziwych bezdrożach. Dzięki dobremu wyciszeniu wnętrza, hałas jest niewielki, co sprzyja dalekim podróżom. Komfort jazdy jest zupełnie

Fot. Ryszard Polit: Objętość bagażnika można regulować przesuwając tylne fotele od 527  do 628 l.
Fot. Ryszard Polit: Objętość bagażnika można regulować przesuwając tylne fotele od 527 do 628 l.

przyzwoity, podobnie jak własności jezdne. W układzie zawieszenia wykorzystano z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu układ dwóch wahaczy. Podczas pokonywania zakrętów pojazd jest stabilny i zachowuje się przewidywalnie, jeżeli prędkość nie jest zbyt duża. CR-V ma wyżej położony środek ciężkości. Układ przeniesienia napędu 4x4 jest wystarczająco skuteczny na śniegu, co mieliśmy możliwość sprawdzić, i w trudnych warunkach drogowych, np. podczas deszczu. Pojazdem tym bez obawy

Fot. Ryszard Polit: Dźwignię hamulca ręcznego umieszczono wysoko przy konsoli środkowej.
Fot. Ryszard Polit: Dźwignię hamulca ręcznego umieszczono wysoko przy konsoli środkowej.

można też poruszać się po drogach gruntowych.

 

Podsumowanie

 

Honda CR-V sprawia pozytywne wrażenie - to typowy pojazd rekreacyjno-terenowy. Amatorów jazdy po bezdrożach może drażnić brak reduktora, co bardzo ogranicza możliwość poruszania się w trudnym terenie. Za Hondę CR-V napędzaną silnikiem wysokoprężnym trzeba zapłacić 121 400 zł. Za to pojazd w wersji podstawowej jest dość dobrze wyposażony.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
):

2204

Moc maksymalna (KM/obr/min):

140/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,1

Prędkość maksymalna (km/h):

183

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,3

Pojemność bagażnika (dm3
):

527-628

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,8/8,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

462 x 179 x 171

Rozstaw osi (cm):

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena (zł):

121 400

 

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Wnętrze jest przestronne, możliwość przesuwania tylnej kanapy.   

Silnik

*****

Bardzo nowoczesny diesel z układem common rail. 

Poziom hałasu

****

Niski poziom hałasu.

Hamulce

****

Droga hamowania Hondy jest zbliżona do drogi hamowania Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM.  

Dynamika

****

Dynamika Hondy jest lepsza od dynamiki Kia Sorento 2.5 CRDi/140 KM.  

Zużycie paliwa

****

Niewielkie zużycie paliwa.  

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja nowoczesna, wielowahaczowe zawieszenie tylne.   

Wyposażenie seryjne

****

Wyposażenie dobre. 

 

Wyposażenie seryjne:

Honda CR-V LS

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja manualna

S

Radio CD

s

Przednie światła przeciwmgielne

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty