Akumulator

Michał Głombiowski
Udostępnij:
Jesień i zima to czas wzmożonej pracy akumulatora. Zanim zaczną się prawdziwe mrozy, radzimy sprawdzić stan samochodowej baterii - jeżeli to konieczne - doładować lub wymienić na nową.

Akumulator nie lubi niskich
temperatur i to właśnie w takich warunkach pojawia się zwykle najwięcej
problemów związanych z jego pracą. Odpowiednia kontrola, najlepiej powierzona
specjalistom, powinna zapobiec kłopotom.


Akumulator

Stan akumulatora warto sprawdzić jeszcze
przed nadejściem ujemnych temperatur
i w razie potrzeby doładować lub kupić
nowy - radzi Tomasz Grzebiński.
Fot. Adam Warżawa

- Sprawdzanie akumulatora to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności
konserwacyjnych - wyjaśnia Tomasz Grzebiński z Gdańskiego Centrum Akumulatorów
ANEX. - Kierowcy zaopatrują się często w tzw. akumulatory bezobsługowe
i właściwie zapominają o ich istnieniu. Tymczasem każdy akumulator wymaga
okresowej kontroli, a stosowanie się do podstawowych zasad jego obsługi
pozwoli eksploatować go przez kilka lat.
Aby uniknąć problemów związanych z akumulatorem należy przede wszystkich
dobrać urządzenie o parametrach przystosowanych do naszego auta. Szczegóły
znajdziemy z pewnością w instrukcji samochodu, pomocą mogą też służyć wykwalifikowani
sprzedawcy w sklepie. Rozsądnym posunięciem będą też częstsze kontrole
stanu naładowania baterii podczas zimowych miesięcy.
Sprawdzaj stan akumulatora
Bezskuteczne próby uruchomienia silnika zdarzają się dużo częściej
w okresie zimowych miesięcy. Nerwowe przekręcanie kluczyka w stacyjce nie
przynosi zwykle skutku, a powodem pojawiających się problemów jest często
zły stan akumulatora lub instalacji elektrycznej. Specjaliści podkreślają,
że akumulator traci w sposób odwracalny swoje parametry w niskich temperaturach
- możemy przyjąć, że ma słabszą moc nawet o blisko połowę niż w lecie.
Zrozumiałe jest więc, że wszelkie nieprawidłowości w jego eksploatacji
są w takim przypadku dużo szybciej odczuwalne.
- W okresie zimowym należy częściej niż w lecie kontrolować stan naładowania
akumulatora - tłumaczy Tomasz Grzebiński z Gdańskiego Centrum Akumulatorów
ANEX. - Uruchamianie jednostki napędowej z rozładowanego akumulatora jest
dla niego szkodliwe i prowadzi w konsekwencji do spłynięcia mas czynnych
i utraty zdolności rozruchowych. Stopień naładowania najbardziej miarodajnie
sprawdza się aerometrem.
Podstawowe parametry akumulatora decydujące o jego sprawnym działaniu
to pojemność i prąd rozruchowy. W coraz rzadziej spotykanych akumulatorach
starego typu należy często kontrolować stan elektrolitu i ewentualne braki
uzupełniać wodą destylowaną. Pomocne mogą okazać się naniesione przez producenta
na obudowę baterii oznaczenia dopuszczalnego minimalnego i maksymalnego
poziomu płynu. W akumulatorach "bezobsługowych" zazwyczaj nie musimy uzupełniać
stanu elektrolitu, ale należy kontrolować stan jego naładowania. Oba typy
urządzeń wymagają okresowego czyszczenia i sprawdzenia, czy zaciski klem
nie poluzowały się i czy bateria jest stabilnie umocowana.
Niesprawne działanie akumulatora nie zawsze oznacza defekt samego urządzenia.
Jeżeli bateria jest w dobrym stanie, a kłopoty z odpaleniem silnika wciąż
się pojawiają, powinniśmy odwiedzić autoryzowaną stację obsługi i skontrolować
wszystkie punkty systemu elektrycznego. Istotnymi elementami mającymi bezpośredni
wpływ na łatwość uruchamiania silnika naszego samochodu są m.in.: stan
przewodów wysokiego napięcia w silnikach o zapłonie iskrowym oraz wszystkich
styków, w tym również przewodów prądowych biegnących od akumulatora do
rozrusznika i do masy. Nieprawidłowe działanie akumulatora lub instalacji
elektrycznej sygnalizowane jest zwykle lampką ostrzegawczą na pulpicie
samochodu i nie należy takiego sygnału lekceważyć.
Niezbędna kontrola

Tomasz Grzebiński, Gdańskie Centrum Akumulatorów ANEX
- Kierowcy bardzo różnią się pod względem podejścia do użytkowania
akumulatora. Jedni znają się w dużej mierze na prawidłowej eksploatacji
tego urządzenia i sami o nią dbają, drudzy opiekę nad prawidłową eksploatacją
powierzają fachowcom. Inni, nie chcąc się zajmować tym problemem, kupują
akumulator "bezobsługowy", sądząc, że nie wymaga on kontrolowania jego
parametrów eksploatacyjnych. Niestety, w tym przypadku się mylą. Niespełnienie
wymogu kontroli powoduje konieczność częstszej wymiany akumulatora, gdyż
żaden producent nie uznaje reklamacji wynikających z wadliwej eksploatacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie