Akumulator

Michał Głombiowski
Jesień i zima to czas wzmożonej pracy akumulatora. Zanim zaczną się prawdziwe mrozy, radzimy sprawdzić stan samochodowej baterii - jeżeli to konieczne - doładować lub wymienić na nową.

Akumulator nie lubi niskich
temperatur i to właśnie w takich warunkach pojawia się zwykle najwięcej
problemów związanych z jego pracą. Odpowiednia kontrola, najlepiej powierzona
specjalistom, powinna zapobiec kłopotom.


Akumulator

Stan akumulatora warto sprawdzić jeszcze
przed nadejściem ujemnych temperatur
i w razie potrzeby doładować lub kupić
nowy - radzi Tomasz Grzebiński.
Fot. Adam Warżawa

- Sprawdzanie akumulatora to jedna z najczęściej zaniedbywanych czynności
konserwacyjnych - wyjaśnia Tomasz Grzebiński z Gdańskiego Centrum Akumulatorów
ANEX. - Kierowcy zaopatrują się często w tzw. akumulatory bezobsługowe
i właściwie zapominają o ich istnieniu. Tymczasem każdy akumulator wymaga
okresowej kontroli, a stosowanie się do podstawowych zasad jego obsługi
pozwoli eksploatować go przez kilka lat.
Aby uniknąć problemów związanych z akumulatorem należy przede wszystkich
dobrać urządzenie o parametrach przystosowanych do naszego auta. Szczegóły
znajdziemy z pewnością w instrukcji samochodu, pomocą mogą też służyć wykwalifikowani
sprzedawcy w sklepie. Rozsądnym posunięciem będą też częstsze kontrole
stanu naładowania baterii podczas zimowych miesięcy.
Sprawdzaj stan akumulatora
Bezskuteczne próby uruchomienia silnika zdarzają się dużo częściej
w okresie zimowych miesięcy. Nerwowe przekręcanie kluczyka w stacyjce nie
przynosi zwykle skutku, a powodem pojawiających się problemów jest często
zły stan akumulatora lub instalacji elektrycznej. Specjaliści podkreślają,
że akumulator traci w sposób odwracalny swoje parametry w niskich temperaturach
- możemy przyjąć, że ma słabszą moc nawet o blisko połowę niż w lecie.
Zrozumiałe jest więc, że wszelkie nieprawidłowości w jego eksploatacji
są w takim przypadku dużo szybciej odczuwalne.
- W okresie zimowym należy częściej niż w lecie kontrolować stan naładowania
akumulatora - tłumaczy Tomasz Grzebiński z Gdańskiego Centrum Akumulatorów
ANEX. - Uruchamianie jednostki napędowej z rozładowanego akumulatora jest
dla niego szkodliwe i prowadzi w konsekwencji do spłynięcia mas czynnych
i utraty zdolności rozruchowych. Stopień naładowania najbardziej miarodajnie
sprawdza się aerometrem.
Podstawowe parametry akumulatora decydujące o jego sprawnym działaniu
to pojemność i prąd rozruchowy. W coraz rzadziej spotykanych akumulatorach
starego typu należy często kontrolować stan elektrolitu i ewentualne braki
uzupełniać wodą destylowaną. Pomocne mogą okazać się naniesione przez producenta
na obudowę baterii oznaczenia dopuszczalnego minimalnego i maksymalnego
poziomu płynu. W akumulatorach "bezobsługowych" zazwyczaj nie musimy uzupełniać
stanu elektrolitu, ale należy kontrolować stan jego naładowania. Oba typy
urządzeń wymagają okresowego czyszczenia i sprawdzenia, czy zaciski klem
nie poluzowały się i czy bateria jest stabilnie umocowana.
Niesprawne działanie akumulatora nie zawsze oznacza defekt samego urządzenia.
Jeżeli bateria jest w dobrym stanie, a kłopoty z odpaleniem silnika wciąż
się pojawiają, powinniśmy odwiedzić autoryzowaną stację obsługi i skontrolować
wszystkie punkty systemu elektrycznego. Istotnymi elementami mającymi bezpośredni
wpływ na łatwość uruchamiania silnika naszego samochodu są m.in.: stan
przewodów wysokiego napięcia w silnikach o zapłonie iskrowym oraz wszystkich
styków, w tym również przewodów prądowych biegnących od akumulatora do
rozrusznika i do masy. Nieprawidłowe działanie akumulatora lub instalacji
elektrycznej sygnalizowane jest zwykle lampką ostrzegawczą na pulpicie
samochodu i nie należy takiego sygnału lekceważyć.
Niezbędna kontrola

Tomasz Grzebiński, Gdańskie Centrum Akumulatorów ANEX
- Kierowcy bardzo różnią się pod względem podejścia do użytkowania
akumulatora. Jedni znają się w dużej mierze na prawidłowej eksploatacji
tego urządzenia i sami o nią dbają, drudzy opiekę nad prawidłową eksploatacją
powierzają fachowcom. Inni, nie chcąc się zajmować tym problemem, kupują
akumulator "bezobsługowy", sądząc, że nie wymaga on kontrolowania jego
parametrów eksploatacyjnych. Niestety, w tym przypadku się mylą. Niespełnienie
wymogu kontroli powoduje konieczność częstszej wymiany akumulatora, gdyż
żaden producent nie uznaje reklamacji wynikających z wadliwej eksploatacji.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie