30. urodziny Skody Rapid

(pp/ip)
W tym roku mija dokładnie 30 lat od rozpoczęcia produkcji Skody Garde, znanej w naszym kraju pod nazwą Rapid. Sportowy wygląd coupe oraz nowoczesna konstrukcja sprawiły, że model ten stał się marzeniem większości młodych kierowców w państwach "bloku wschodniego".

W tym roku mija dokładnie 30 lat od rozpoczęcia produkcji Skody Garde, znanej w naszym kraju pod nazwą Rapid. Sportowy wygląd coupe oraz nowoczesna konstrukcja sprawiły, że model ten stał się marzeniem większości młodych kierowców w państwach "bloku wschodniego".

Fot. Skoda
Fot. Skoda

W październiku 1981 roku w filii zakładów czeskiej marki w Kvasinach uruchomiono seryjną produkcję następcy legendarnego modelu 110R - Garde.

**CZYTAJ TAKŻE

Skoda MissionL w 2013 roku
Skoda drugi raz z rzędu najlepsza w klasyfikacji IRC

**

Prace rozwojowe nad nowym coupe, oznaczonym wewnętrznym kodem S743 i handlową nazwą Garde, rozpoczęto w roku 1977. Podobnie, jak miało to miejsce w przypadku słynnego poprzednika, głównych odbiorców tego modelu upatrywano wśród mieszkańców krajów kapitalistycznych. Kierowane tam egzemplarze oznaczano symbolem 120R Coupe bądź nazwą Rapid.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

Mimo, że Garde w znacznej części bazowało na rozwiązaniach technicznych powszechnie znanych z podstawowego modelu sedan 120LS, to równocześnie wniosło do handlowej oferty marki kilka opracowań, typowych dotąd dla wyczynowego dziedzictwa modelu 130 RS. Należały do nich np. zębatkowa przekładnia kierownicza czy niezależne zawieszenie kół tylnych oparte o układ skośnych wahaczy.

Elementy te, podobnie jak rozwiązania stylistyczne obecne w Garde od początku produkcji, wprowadzano do podstawowej rodziny S742 (105-120) stopniowo i w późniejszym okresie.

Napędzane 58-konnym silnikiem o objętości 1174 ccm Garde od maja 1982 roku było wytwarzane także w bratysławskiej fabryce BAZ - tej samej, w której dziś powstaje najmniejszy model marki - Citigo. Po modernizacji przeprowadzonej w sierpniu 1984 roku, ofertę silników modelu uzupełniono o jednostkę o pojemności 1289 ccm sprzężoną z pięciostopniową przekładnią.

Fot. Skoda
Fot. Skoda

W roku 1987 zakończono produkcję modelu w Bratysławie, a ofertę modelu z Kvasin uproszczono - odtąd wszystkie pojazdy nosiły nazwę Rapid i posiadały mocniejszy silnik 1.3, w wybranych wersjach przystosowany do spalania benzyny bezołowiowej lub nawet (wyłącznie na eksport) zasilany wtryskiem paliwa.

Historia modeli Garde/Rapid zakończyła się w pierwszych tygodniach roku 1990 - łącznie powstało około 45 tysięcy egzemplarzy wszystkich odmian tego, niezwykle poszukiwanego dziś przez miłośników marki, modelu.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty