
Największa motoryzacyjna impreza na Podkarpaciu startuje w czwartek 4 sierpnia. O godz. 20 zawodnicy zaprezentują się kibicom na starcie w rzeszowskim rynku. Dla 150 czołowych załóg startujących w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski, Słowacji i Rajdowym Pucharze Polski będzie to ostatnia wolna chwila przed trudnym dwudniowym rajdem.
Hop do wody
Na trasę zawodów kierowcy wyruszą w piątek rano. O godz. 11.23 pierwsza załoga wystartuje do inaugurującego rajd odcinka Blizianka. Tuż przed południem zawodnicy rozpoczną zmagania w rejonie Lubeni.
- To najdłuższy odcinek specjalny w całym cyklu mistrzostw Polski. Ma aż 25 kilometrów. Na trasie mamy m.in. przejazd przez centrum Lubeni i niezwykle widowiskowy fragment, który kierowcy pokonują przejeżdżając przez rzekę. Ten odcinek kibicom na pewno przypadnie do gustu – przekonuje Jarosław Noworól, dyrektor Rajdu Rzeszowskiego.
Tłumów fanów sportów motorowych organizatorzy spodziewają się na odcinku medialnym „Nowy Świat”. To część rajdu, która zastąpiła rozgrywany w poprzednich latach prolog na Podpromiu i trasie Zamkowej. Tym razem zawodnicy będą jeździć w rejonie jednej z największych w regionie galerii handlowych.
Za trasę odcinka posłuży m.in. przejazd pod ul. Krakowską oraz fragment krajowej czwórki. Pierwsza załoga wystartuje do tego odcinka o godz. 17.34. Zmaganiom kierowców będzie towarzyszył piknik motoryzacyjny przy Nowym Świecie. Dla kibiców, którzy nie będą mogli obejrzeć zawodów na żywo, rzeszowski oddział TVP zaserwuje retransmisję. Początek o godz. 19.
Serpentyny i miasteczko
W sobotę zawodnicy wyruszą na trasę wcześnie rano. Najpierw zaprezentują się mieszkańcom okolic Husowa i Albigowej. Do szóstego odcinka specjalnego pierwsza załoga wystartuje o godz. 9.10. Najbardziej atrakcyjnie zapowiada się odcinek Izdebki, który ruszy o 10.40.
- Na jego trasie, między Izdebkami a Przysietnicą mamy dwa kilometry serpentyn w otwartym terenie. Stojąc na szczycie wzniesienia można obejrzeć, jak kierowcy pokonują cały ten dystans. Minusem jest tylko nieco trudniejszy dojazd. Auto najlepiej zostawić w rejonie izdebek, a resztę drogi pokonać pieszo. Ale warto zadać sobie ten trud, bo widok jest fantastyczny – tłumaczy Jarosław Noworól.
Mnóstwo atrakcji na kibiców czeka też w miasteczku rajdowym przy ul. Poznańskiej, na terenach Politechniki Rzeszowskiej. To tutaj będzie działać biuro rajdu, w którym można bezpłatnie otrzymać mapki i informator rajdowy. Nie lada gratką dla fanów motoryzacji będzie strefa serwisowa. Auta będą tu szykowane do wyjazdu na trasę i w razie potrzeby naprawiane bądź ustawiane.
- Oczywiście zadbaliśmy o małą gastronomię, a w wolnych chwilach będzie można porozmawiać, czy zrobić sobie zdjęcie z ulubionym kierowcą – dodaje Jarosław Nowról.
Jak w mistrzostwach świata
Kogo kibice zobaczą na starcie? Z czołówki polskich zawodników to przede wszystkim aktualny mistrz Polski i lider klasyfikacji generalnej Kajetan Kajetanowicz (Subaru Impreza WRX STI). Będzie też uwielbiający Rzeszów Tomasz Kuchar, który tym razem wystartuje starszym, ale zdolnym do zwycięstwa Mitsubishi Lancerem Evo V.
O czołowe lokaty powinni się bić także Michał Sołowow (Ford Fiesta S2000), Michał Bębenek (Mitsubishi Lancer) i oczywiście piekielnie szybki Francuz Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000)– zwycięzca z ubiegłego roku. Z naszych zawodników do grona faworytów zalicza się przede wszystkim Grześka Grzyba (Peugeot 207 S2000) i Maćka Rzeźnika pilotowanego przez Przemka Mazura, z którym Grzyb wygrał rajd w 2009 roku (ta załoga również wystartuje 207-ką S2000).
- Widowiskowej jazdy można spodziewać się także po trójce Słowaków: Igorze Drotarze, Jozefie Beresiu i Jaroslavie Melicharku. Wszyscy pojadą autami WRC. Drotar Subaru Imprezą, Bereś Skodą Fabią, a Melicharek Mitsubishi Lancerem. Ponieważ regulamin RSMP nie pozwala na używanie takich aut, będą klasyfikowani tylko w grupie open i Mistrzostwach Słowacji. Punkty do czempionatu polskiego i słowackiego będzie zdobywać Grzesiek Grzyb, który w tym celu zrezygnował z Forda Focusa WRC, którym jeździ u naszych południowych sąsiadów – tłumaczy dyrektor rajdu.
Rajd Rzeszowski zaliczany jest do:
- Pucharu Europy Centralnej CEZ-FIA (7 runda)
- Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (4 runda)
- Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Słowacji (5 runda)
Nawierzchnia: asfalt
Baza rajdu: Rzeszów
Całkowita długość rajdu: 494,99 km
Całkowita długość odcinków specjalnych: 151,82 km
Liczba odcinków specjalnych: 11
Odcinek testowy: czwartek, 4 sierpnia 2011 r. w godz. 12:00-16:00 w okolicach miejscowości Czeczyki
Bartosz Gubernat
fot. Dariusz Danek
Źródło: Nowiny24.pl

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?