Zakup auta. TOP 20 najchętniej kupowanych samochodów osobowych

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
W październiku br. zarejestrowano 52 723 nowe samochody osobowe i dostawcze do 3,5t. To wynik wyższy o 13,3% niż rok wcześniej i wyższy o 33,5% niż we wrześniu br.

Zmiany w prawie. Jak wpływają na sprzedaż aut?

Po sierpniowych i wrześniowych rezultatach w rejestracjach, które zawirowane były zmianami legislacyjnymi w zakresie WLTP, wynik ostatniego miesiąca wyrównywał podobnie, jak przed rokiem obserwowany przed miesiącem wrześniowy spadek w porównaniu do sierpnia (-27,2%). Wydawać by się mogło, że powrócił do poziomu wynikającego z tradycyjnej sezonowości na rynku. Przypomnijmy jednak, że wraz z początkiem 2020 roku zaczną obowiązywać bardziej restrykcyjne wymagania odnośnie emisji CO2 dla nowych samochodów, zarówno osobowych jak i dostawczych. Będą one związane z wysokimi karami (95 Euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych samochodów). Z tego powodu w ostatnim kwartale br. możemy się spodziewać, częściowo swoistego przyspieszenia sprzedaży modeli wysokoemisyjnych, żeby zdążyć wprowadzić je na rynek jeszcze w tym roku. Ta tendencja zaznaczyła się wyraźniej już w październiku w grupie samochodów osobowych niż dostawczych. W poszczególnych grupach składowych zmiana rok do roku w ostatnim miesiącu, odbyła się w przeciwnych kierunkach. Rejestracje licząc rok do roku, samochodów osobowych zwiększyły się o 17,5%, a dostawczych zmalały o 12,3% głównie z powodu wyjątkowo wysokiej bazy odniesienia.

Od początku roku przybyło 514 620 lekkich samochodów (liczonych razem osobowych i dostawczych do 3,5t). Jest to więcej o 3,2% w skali roku (+16 102 szt.). Dobrym wynikom sprzyja poza wspomnianymi zmianami prawno-homologacyjnymi, utrzymująca się ogólnie dobra koniunktura gospodarcza. Chociaż według badań koniunktury GUS, nastroje wśród konsumentów w październiku pogorszyły się nieco w stosunku do września a szczególnie w handlu detalicznym w branży pojazdy samochodowe obserwowane jest utrzymujące się stopniowe obniżanie nieznacznie pozytywnej oceny nastrojów.

Zakup auta. Tak kupują klienci indywidualni, a tak firmy

W grupie samochodów osobowych w październiku 2019 r. zarejestrowano 46 895 szt. czyli o 6 987 szt. (+17,5%) więcej niż rok wcześniej i jednocześnie o 11 570 szt. (+32,8%) więcej niż we wrześniu br.

Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 12,5 tys. szt. o 26,3% więcej r/r i 37,3% więcej niż we wrześniu br. (+3 406 szt.). Udział tej grupy klientów wyniósł 26,7% i był większy o 1,8 pkt. proc. niż rok wcześniej i większy niż we wrześniu o 0,8 pkt. proc.

Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w październiku 2019 r. 34,4 tys. samochodów. Wynik ten był wyższy niż przed rokiem (+4 378 szt. i +14,6%) i wyższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 8 164 szt. +31,2%). Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W październiku ich udział dalej odbudował się i wyniósł 50,5% w całym rynku (w sierpniu br. wynosił 43,4%, we wrześniu 48,8% ale w październiku ub.r. 52,8%). W kanale dealer lub inny sprzedawca udział zniżył się do 17% Podczas gdy w sierpniu br. stanowił ponad 24% rynku a we wrześniu 18%. Przed rokiem w październiku na firmy te przypadło niecałe 16% rynku.

Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 39,7tys. nowych rejestracji (+19%) i osiągnęły 84,7% udział w rynku wobec 83,7% przed rokiem i 83,1% przed miesiącem. W porównaniu do września br. zajęły o 1,6 pkt. proc. więcej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 7,2 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 9,7% i wyższa w porównaniu do rejestracji we wrześniu br. o 19,6% (+1 172 szt.).

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 4,2 tys. hybryd (+97,6% r/r) oraz 274 szt. z napędem elektrycznym (+130,3%). Wśród nich znalazło się 85 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 189 hybryd plug-in. W grupie samochodów bateryjnych tempo zmiany (+28,8%) jest nadal wysokie ale obniża się już drugi miesiąc z rzędu. Przed miesiącem było to +47,8%. Trzycyfrowe tempo wzrostu notowaliśmy odpowiednio: w marcu 475% i kwietniu 593% a także w maju 124%, lipcu +134% i sierpniu +103%. Tak wysokie wzrosty osiągane są dzięki zakupom flotowym do carsharingu. Samochody z napędem benzynowym zajęły 70,6% rynku a z dieslem 19,5% podczas, gdy rok wcześniej stanowiły w październiku odpowiednio 67% i 26,1%.

Nowe samochody osobowe – rankingi

W październiku 2019r. w ogólnym rankingu, pozycja leadera należała do marki Skoda, która zarejestrowała 6 628 szt.; o 13,6% więcej niż rok wcześniej (+793 szt.). Druga była Toyota, która zarejestrowała 5 873 szt. (+71,2%). Trzeci był Volkswagen (4 521 szt.+6,6%). Czwarty tym razem był Ford (2 599 szt.+7,3%). Pierwszą piątkę zamknęła Kia (2 521 szt. +12,4%). Drugą otworzył Mercedes-Benz (2 285 szt. +2,4%). Kolejne miejsca przypadły markom: Opel, który jako jedyny z TOP 10 zanotował spadek w stosunku do października ub. roku (2 219 szt. -12,1%), tuż za nim Mazda (2 167 szt. +85,7%), która zyskała aż 5 pozycji w stosunku do sytuacji sprzed roku, następny Hyundai (2 127 szt. +11,4% ), za nim BMW (2 064 szt. +22,1%). W ogólnym rankingu modeli, w październiku 2019r. na pierwszym miejscu Toyota Corolla (2325 szt.). Toyota poprawiła wynik tego modelu sprzed roku o 494,6% a miejsce w rankingu aż o 24 pozycje. Druga była Skoda Octavia 1 977 szt. a trzecia była Fabia 1 573 szt. Czwarty był Yaris z wynikiem 1 293 szt.. Piąta była Astra – 1 221 szt.. Drugą piątkę otworzyła Dacia Duster1 035 szt. . Za nią był Volkswagen Golf (941 szt.) oraz niespodziewanie Mazda CX-3 (875 szt.).

W ostatnim miesiącu w grupie nabywców indywidualnych przewodziła Toyota (1824 szt. ;+206%) z jej modelem Yaris (611 szt.; +247 szt.). Klienci instytucjonalni wybierali najczęściej markę Skoda (4 868 szt.; +16%) ale pierwszą pozycję wśród modeli utrzymała w tej grupie Corolla Toyoty ( 1836 szt.; +450%).

Zakup auta. Tak sprzedają się nowe samochody od początku roku

Od początku 2019 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 135,5 tys. szt., było to o 11453 szt. (+9,2%) więcej niż w tym samym okresie ub.r. Pozycja leadera, jak było też miesiąc wcześniej należy do Toyoty (18 974 szt.; +21,8%). Druga Skoda zarejestrowała 15 558 szt. +2,9% r/r. Na trzecim Dacia (13 098; +49,2%), która zyskała 2 pozycje w rankingu w stosunku do sytuacji sprzed roku. Na czwartym miejscu była Kia (10 295 szt; +9,6%). Z piątą lokatą pierwsze siedem miesięcy zakończył Hyundai (9 381; +9,9%). Drugą piątkę otwiera Volkswagen (8 545 szt.; -1%) – pierwsza marka ze spadkiem w skali roku.

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Dacia Duster (8 112; +84,3%) z dużą przewagą nad drugą Toyotą Yaris (5 407 szt. +11,3%) i trzecia jest Skoda Fabia (4 587szt.
-12,9%) mimo spadku. Czwarta pozycja należy do Toyoty Corolli, który zyskała 15 pozycji w stosunku do sytuacji sprzed roku (4 386; +138,6%). Na piątej Fiat Tipo (3 800: +35,1%. Drugą piątkę otwiera Skoda Octavia (3 199 szt; +2,7%) a kolejny Hyundai Tucson (3177;+4,7%)

Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 322,3 tys. szt. (+0,9%; +3 020 szt.).

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza trójka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (40 725; -3,1%; udz. 12,6%), drugi Volkswagen (36 411;-3,3%; udz. 11,3%) i trzecia Toyota (32 392; +3,2%; udz. 10,1%). Następne dwie marki Opel i Ford zamieniły się miejscami wobec sytuacji sprzed roku: Opel osiągnął teraz 22 102 rejestracji (+10,8%) a Ford 19 392 (-10%). Drugą piątkę otwiera Renault z wynikiem 16 287 szt.

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. mimo spadku jest Octavia (13 806; -5,5%). Na drugiej pozycji po 10-ciu miesiącach Toyota Corolla (11 441; +146,1%), która zyskała aż 11 pozycji w skali roku. Najniższe miejsce na podium zajęła Skoda Fabia (9 995; -11,5%). Tuż za nią Volkswagen Golf (9 684; -1,3%). Pierwszą piątkę zamyka Astra (9 621, +2,1%).

Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych w październiku 2019

PozycjaModelPaździernik
 
20192018Zmiana % r/rZmiana poz r/r
  
OgółemUdział %OgółemUdział %  
    
1Toyota Yaris6114,9%1761,8%247,2%13
2Dacia Duster5484,4%4684,7%17,1%0
3Skoda Fabia4923,9%7147,2%-31,1%-2
4Toyota Corolla4893,9%570,6%757,9%49
5Hyundai Tucson3983,2%3133,2%27,2%-2
6Skoda Octavia3883,1%2512,5%54,6%1
7Fiat Tipo3542,8%1341,3%164,2%11
8Toyota C-HR2652,1%860,9%208,1%26
9Mazda CX-32582,1%1841,9%40,2%3
10Kia Stonic2462,0%1491,5%65,1%6
11Toyota Aygo2291,8%1331,3%72,2%8
12Skoda Karoq2111,7%1771,8%19,2%1
13Skoda Scala1941,5%00,0%

14Toyota RAV41931,5%540,5%257,4%42
15Volkswagen Tiguan1901,5%710,7%167,6%30
16Kia Sportage1841,5%2012,0%-8,5%-6
17Dacia Sandero1831,5%2943,0%-37,8%-13
18Renault Clio1781,4%910,9%95,6%14
19Mitsubishi ASX1731,4%850,9%103,5%17
20Hyundai I301661,3%991,0%67,7%8
RAZEM 1-205 95047,43%3 73737,61%59,2%
Pozostałe
6 59452,57%6 19862,39%6,4%
RAZEM12 544100%9 935100%26,3%
 






Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty