Zmiany w prawie. Jak wpływają na sprzedaż aut?
Po sierpniowych i wrześniowych rezultatach w rejestracjach, które zawirowane były zmianami legislacyjnymi w zakresie WLTP, wynik ostatniego miesiąca wyrównywał podobnie, jak przed rokiem obserwowany przed miesiącem wrześniowy spadek w porównaniu do sierpnia (-27,2%). Wydawać by się mogło, że powrócił do poziomu wynikającego z tradycyjnej sezonowości na rynku. Przypomnijmy jednak, że wraz z początkiem 2020 roku zaczną obowiązywać bardziej restrykcyjne wymagania odnośnie emisji CO2 dla nowych samochodów, zarówno osobowych jak i dostawczych. Będą one związane z wysokimi karami (95 Euro za 1 g przekroczenia emisji, liczone od wszystkich wprowadzonych na rynek UE nowych samochodów). Z tego powodu w ostatnim kwartale br. możemy się spodziewać, częściowo swoistego przyspieszenia sprzedaży modeli wysokoemisyjnych, żeby zdążyć wprowadzić je na rynek jeszcze w tym roku. Ta tendencja zaznaczyła się wyraźniej już w październiku w grupie samochodów osobowych niż dostawczych. W poszczególnych grupach składowych zmiana rok do roku w ostatnim miesiącu, odbyła się w przeciwnych kierunkach. Rejestracje licząc rok do roku, samochodów osobowych zwiększyły się o 17,5%, a dostawczych zmalały o 12,3% głównie z powodu wyjątkowo wysokiej bazy odniesienia.
Od początku roku przybyło 514 620 lekkich samochodów (liczonych razem osobowych i dostawczych do 3,5t). Jest to więcej o 3,2% w skali roku (+16 102 szt.). Dobrym wynikom sprzyja poza wspomnianymi zmianami prawno-homologacyjnymi, utrzymująca się ogólnie dobra koniunktura gospodarcza. Chociaż według badań koniunktury GUS, nastroje wśród konsumentów w październiku pogorszyły się nieco w stosunku do września a szczególnie w handlu detalicznym w branży pojazdy samochodowe obserwowane jest utrzymujące się stopniowe obniżanie nieznacznie pozytywnej oceny nastrojów.
Zakup auta. Tak kupują klienci indywidualni, a tak firmy
W grupie samochodów osobowych w październiku 2019 r. zarejestrowano 46 895 szt. czyli o 6 987 szt. (+17,5%) więcej niż rok wcześniej i jednocześnie o 11 570 szt. (+32,8%) więcej niż we wrześniu br.
Nabywcy indywidualni zarejestrowali w ostatnim miesiącu 12,5 tys. szt. o 26,3% więcej r/r i 37,3% więcej niż we wrześniu br. (+3 406 szt.). Udział tej grupy klientów wyniósł 26,7% i był większy o 1,8 pkt. proc. niż rok wcześniej i większy niż we wrześniu o 0,8 pkt. proc.
Nabywcy instytucjonalni zarejestrowali w październiku 2019 r. 34,4 tys. samochodów. Wynik ten był wyższy niż przed rokiem (+4 378 szt. i +14,6%) i wyższy od uzyskanego miesiąc wcześniej o 8 164 szt. +31,2%). Wśród klientów instytucjonalnych najważniejszą grupę klientów stanowią niezmiennie firmy leasingowe/CFM i firmy wynajmu. W październiku ich udział dalej odbudował się i wyniósł 50,5% w całym rynku (w sierpniu br. wynosił 43,4%, we wrześniu 48,8% ale w październiku ub.r. 52,8%). W kanale dealer lub inny sprzedawca udział zniżył się do 17% Podczas gdy w sierpniu br. stanowił ponad 24% rynku a we wrześniu 18%. Przed rokiem w październiku na firmy te przypadło niecałe 16% rynku.
Marki popularne zakończyły ostatni miesiąc z rezultatem 39,7tys. nowych rejestracji (+19%) i osiągnęły 84,7% udział w rynku wobec 83,7% przed rokiem i 83,1% przed miesiącem. W porównaniu do września br. zajęły o 1,6 pkt. proc. więcej. Liczba zarejestrowanych samochodów marek premium wyniosła 7,2 tys. szt. i była wyższa niż rok wcześniej o 9,7% i wyższa w porównaniu do rejestracji we wrześniu br. o 19,6% (+1 172 szt.).
W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano ponad 4,2 tys. hybryd (+97,6% r/r) oraz 274 szt. z napędem elektrycznym (+130,3%). Wśród nich znalazło się 85 szt. samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 189 hybryd plug-in. W grupie samochodów bateryjnych tempo zmiany (+28,8%) jest nadal wysokie ale obniża się już drugi miesiąc z rzędu. Przed miesiącem było to +47,8%. Trzycyfrowe tempo wzrostu notowaliśmy odpowiednio: w marcu 475% i kwietniu 593% a także w maju 124%, lipcu +134% i sierpniu +103%. Tak wysokie wzrosty osiągane są dzięki zakupom flotowym do carsharingu. Samochody z napędem benzynowym zajęły 70,6% rynku a z dieslem 19,5% podczas, gdy rok wcześniej stanowiły w październiku odpowiednio 67% i 26,1%.
Nowe samochody osobowe – rankingi
W październiku 2019r. w ogólnym rankingu, pozycja leadera należała do marki Skoda, która zarejestrowała 6 628 szt.; o 13,6% więcej niż rok wcześniej (+793 szt.). Druga była Toyota, która zarejestrowała 5 873 szt. (+71,2%). Trzeci był Volkswagen (4 521 szt.+6,6%). Czwarty tym razem był Ford (2 599 szt.+7,3%). Pierwszą piątkę zamknęła Kia (2 521 szt. +12,4%). Drugą otworzył Mercedes-Benz (2 285 szt. +2,4%). Kolejne miejsca przypadły markom: Opel, który jako jedyny z TOP 10 zanotował spadek w stosunku do października ub. roku (2 219 szt. -12,1%), tuż za nim Mazda (2 167 szt. +85,7%), która zyskała aż 5 pozycji w stosunku do sytuacji sprzed roku, następny Hyundai (2 127 szt. +11,4% ), za nim BMW (2 064 szt. +22,1%). W ogólnym rankingu modeli, w październiku 2019r. na pierwszym miejscu Toyota Corolla (2325 szt.). Toyota poprawiła wynik tego modelu sprzed roku o 494,6% a miejsce w rankingu aż o 24 pozycje. Druga była Skoda Octavia 1 977 szt. a trzecia była Fabia 1 573 szt. Czwarty był Yaris z wynikiem 1 293 szt.. Piąta była Astra – 1 221 szt.. Drugą piątkę otworzyła Dacia Duster1 035 szt. . Za nią był Volkswagen Golf (941 szt.) oraz niespodziewanie Mazda CX-3 (875 szt.).
W ostatnim miesiącu w grupie nabywców indywidualnych przewodziła Toyota (1824 szt. ;+206%) z jej modelem Yaris (611 szt.; +247 szt.). Klienci instytucjonalni wybierali najczęściej markę Skoda (4 868 szt.; +16%) ale pierwszą pozycję wśród modeli utrzymała w tej grupie Corolla Toyoty ( 1836 szt.; +450%).
Zakup auta. Tak sprzedają się nowe samochody od początku roku
Od początku 2019 roku w grupie nabywców indywidualnych zarejestrowano 135,5 tys. szt., było to o 11453 szt. (+9,2%) więcej niż w tym samym okresie ub.r. Pozycja leadera, jak było też miesiąc wcześniej należy do Toyoty (18 974 szt.; +21,8%). Druga Skoda zarejestrowała 15 558 szt. +2,9% r/r. Na trzecim Dacia (13 098; +49,2%), która zyskała 2 pozycje w rankingu w stosunku do sytuacji sprzed roku. Na czwartym miejscu była Kia (10 295 szt; +9,6%). Z piątą lokatą pierwsze siedem miesięcy zakończył Hyundai (9 381; +9,9%). Drugą piątkę otwiera Volkswagen (8 545 szt.; -1%) – pierwsza marka ze spadkiem w skali roku.
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku roku jest Dacia Duster (8 112; +84,3%) z dużą przewagą nad drugą Toyotą Yaris (5 407 szt. +11,3%) i trzecia jest Skoda Fabia (4 587szt.
-12,9%) mimo spadku. Czwarta pozycja należy do Toyoty Corolli, który zyskała 15 pozycji w stosunku do sytuacji sprzed roku (4 386; +138,6%). Na piątej Fiat Tipo (3 800: +35,1%. Drugą piątkę otwiera Skoda Octavia (3 199 szt; +2,7%) a kolejny Hyundai Tucson (3177;+4,7%)
Do firm rejestrujących na regon dostarczono od początku roku 322,3 tys. szt. (+0,9%; +3 020 szt.).
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza trójka marek nie zmieniła się. Liderem jest Skoda (40 725; -3,1%; udz. 12,6%), drugi Volkswagen (36 411;-3,3%; udz. 11,3%) i trzecia Toyota (32 392; +3,2%; udz. 10,1%). Następne dwie marki Opel i Ford zamieniły się miejscami wobec sytuacji sprzed roku: Opel osiągnął teraz 22 102 rejestracji (+10,8%) a Ford 19 392 (-10%). Drugą piątkę otwiera Renault z wynikiem 16 287 szt.
Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych od początku br. mimo spadku jest Octavia (13 806; -5,5%). Na drugiej pozycji po 10-ciu miesiącach Toyota Corolla (11 441; +146,1%), która zyskała aż 11 pozycji w skali roku. Najniższe miejsce na podium zajęła Skoda Fabia (9 995; -11,5%). Tuż za nią Volkswagen Golf (9 684; -1,3%). Pierwszą piątkę zamyka Astra (9 621, +2,1%).
Rejestracja nowych aut osobowych przez klientów indywidualnych w październiku 2019
Pozycja | Model | Październik | |||||
2019 | 2018 | Zmiana % r/r | Zmiana poz r/r | ||||
Ogółem | Udział % | Ogółem | Udział % | ||||
1 | Toyota Yaris | 611 | 4,9% | 176 | 1,8% | 247,2% | 13 |
2 | Dacia Duster | 548 | 4,4% | 468 | 4,7% | 17,1% | 0 |
3 | Skoda Fabia | 492 | 3,9% | 714 | 7,2% | -31,1% | -2 |
4 | Toyota Corolla | 489 | 3,9% | 57 | 0,6% | 757,9% | 49 |
5 | Hyundai Tucson | 398 | 3,2% | 313 | 3,2% | 27,2% | -2 |
6 | Skoda Octavia | 388 | 3,1% | 251 | 2,5% | 54,6% | 1 |
7 | Fiat Tipo | 354 | 2,8% | 134 | 1,3% | 164,2% | 11 |
8 | Toyota C-HR | 265 | 2,1% | 86 | 0,9% | 208,1% | 26 |
9 | Mazda CX-3 | 258 | 2,1% | 184 | 1,9% | 40,2% | 3 |
10 | Kia Stonic | 246 | 2,0% | 149 | 1,5% | 65,1% | 6 |
11 | Toyota Aygo | 229 | 1,8% | 133 | 1,3% | 72,2% | 8 |
12 | Skoda Karoq | 211 | 1,7% | 177 | 1,8% | 19,2% | 1 |
13 | Skoda Scala | 194 | 1,5% | 0 | 0,0% | ||
14 | Toyota RAV4 | 193 | 1,5% | 54 | 0,5% | 257,4% | 42 |
15 | Volkswagen Tiguan | 190 | 1,5% | 71 | 0,7% | 167,6% | 30 |
16 | Kia Sportage | 184 | 1,5% | 201 | 2,0% | -8,5% | -6 |
17 | Dacia Sandero | 183 | 1,5% | 294 | 3,0% | -37,8% | -13 |
18 | Renault Clio | 178 | 1,4% | 91 | 0,9% | 95,6% | 14 |
19 | Mitsubishi ASX | 173 | 1,4% | 85 | 0,9% | 103,5% | 17 |
20 | Hyundai I30 | 166 | 1,3% | 99 | 1,0% | 67,7% | 8 |
RAZEM 1-20 | 5 950 | 47,43% | 3 737 | 37,61% | 59,2% | ||
Pozostałe | 6 594 | 52,57% | 6 198 | 62,39% | 6,4% | ||
RAZEM | 12 544 | 100% | 9 935 | 100% | 26,3% | ||
Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów
Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie