Samochody z otwieranym dachem cieszą się coraz większym powodzeniem, chociaż nasza pogoda nie zawsze zachęca do jazdy z wiatrem we włosach.
Otwarte auta to synonim oryginalności, prestiżu, a niekiedy także luksusu. Są jakże inne od sedanów, kombi czy hatchbacków. Ci, dla których zamknięta przestrzeń jest zbyt duszna sięgają po kabriolety, roadstery, spidery i speedstery, czyli wszelkiej maści otwarte konstrukcje.
W Polsce jeszcze kilkanaście lat temu "cabrio" uchodziło za drogą ekstrawagancję, dostępną dla nabywców z grubym portfelem. Uważano ich zresztą za ekscentryków, bo wielu wydawało się, że w naszym klimacie jazda bez dachu sprowadza się co najwyżej do dwóch, góra trzech miesięcy w roku.
Dla miłośników "cabrio" pogoda nie ma jednak większego znaczenia. Dowodem może być fakt, że otwarte auta znakomicie sprzedają się w Skandynawi, gdzie częściej wieje chłodem, czy na Wyspach Brytyjskich, gdzie przecież wciąż pada. Znacznie poważniejszą barierą w naszych warunkach były finanse, ale i to przestaje być problemem. W polskiej ofercie jest coraz więcej małych i tanich aut z otwartymi nadwoziami, budowanych na bazie niewielkich i niedrogich aut miejskich. Ich dostępność sprawia, że segment kabrioletów w naszym kraju rozwija się dynamicznie. O ile sprzedaż drogich roadsterów utrzymywała się na stałym poziomie, to wśród cabrio i szczególnie popularnych coupe-cabrio notowano 65-procentowy wzrost sprzedaży.
Segment aut z nadwoziami otwartymi wymaga stosowania konkretnych nazw, podobnie jak w nadwoziach zamkniętych. Określenia typów karoserii wywodzą się często z czasów przedwojennych, gdy powszechnie wprowadzano anglojęzyczne terminy. Są też nazwy, które powstały zupełnie niedawno.
Kabriolet
Może przewozić 4-5 osób, ma miękki, składany dach oraz opuszczane szyby boczne. Struktura nośna zasadniczo różni się od podstawowej (zamkniętej) i jest odpowiednio wzmocniona. Dach powinien być nie tylko szczelny, ale też na tyle ocieplony, by umożliwiał eksploatację samochodu w każdych warunkach pogodowych.
Dla podniesienia bezpieczeństwa stosuje się niekiedy dodatkowe pałąki przeciwkapotażowe, a dla podniesienia komfortu jazdy elektryczne lub elektrohydrauliczne składanie/rozkładanie dachu. Złożony dach chowany jest w bagażniku i ogranicza przestrzeń użytkową kufra.
Dopuszcza się montowanie sztywnego dachu z blachy lub tworzywa sztucznego, zwanego hardtopem. Od połowy lat dziewięćdziesiątych upowszechniła się nazwa coupe-cabrio, stworzona na potrzeby aut ze sztywnymi dachami składanymi i rozkładanymi automatycznie. To właśnie rodzaj kabrioletu z hardtopem, którego nie trzeba wciąż montować i demontować w formie oddzielnego elementu. Warto dodać, że pierwszym coupe-cabrio był Peugeot 402 L Eclipse z 1936 r., chociaż wówczas nie funkcjonowała jeszcze taka nazwa dla otwartego nadwozia.
Przykładem klasycznego kabrioletu jest BMW 1 Cabrio, a konstrukcje z dachem sztywnym to między innymi Peugeot 207 CC, Renault Megane Coupe-Cabrio i Opel Tigra Twin Top.
Roadster
To samochód z otwartym nadwoziem o wyraźnie sportowym charakterze, nazywany również spiderem. Ma miejsca dla dwóch osób (dawniej też dwa dodatkowe) i miękki dach o prostej konstrukcji, pozbawiony ocieplenia, chowany za fotelami i zabezpieczony pokrywą albo zupełnie odpinany. Także tutaj dopuszcza się stosowanie sztywnego dachu zwanego hardtopem. Przykładem klasycznych roadsterów z miękkim dachem są między innymi Alfa Romeo Spider i Audi
TT Roadster, sztywny dach ma między innymi Mercedes SLK.
Speedster
Stanowi w zasadzie odmianę roadstera, różnica polega tylko na mocniejszym pochyleniu przedniej szyby i możliwości kompletnego demontażu bocznych okien wraz z ramkami. Miękki, cienki dach ma jeszcze skromniejszy charakter i powinien być montowany jedynie w sytuacjach "awaryjnych". Do speedsterów z można zaliczyć między innymi Chevroleta
Corvette C6 Convertible.
Torpedo
Taki typ nadwozia to już rzadkość. Charakteryzuje się możliwością demontowania szyb bocznych oraz zdejmowania lub położenia na przednią pokrywę płaskiej szyby czołowej. Może mieć odpinany, miękki dach albo sztywny dach w formie hardtopu. Przykładami otwartego nadwozia torpedo są karoserie Jeepa Wranglera i UAZ-a.
Buggy
Taką nazwą określa się otwarty samochód rekreacyjny, wywodzący się z pojazdów plażowych. Lekkie nadwozie z tworzyw sztucznych nie ma drzwi, za to zabezpieczone jest sztywnymi pałąkami przeciwkapotażowymi. Buggy nie trafiają do produkcji seryjnej, są domeną małych, wyspecjalizowanych firm albo warsztatów zajmujących się tuningiem.
Mieszane
Wśród nadwozi mieszanych wyróżnia się między innymi kabriolimuzyny, w których niemal całą powierzchnię dachu między przednią i tylną szybą oraz bocznymi belkami
dachowymi stanowi elastyczny materiał (można go zwijać lub składać). Do tej grupy należą też nadwozia zwane targa (inaczej semikabriolet), w których pewną część sztywnego dachu można łatwo zdemontować (Porsche 911 Targa). Tę kategorię zamyka landaulet, ze sztywnym dachem w przedniej części i odkrytą częścią tylną. Takie auta powstają obecnie tylko na zamówienie i pełnią głównie funkcje reprezentacyjne.
Samochody z nadwoziami otwartymi dostępne na polskim rynku
Model | Dostępne silniki | Cena najtańszej wersji (zł) |
Alfa Romeo Spider | 2.2 JTS (benz., 185 KM) 3.2 JTS (benz., 260 KM) | 149 600 |
Audi A4 Cabrio | 1.8T (benz, 163 KM) 2.0 TFSI (turbo benz., 200 KM) 3.2 FSI (benz, 255 KM) 2.0 TDI (turbodiesel, 140 KM) | 150 500 |
Audi TT Roadster | 2.0 TFSI (turbo benz., 200 KM) | 134 300 |
BMW 1 Cabrio | 2.0 (benz., 143 KM) 2.0 (benz., 170 KM) 3.0 (benz., 218 KM) 3.0 (benz., 306 KM) 2.0 (t.diesel, 177 KM) | 116 000 |
BMW 3 Cabrio | 2.0 (benz., 170 KM) 3.0 (benz., 318 KM) 3.0 (benz., 272 KM) 3.0 (benz., 306 KM) 4.0 (benz., 420 KM) 2.0 (t.diesel, 177 KM) 3.0 (t.diesel, 197 KM) 3.0 (t.diesel, 231 KM) | 165 500 |
BMW Z4 Roadster | 2.0 (benz., 150 KM) 2.5 (benz., 177 KM) 2.5 (benz., 218 KM) | 124 000 |
BMW 6 Cabrio | 3.0 (benz., 272 KM) 4.8 (benz., 367 KM) 5.0 (benz., 507 KM) 3.0 (t.diesel, 286 KM) | 333 000 |
Cadillac XLR | 4.6 (benz., 325 KM) | 372 400 |
Chrysler PT Cruiser Cabrio | 2.4 (benz., 143 KM) | 99 000 |
Citroen C3 Pluriel | 1.6 (benz., 110 KM) | 76 300 |
Ford Focus CC | 1.6 (benz., 100 KM) 2.0 (benz., 145 KM) 2.0 TDCi (t.diesel,136 KM) | 89 900 |
Honda S 2000 | 2.0 (benz., 240 KM) | 169 000 |
Jaguar XK Convertible | 4.2 (benz., 300 KM) | 396 000 |
Lexus SC 430 | 4.3 (benz., 283 KM) | 351 300 |
Mazda MX-5 | 1.8 MZR (benz., 126 KM) | 82 900 |
Mercedes SLK | 1.8 (benz., 163 KM) 3.0 (benz., 231 KM) 3.5 (benz., 272 KM) | 153 500 |
Mercedes CLK Cabrio | 1.8 (benz., 163 KM) 3.0 (benz., 231 KM) 3.5 (benz., 272 KM) 3.0 CDI (t.diesel,224 KM) | 178 000 |
Mercedes SL | 3.5 (benz., 272 KM) 5.5 (benz., 388 KM) 5.5 (benz., 517 KM) | 344 000 |
Mercedes G Cabrio | 5.0 (benz., 295 KM) 3.0 CDI (t.diesel,224 KM) | 318 000 |
Mini One Cabrio | 1.6 (benz., 90 KM) | 84 700 |
Mini Cooper Cabrio | 1.6 (benz., 115 KM) | 93 200 |
Mitsubishi Colt CZC | 1.5 (benz., 109 KM) | 73 500 |
Nissan Micra C+C | 1.4 (benz., 88 KM) | 53 200 |
Nissan 350 Z | 3.5 (benz., 300 KM) | 190 500 |
Opel Tigra Twin Top | 1.4 (benz., 90 KM) | 71 100 |
Opel Astra Twin Top | 1.6 (benz., 115 KM) 1.8 (benz., 140 KM) 1.6 (benz., 180 KM) 2.0T (t.benz., 200 KM) 1.9 CDTi (t.diesel,150 KM) | 90 800 |
Peugeot 207 CC | 1.6 (benz., 120 KM) 1.6 (benz., 150 KM) 1.6 HDI (t.diesel,110 KM) | 74 500 |
Peugeot 307 CC | 1.6 (benz., 110 KM) 2.0 (benz., 143 KM) 2.0 (benz., 180 KM) 2.0 HDI (t.diesel,136 KM) | 89 300 |
Porsche Boxster | 2.7 (benz., 245 KM) | 178 500 |
Porsche 911 Cabrio | 3.6 (benz., 325 KM) | 362 800 |
Porsche 911Turbo Cabrio | 3.6 (benz., 480 KM) | 603 700 |
Renault Megane Coupe Cabrio | 1.6 (benz., 110 KM) 2.0 (benz., 135 KM) 2.0T (t.benz., 165 KM) 1.9 dCi (t.diesel,130 KM) 2.0 dCi (t.diesel,150 KM) | 80 200 |
Saab 9-3 Cabrio | 1.8 (t.benz., 150 KM) 2.0 (t.benz., 175 KM) 2.0 (t.benz., 210 KM) 2.8 (t.benz., 255 KM) 1.9 TiDS (t.diesel,150 KM) 1.9 TTiD (t.diesel,180 KM) | 138 500 |
Smart Fortwo Cabrio | 1.0 (benz. 71 KM) 1.0 (benz. 84 KM) 0.8 CDI (t.diesel, 45 KM) | 51 100 |
VW Eos | 1.6 FSI (benz., 115 KM) 2.0 FSI (benz., 150 KM) 2.0 TFSI (benz., 200 KM) 3.2 (benz, 250 KM) 2.0 TDI (t.diesel, 140 KM) | 100 500 |
Volvo C70 | 2.4 (benz., 140 KM) 2.4 (benz., 170 KM) T5 (t.benz., 230 KM) D5 (t.diesel, 180 KM) | 149 000 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?