Z niebem nad głową

Dariusz Dobosz
Fascynacja, zachwyt, uznanie, trochę zazdrości. Na to możemy liczyć, gdy otwartym autem wyjedziemy na drogę. Dlatego kabriolety wciąż kuszą swymi wdziękami.

Fascynacja, zachwyt, uznanie, trochę zazdrości. Na to możemy liczyć, gdy otwartym autem wyjedziemy na drogę. Dlatego kabriolety wciąż kuszą swymi wdziękami.

Fot. Bentley
Fot. Bentley

W polskich realiach słowo “kabrio" brzmi trochę pompatycznie. Od razu kojarzy się z wielkim światem, ekskluzywnym życiem, zamożnością. Dlatego powszechnie uważa się, że samochody z otwartym nadwoziem to na naszym rynku jakieś unikalne rarytasy, nieliczne modele oferowane przez zaledwie kilka firm. Dlatego spore zdziwienie może wywołać u wielu osób informacja, że w naszym kraju można kupić kabriolety aż 23 marek, a ich gama obejmuje 34 pozycje.

Czym właściwie jest kabriolet? Jedni mówią że narzędziem szpanerów, inni, że receptą dla facetów z kryzysem wieku średniego. Jeszcze inni, że najlepszym wabikiem na płeć piękną. Oceny są różne. Tylko definicja techniczna nie budzi wątpliwości i wygląda stosunkowo prosto: to samochód, który może przewozić 4-5 osób, z miękkim, składanym dachem oraz opuszczanymi szybami bocznymi. Struktura nośna jego otwartego nadwozia zasadniczo różni się od podstawowej (zamkniętej) i jest odpowiednio wzmacniona. Dach powinien być nie tylko szczelny, ale też na tyle ocieplony, by umożliwiał eksploatację samochodu w każdych warunkach pogodowych.

Dla podniesienia bezpieczeństwa stosuje się niekiedy dodatkowe pałąki przeciwkapotażowe, a dla podniesienia komfortu jazdy - elektryczne lub elektrohydrauliczne składanie/rozkładanie dachu. Złożony dach chowany jest w bagażniku i ogranicza przestrzeń użytkową kufra. Dopuszcza się montowanie sztywnego dachu z blachy lub tworzywa sztucznego, zwanego hardtopem. Dzisiaj takie dachy nie muszą wcale stanowić oddzielnego elementu i być chowane w garażu, gdy nie są potrzebne. Od połowy lat dziewięćdziesiątych upowszechniły się konstrukcje ze sztywnymi dachami składanymi i rozkładanymi automatycznie. To właśnie rodzaj kabrioletu z hardtopem, którego nie trzeba wciąż montować i demontować ręcznie, nazywamy coupe-cabrio.

Fot. Mercedes
Fot. Mercedes

Kabriolet to jednak nie jedyny rodzaj otwartego nadwozia. Rozróżnia się jeszcze kilka innych jego typów, a jednym z najpopularniejszych wśród nich jest roadster. To samochód z otwartym nadwoziem o wyraźnie sportowym charakterze, nazywany również spiderem. Ma miejsca dla dwóch osób (czasami dwa dodatkowe, ale bardzo skromne) i miękki dach o prostej konstrukcji, pozbawiony ocieplenia, chowany za fotelami i zabezpieczony pokrywą albo zupełnie odpinany. Także tutaj dopuszcza się stosowanie sztywnego dachu zwanego hardtopem.

Z kolei speedster stanowi odmianę roadstera z mocniej pochyloną przednią szybą i możliwością kompletnego demontażu bocznych okien wraz z ramkami. Miękki, cienki dach ma jeszcze skromniejszy charakter i powinien być montowany sporadycznie. Speedstery są dzisiaj rzadkością, podobnie jak nadwozia typu torpedo, charakteryzujące się możliwością demontowania szyb bocznych oraz zdejmowania lub położenia na przednią pokrywę płaskiej szyby czołowej. Mogą mieć odpinany, miękki dach albo sztywny dach w formie hardtopu. 

Z nadwozi otwartych trzeba jeszcze wymienić buggy, czyli samochód rekreacyjny, wywodzący się z pojazdów plażowych. Lekkie nadwozie z tworzyw sztucznych nie ma drzwi i zabezpieczone jest sztywnymi pałąkami przeciwkapotażowymi. Buggy nie trafiają do produkcji seryjnej, są domeną małych, wyspecjalizowanych firm. Nie można zapominać, że są jeszcze nadwozia mieszane, wśród których wyróżnia się między innymi kabriolimuzyny, w których niemal całą powierzchnię dachu między przednią i tylną szybą oraz bocznymi belkami dachowymi stanowi elastyczny materiał (można go zwijać lub składać). Do tej grupy należą też nadwozia zwane targa (inaczej semikabriolet), w których pewną część sztywnego dachu można łatwo zdemontować. Tę kategorię zamyka landaulet, ze sztywnym dachem w przedniej części i odkrytą częścią tylną. Takie auta powstają obecnie tylko na zamówienie i pełnią głównie funkcje reprezentacyjne.

Fot. Caterham
Fot. Caterham

Samochody z otwartym nadwoziem nie należą do tanich. Konstruowanie kabrioleta czy roadstera to proces bardzo skomlikowany, wymagający często zastosowania najwyższej jakości materiałów.

Brak dachu połączonego trwale w wielu punktach z zasadniczym, dolnym segmentem karoserii, powoduje sporą utratę sztywności. Trzeba opracowywać systemy wzmocnień poprzecznych i podłużnych, by zapewnić odporność na zginanie i skręcanie. Sztywność nadwozia sprzyja komfortowi jazdy i trwałości konstrukcji. Jest tym ważniejsza, że w wielu otwartych autach montuje się duże i bardzo mocne silniki, zapewniające znakomite osiągi. Ale z usztywnieniami nie można przesadzić, bo zbyt mocno wzrośnie masa własna.

Nawet optymalnie zaprojektowane auta otwarte są cięższe od swoich zamkniętych odpowiedników o 130 - 180 kg. Konstruktorzy sportowych roadsterów, by odciążyć otwarte konstrukcje, budują przestrzenne ramy aluminiowe. W tańszych modelach wykorzystuje się wysokowytrzymałą stal. To dzięki niej można zrezygnować z pałąków bezpieczeńswa, bo podczas dachowania odpowiednią odległość od nawierzchni jest w stanie utrzymać rama przedniej szyby. Składanie i rozkładanie miękkich lub sztywnych dachów powierza się dzisiaj elektrycznym lub elektrohydraulicznym mechanizmom. 

Fot. Jaguar
Fot. Jaguar

Najszybsze potrafią postawić dach nad głową w mniej niż 10 sekund. Przeciętnie trwa to kilkanaście sekund. Niektórzy wytwórcy decydują się na produkcję otwartych aut we własnych zakładach, ale wielu powierza to zadanie wyspecjalizowanym firmom. Tym bardziej, że kabrioletów czy roadsterów nie produkuje się tak masowo jak zwykłych aut. Najbardziej znani specjaliści od “cabrio" to Karmann, Valmet, ASC, Bertone i Heuliez.

Każde auto z otwartym nadwoziem budzi swoiste emocje. Jest po prostu inne od standardowych wersji, a to pozwala podnieść prestiż właściciela i wyróżnić się z tłumu zwykłych samochodów. Dlatego kabriolety, roadstery czy speedstery ciągle znajdują nabywców, chętnych zapłacić za samochód więcej w imię posiadania czegoś naprawdę wyjątkowego.

Auta z otwartym nadwoziem dostępne na polskim rynku:

l.p.

Marka i model

Typ nadwozia

Sinik

Cena

1.

Bentley Continental GTC

Kabriolet

6.0 (560 KM)

od 959 430 zł

2.

Porsche 911 Carrera Cabrio

Kabriolet

3.6 (345 KM)

od 461 750 zł

3.

Jaguar XK Cabrio

Kabriolet

5.0 (385 KM)

od 455 140 zł

4.

Corvette C6 Cabrio

Roadster

6.2 (437 KM)

od 392 600 zł

5.

Mercedes SL

Roadster

3.0 (231 KM)

od 374 500 zł

6.

BMW 6 Cabrio

Kabriolet

3.0 (272 KM)

od 369 000 zł

7.

Lexus SC

Kabriolet

4.3 (283 KM)

od 361 800 zł

8.

Mercedes G Cabrio

Torpedo

3.0 (224 KM)

od 359 000 zł

9.

Infiniti G Cabrio

Kabriolet

3.7 (320 KM)

od 239 900 zł

10.

Lexus IS 250 C

Kabriolet

2.5 (208 KM)

od 230 300 zł

11.

Porsche Boxster

Roadster

2.9 (255 KM)

od 226 120 zł

12.

Mercedes E Cabrio

Kabriolet

1.8 (184 KM)

od 184 000 zł

13.

BMW 3 Cabrio

Kabriolet

2.0 (170 KM)

od 175 000 zł

14.

Audi A5/S5 Cabrio

Kabriolet

2.0 TFSI (180 KM)

od 171 140 zł

15.

BMW Z4

Roadster

2.5 (204 KM)

od 166 000 zł

16.

Mercedes SLK

Roadster

1.8 (163 KM)

od 161 500 zł

17.

Volvo C70

Kabriolet

2.4 (140 KM)

od 142 500 zł

18.

Honda S 2000

Roadster

2.0 (240 KM)

od 154 900 zł

19.

Jeep Wrangler

Torpedo

3.8 (199 KM)

od 131 900 zł

20.

Saab 9-3 Cabrio

Kabriolet

1.8 (150 KM)

od 138 900 zł

21.

Audi TT Roadster

Roadster

1.8 TFSI (160 KM)

od 133 100 zł

22.

Alfa Romeo Spider

Roadster

1.8 (200 KM)

od 128 900 zł

23.

BMW 1 Cabrio

Kabriolet

2.0 (143 KM)

od 127 400 zł

24.

Caterham

Roadster

1.6 (121 KM)

od 123 800 zł

25.

Audi A3 Cabrio

Kabriolet

1.6 (102 KM)

od 100 640 zł

26.

VW Eos

Kabriolet

1.4 TSI (122 KM)

od 98 940 zł

27.

Opel Astra Twin Top

Kabriolet

1.6 (115 KM)

od 97 140 zł

28.

Mini Cabrio

Kabriolet

1.6 (120 KM)

od 94 900 zł

29.

Mazda MX5

Roadster

2.0 (160 KM)

od 93 800 zł

30.

Ford Focus CC

Kabriolet

1.6 (100 KM)

od 89 900 zł

31.

Peugeot 308 CC

Kabriolet

1.6 (120 KM)

od 88 200 zł

32.

Peugeot 207 CC

Roadster

1.6 (120 KM)

od 74 500 zł

33.

Smart Fortwo Cabrio

Roadster

1.0 (71 KM)

od 48 100 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty