Wszechstronnie uzdolniony

Michał Kij
Fot. Mercedes-Benz: Już przed wojną stosowano prosty chwyt – na jednym podwoziu budowano wiele różnych nadwozi. Mercedes-Benz 170 V produkowany w latach 1936  - 1952 miał ich kilkanaście.
Fot. Mercedes-Benz: Już przed wojną stosowano prosty chwyt – na jednym podwoziu budowano wiele różnych nadwozi. Mercedes-Benz 170 V produkowany w latach 1936 - 1952 miał ich kilkanaście.
Rozmaite wersje tego samego auta nie są nowym wynalazkiem. Mercedes 170 V sprzed siedemdziesięciu lat miał kilkanaście odmian.

"Możecie się Państwo zdecydować na wersję trzy, albo pięciodrzwiową" - zachwala sprzedawca. Też mi wybór! Mercedes 170 V sprzed siedemdziesięciu lat miał kilkanaście odmian.

 

Rozmaite wersje tego samego auta nie są nowym wynalazkiem. Przed drugą wojną typowy samochód miał ramę, która była niczym kręgosłup. Można było na niej posadowić dowolną karoserię.

 

Później rozpowszechniły się nadwozia samonośne, które są po trosze jak chitynowy pancerz chrabąszcza. Prawie każdy element karoserii ma znaczenie, podtrzymuje jej sztywność. Nie można lekką ręką usunąć dachu, albo poszerzyć otworu na drzwi. Za to tego typu samochód wygodnie produkować w wielkich seriach. Montaż jest mniej pracochłonny i szybszy. Niestety,

Fot. Mercedes-Benz: Już przed wojną stosowano prosty chwyt – na jednym podwoziu budowano wiele różnych nadwozi. Mercedes-Benz 170 V produkowany w latach
Fot. Mercedes-Benz: Już przed wojną stosowano prosty chwyt – na jednym podwoziu budowano wiele różnych nadwozi. Mercedes-Benz 170 V produkowany w latach 1936 - 1952 miał ich kilkanaście.

jakakolwiek nietypowa wersja wprowadza zamieszanie na taśmie produkcyjnej.

 

W latach 30. Mercedes Benz stał u szczytu potęgi. Mógł sobie pozwolić na gest wobec potencjalnych klientów, również tych mniej zasobnych. Gwiazdą berlińskiego salonu samochodowego w 1936 roku był Mercedes 170 V. Choć należał do skromniejszych modeli, miał silnik o pojemności zaledwie 1,7 l i mocy 38 KM, wyróżniały go nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne. Podobnie jak poprzednik, model 170, miał niezależne zawieszenie wszystkich kół. Był lekki, ekonomiczny i rozwijał prędkość 108 km/h, bardzo przyzwoitą jak na owe czasy. Wabikiem były liczne wersje nadwozi.

 

Najpopularniejsze były oczywiście karoserie zamknięte z dwojgiem lub czworgiem drzwi. Z myślą o taksówkarzach przygotowano auto z wnętrzem przedzielonym szybą i dodatkowym, składanym bagażnikiem z tyłu. Dla sklepikarzy był mały furgon, dla lekarzy ambulans, dla

Fot. Mercedes-Benz: Tak wygląda podwozie tego pojazdu. Dzięki ramie, zmiana nadwozia podczas montażu była dziecinnie prosta.
Fot. Mercedes-Benz: Tak wygląda podwozie tego pojazdu. Dzięki ramie, zmiana nadwozia podczas montażu była dziecinnie prosta.

policjantów wóz patrolowy, a dla wojskowych oficerski łazik z prostym, pudłowatym nadwoziem i płóciennym dachem. Później opracowano też typ 170 VG z napędem na cztery koła i 170 VL ze skręcanymi czterema kołami.

 

Wspomniane modele, jak osiołki harowały na dobrą reputację małych Mercedesów. Było jednak kilka innych wersji, które bez wysiłku przysparzały im sławy. Kierowcy pragnący "iść z wiatrem w zawody" mieli do wyboru kilka aut bez dachu. Dla najmniej wymagających był

Fot. Mercedes-Benz: Wersja zamknięta z 4-drzwiowym nadwoziem typu limousine cieszyła się sporym wzięciem. Takie auta pracowały na dobre imię marki M
Fot. Mercedes-Benz: Wersja zamknięta z 4-drzwiowym nadwoziem typu limousine cieszyła się sporym wzięciem. Takie auta pracowały na dobre imię marki Mercedes-Benz.

czterodrzwiowy model, któremu pozostawiono górne ramki drzwi. Ci, którzy mieli ochotę na przygodę z Zefirem, ale potrzebowali czterech miejsc mogli zdecydować się na dwudrzwiowy kabriolet typu B. Dwuosobowy typ A miał w sobie najwięcej seksu. Chyba, że z tyłu było rozkładane siedzenie w bagażniku, zwane "miejscem dla teściowej".

 

Specjalnie do wyścigów przygotowano serię samochodów z nadwoziami z lekkich stopów. Najszybszym, a zarazem ostatnim z nich był 200 V.

 

Mały Mercedes nie opuścił kierowców w złych czasach. W latach 1939-42, kiedy były trudności z paliwem budowano model na gaz generatorowy. Po zakończeniu wojny 170 V jako pierwszy powrócił na taśmę montażową. Na początek w postaci pikapa. Potem dołączyły

Fot. Mercedes-Benz: Mały furgon dla sklepikarzy. Na zdjęciu wersja produkowana w latach 1938 –42.
Fot. Mercedes-Benz: Mały furgon dla sklepikarzy. Na zdjęciu wersja produkowana w latach 1938 –42.

furgon, ambulans i wóz policyjny. W lipcu 1947 przyszła pora na czterodrzwiowego sedana. Dwa lata później zaprezentowano długo wyczekiwanego 170 D z silnikiem wysokoprężnym. Wkrótce ofertę wzbogaciło podwozie, na którym można było montować różne typy nadwozi specjalnych. Zajmowała się tym głównie firma Lueg. Były to

Fot. Mercedes-Benz: Ten elegancki kabriolet produkowano w latach 1949 –51, wykorzystując przedwojenną wersję A.
Fot. Mercedes-Benz: Ten elegancki kabriolet produkowano w latach 1949 –51, wykorzystując przedwojenną wersję A.

najczęściej pikapy, furgony i kombi. Do pracy zaprzęgnięto nawet kabriolet. Dla straży granicznej zbudowano krótką serię czterodrzwiowego auta bez dachu, z opuszczaną szybą przednią. Dwudrzwiowy model cywilny miał małe powodzenie.

 

Ostatecznie typ 170 V odszedł w 1953 roku. Jego dalekim potomkiem jest Mercedes klasy C, lecz zgodnie z obowiązującą tendencją ma mniej liczną rodzinę niż to drzewiej bywało.

Fot. Mercedes-Benz: Po wojnie gamę nadwoziową modelu 170 rozpoczęto od wersji pikap, gdyż najbardziej odpowiadała zapotrzebowaniu. Na zdjęciu wersja
Fot. Mercedes-Benz: Po wojnie gamę nadwoziową modelu 170 rozpoczęto od wersji pikap, gdyż najbardziej odpowiadała zapotrzebowaniu. Na zdjęciu wersja produkowana w latach 1946 –49.
Fot. Mercedes-Benz: Model 170 V z nadwoziem 2-drzwiowej limuzyny (1937- 42).
Fot. Mercedes-Benz: Model 170 V z nadwoziem 2-drzwiowej limuzyny (1937- 42).
Fot. Mercedes-Benz: Niestosowany dzisiaj rodzaj nadwozia – kabriolimuzyna (1937- 42), w którym blaszany dach zastąpiono brezentowym. Za to w słoneczne
Fot. Mercedes-Benz: Niestosowany dzisiaj rodzaj nadwozia – kabriolimuzyna (1937- 42), w którym blaszany dach zastąpiono brezentowym. Za to w słoneczne dni można było dach zrolować i delektować się widokiem nieba.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Mercedes-Benz: Kabriolet typu B produkowany w latach 1936- 40 był przeznaczony dla statecznych obywateli.
Fot. Mercedes-Benz: Kabriolet typu B produkowany w latach 1936- 40 był przeznaczony dla statecznych obywateli.
Fot. Mercedes-Benz: Natomiast kabriolet typu A (1937- 40) miał sportową linię. Kupowali go nabywcy z nutką sportową.
Fot. Mercedes-Benz: Natomiast kabriolet typu A (1937- 40) miał sportową linię. Kupowali go nabywcy z nutką sportową.
Fot. Mercedes-Benz: Dla prawdziwych miłośników sportu firma proponowała wersję „sport” (1938- 1939). Produkowana ja krótko, gdyż czasy wymagały innego
Fot. Mercedes-Benz: Dla prawdziwych miłośników sportu firma proponowała wersję „sport” (1938- 1939). Produkowana ja krótko, gdyż czasy wymagały innego wysiłku.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Mercedes-Benz: Nadwozie roadster (1938 –40) tylko z pozoru wygląda atrakcyjnie. Chowane w bagażniku dodatkowe siedzenie, zwane „miejscem dla teściowej”
Fot. Mercedes-Benz: Nadwozie roadster (1938 –40) tylko z pozoru wygląda atrakcyjnie. Chowane w bagażniku dodatkowe siedzenie, zwane „miejscem dla teściowej” wygląda niepokojąco. Nic dziwnego, że obecnie nie wytwarza się tego rodzaju nadw
Fot. Mercedes-Benz: Wersja terenowa G5 produkowana w latach 1937- 39 dla policjantów i wojskowych wygląda dość surowo
Fot. Mercedes-Benz: Wersja terenowa G5 produkowana w latach 1937- 39 dla policjantów i wojskowych wygląda dość surowo
Fot. Mercedes-Benz: Przed II woja światową Niemcy miały swoje zamorskie kolonie,. Do poruszania się w trudnym terenie przygotowano  samochód „kolonialny”,
Fot. Mercedes-Benz: Przed II woja światową Niemcy miały swoje zamorskie kolonie,. Do poruszania się w trudnym terenie przygotowano samochód „kolonialny”, używany także do polowań. Miał napęd na 4 koła i również wszystkie koła były skręcane &#

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty