W pasach, tak bezpieczniej

csz
Udostępnij:
Co drugi kierowca lekceważy ten przepis

Ponad połowa kierowców nie zapina pasów podczas jazdy, wynika z danych
olsztyńskiej policji. Lekceważenie tego przepisu może okazać się zgubne
- ostrzega drogówka.


W pasach, tak bezpieczniej

Pasy zapinamy także z tyłu, niezależnie od
długości trasy
Fot. Eugeniusz Rudzki

O tym, że "problem pasów" jest poważny, można przekonać się w czasie
każdego przejazdu przez miasto. Większość kierowców nie zapina pasów.
- Po co to robić, skoro za pięć minut wysiadam. To jest po prostu wkurzające.
Poza tym w mieście szybko się nie jeździ - tak uważa kierowca Volkswagena
Passata na olsztyńskich numerach. - Ale proszę bez nazwiska, bo jeszcze
się do mnie policjanci przyczepią.
W podobnym tonie wypowiadało się kilku innych kierowców.
Krótki sondaż wykazał, że bardziej praworządne są panie za kierownicą.

- Tak jest bezpieczniej - zapewnia uśmiechnięta pani siedząca za "kółkiem"
nowego Polo. - Zresztą co mi szkodzi zapiąć pasy, po to chyba one są w
samochodzie. Muszę jeszcze powiedzieć, że jak siedzę za kierownicą, to
męża też zmuszam, żeby zapiął.
Przykład z taksówkarzy
Zadziwiające, ale przepisy o pasach na ogół respektują taksówkarze.
Jak podróżują bez pasażera, to - zgodnie z przepisami - zapinają pasy.
Mogą obyć się bez nich, gdy wiozą klienta. Poza tym w wielu olsztyńskich
taksówkach są naklejki, które zwracają uwagę pasażerom, że w czasie jazdy
powinni zapiąć pasy, bo w przypadku zatrzymania przez policję, mandat płaci
klient.
Pasażerowie też
Kwestię pasów badali specjaliści z Politechniki Gdańskiej. Wynika z
nich, że 60 proc. kierowców nie używa "szelek" w czasie jazdy po mieście.
- No tak, kierowcy lekceważą ten obowiązek - przyznaje nadkom. Adam Kołodziejski,
naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Olsztynie.
- Jeszcze gorzej jest z pasażerami, którzy, o czym niewielu z nich pamięta,
również muszą zapinać się podczas jazdy.
Z tego obowiązku zwalnia jedynie orzeczenie komisji lekarskiej. Nie
muszą ich zapinać kierowcy i pasażerowie pojazdów, w których fabrycznie
pasy nie były montowane (np. stare Fiaty 126p).
Na widok radiowozu
Lekceważenie obowiązku może się okazać zgubne. Szczególnie kiedy do
wypadku dochodzi poza miastem, gdzie na ogół podróżuje się z większymi
prędkościami. - Zapinanie pasów leży w dobrze pojętym interesie każdego
kierowcy. Wielu ludziom uratowały one życie - przypomina nadkomisarz Kołodziejski.
Policjanci z drogówki bardzo często zwracają uwagę kierowcom, żeby zapinali
pasy. Rzadziej sięgają po bloczki mandatowe. Zresztą już sam widok policjanta,
czy radiowozu jest wystarczającym argumentem - kierowcy i pasażerowie natychmiast
sięgają po pasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie