Volvo EX90. Tak ma wyglądać elektryczna nowość. Pierwsze zdjęcia

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Pojazd ma mieć oferowany w standardzie lidar. To układ czujników wykorzystujący promienie laserowe do precyzyjnego mierzenia odległości i wykrywania wszelkich obiektów.
Pojazd ma mieć oferowany w standardzie lidar. To układ czujników wykorzystujący promienie laserowe do precyzyjnego mierzenia odległości i wykrywania wszelkich obiektów. Volvo
Nowe Volvo EX90 będzie miało swoją premierę 9 listopada w Sztokholmie. Na kilka dni przed debiutem, marka pokazuje jak ma wyglądać nowość.

Volvo deklaruje, że nowy flagowy SUV ma spełniać jasne warunki: ma być eleganckim, wydajnym rodzinnym samochodem elektrycznym, najbezpieczniejszym, jaki kiedykolwiek opuścił bramy fabryk Volvo.

Pojazd ma mieć oferowany w standardzie lidar. To układ czujników wykorzystujący promienie laserowe do precyzyjnego mierzenia odległości i wykrywania wszelkich obiektów. Lidar wykrywa pieszych znajdujących się nawet 250 metrów przed pojazdem.

Marka pracuje nad wprowadzeniem trybu pełnej jazdy autonomicznej, a lidar stanowi na tej drodze ważny krok. Umieszczenie lidaru w taki sposób, by nie zaburzał linii nadwozia, a jednocześnie, by spełniał swoje zadanie, było sporym wyzwaniem – mówi T. Jon Mayer, szef zespołu projektowego nadwozia. Lidar to oczy samochodu. Szukając analogii do ciała: lepiej jest mieć oczy na wysokości głowy, niż na wysokości kolan. Stąd zamiast zamontować go na wysokości grilla, umieściliśmy go najwyżej jak się da, aby mógł „widzieć” jak najwięcej. Dlatego wraz z naszymi inżynierami zdecydowaliśmy się umieścić go na linii dachu tak, aby maksymalnie wykorzystać możliwości technologii.

Aby zapewnić maksymalny zasięg, skoncentrowano się na ograniczeniu oporu powietrza stawianego przez karoserię. Przednia część nadwozia jest zaokrąglona. Szyby są wpasowane w nadwozie tak, by tworzyły jedną, równą powierzchnię ze słupkami i drzwiami. Jeśli przyjrzymy się innym współczesnym autom – szyby są osadzone najczęściej znacznie głębiej. Po raz pierwszy Volvo sięgnęło także po gładkie klamki zintegrowane z linią nadwozia. Te rozwiązania pozwoliły uzyskać współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx 0,29. W siedmioosobowym SUV-ie o długości ok. 5 metrów to doskonały rezultat.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty