Volkswagen. Już 9 modeli hybrydowych typu plug-in w ofercie

Stanisław Rochowicz
Zelektryfikowane modele typu PHEV Volkswagen oferuje niemal we wszystkich segmentach – począwszy od kompaktowego Golfa eHybrid, przez średniej klasy Passata GTE i popularnego SUV-a Tiguana eHybrid aż do topowego SUV-a Touarega R.Wszystkie modele typu PHEV można ładować z zewnętrznego źródła prądu i na krótkich dystansach korzystać z nich jak z aut elektrycznych. Dalekie podróże nimi umożliwia oszczędny silnik spalinowy.Fot. Volkswagen
Zelektryfikowane modele typu PHEV Volkswagen oferuje niemal we wszystkich segmentach – począwszy od kompaktowego Golfa eHybrid, przez średniej klasy Passata GTE i popularnego SUV-a Tiguana eHybrid aż do topowego SUV-a Touarega R.Wszystkie modele typu PHEV można ładować z zewnętrznego źródła prądu i na krótkich dystansach korzystać z nich jak z aut elektrycznych. Dalekie podróże nimi umożliwia oszczędny silnik spalinowy.Fot. Volkswagen
Zelektryfikowane modele typu PHEV Volkswagen oferuje niemal we wszystkich segmentach – począwszy od kompaktowego Golfa eHybrid, przez średniej klasy Passata GTE i popularnego SUV-a Tiguana eHybrid aż do topowego SUV-a Touarega R. Wszystkie modele typu PHEV można ładować z zewnętrznego źródła prądu i na krótkich dystansach korzystać z nich jak z aut elektrycznych. Dalekie podróże nimi umożliwia oszczędny silnik spalinowy.

Z jednego z badań przeprowadzonych przez Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że wiedza Polaków na temat samochodów hybrydowych jest jeszcze niewystarczająca. Nawet wśród osób, które uważają, że odróżniają hybrydy zwykłe od tych typu plug-in. Stąd wniosek, że wiele osób nie jest świadomych korzyści, które oferują samochody hybrydowe typu plug-in, czyli takie, które można ładować z zewnętrznego źródła prądu i które na co dzień można wykorzystywać jak bezemisyjne samochody elektryczne.

Według danych GUS-u, które pochodzą z 2018 roku, średni dzienny przebieg samochodów w Polsce wynosi 37 km, a zdecydowana większość przebiegów jest o nawet 10 km niższa. Z badania przeprowadzonego na początku 2020 roku przez Volkswagena i InsightOut Lab wynika, że przeciętny Polak deklaruje, iż przejeżdża dziennie średnio około 51 km. Wszystkie modele hybrydowe typu plug-in Volkswagena z akumulatorem naładowanym na 100 procent zapewniają przebieg na energii elektrycznej wynoszący około 50 kilometrów.

Główne różnice w konstrukcji samochodów hybrydowych typu plug-in oraz elektrycznych sprowadzają się do dwóch podzespołów – silnika elektrycznego i akumulatora. Ten pierwszy dysponuje zazwyczaj nieco mniejszą mocą niż w wypadku samochodów elektrycznych, drugi – zdecydowanie mniejszą pojemnością energetyczną, dzięki czemu jego ładowanie trwa krócej.

Modele typu PHEV z dużą mocą i przyspieszeniem

Zelektryfikowane modele typu PHEV Volkswagen oferuje niemal we wszystkich segmentach – począwszy od kompaktowego Golfa eHybrid, przez średniej klasy
Zelektryfikowane modele typu PHEV Volkswagen oferuje niemal we wszystkich segmentach – począwszy od kompaktowego Golfa eHybrid, przez średniej klasy Passata GTE i popularnego SUV-a Tiguana eHybrid aż do topowego SUV-a Touarega R.
Wszystkie modele typu PHEV można ładować z zewnętrznego źródła prądu i na krótkich dystansach korzystać z nich jak z aut elektrycznych. Dalekie podróże nimi umożliwia oszczędny silnik spalinowy.
Fot. Volkswagen

Nawet najsłabszy z modeli typu PHEV Volkswagena – nowy Golf eHybrid – dysponuje zespołem napędowym, którego łączna moc wynosi 204 KM. Najmocniejszy – Touareg R – jest napędzany przez hybrydowy zespół napędowy typu plug-in o łącznej mocy aż 462 KM. To jednocześnie najmocniejszy w historii model marki Volkswagen i pierwszy wyposażony w zespół napędowy tego typu. Od 0 do 100 km/h Touareg R przyspiesza w zaledwie 5,1 s i rozwija prędkość maksymalną 250 km/h (elektronicznie ograniczoną). Oprócz dobrego przyspieszenia zaletą wszystkich modeli hybrydowych typu plug-in Volkswagena jest również bardzo dobra elastyczność.

Volkswagen Golf eHybrid i Volkswagen Golf GTE

Nowego Golfa Volkswagen oferuje z dwoma rodzajami hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in – o mocy 150 kW/204 KM, opracowanego pod kątem jak największego zasięgu i o mocy 180 kW/245 KM, który ma zapewnić jak najlepsze osiągi (w obydwu przypadkach jest to moc systemowa zespołu napędowego). W skład hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in wchodzą m.in. 1,4-litrowy silnik TSI, moduł hybrydowy z silnikiem elektrycznym, 6-biegowa przekładnia dwusprzęgłowa oraz akumulator litowo-jonowy. Akumulator ma o 50 procent większą pojemność energetyczną (13 kWh brutto) niż dotychczas i zapewnia autu większy zasięg. Dzięki temu niemal każdą trasę w obrębie miasta Golf z takim zespołem napędowym może pokonać korzystając tylko z energii elektrycznej, a więc bezemisyjnie.

Golf GTE, którego moc systemowa jest taka sama, jak moc silnika montowanego w usportowionym Golfie GTI, potrafi zapewnić sportowe osiągi i znakomitą dynamikę. W innej sytuacji, ten sam Golf GTE może pokonać dystans około 60 km (wg WLTP) wyłącznie na energii elektrycznej, czyli bezemisyjnie. W porównaniu z Golfem GTE poprzedniej generacji zasięg nowego jest znacznie większy nie tylko dzięki pojemniejszemu akumulatorowi, ale również za sprawą bardzo dobrej aerodynamiki.

Volkswagen Passat GTE i Volkswagen Arteon eHybrid

W porównaniu z poprzednikiem, akumulator Passata GTE ma pojemność większą o 31 procent. Dzięki akumulatorowi o pojemności 13 kWh (brutto) zasięg, jaki auto może pokonać korzystając wyłącznie z energii elektrycznej wynosi do 57 km (wg WLTP), co w zupełności wystarcza do codziennej bezemisyjnej jazdy na większości tras. Akumulator może być zasilany z zewnętrznej sieci lub podczas jazdy – przez silnik TSI albo w trakcie odzyskiwania energii hamowania. Najbardziej dynamiczną naturę Passat GTE ujawnia wtedy, gdy kierowca uruchomi tryb GTE. W sportowy sposób reagują wówczas pedał przyspieszenia, skrzynia biegów i układ kierowniczy, a system sterowania silnikiem dostosowuje się do pracy przy większym obciążeniu. W trybie GTE jednostka napędowa TSI oraz silnik elektryczny wspólnie wytwarzają tzw. boost, który pozwala na wykorzystanie pełnej mocy systemowej i maksymalnego momentu obrotowego zespołu napędowego. We wnętrzu auta zmienia się akustyka, ponieważ w trybie GTE aktywnie jest wytwarzany odpowiedni GTE-Sound.

Z kolei, Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid łączą zalety aut elektrycznych z możliwościami limuzyn, które są przeznaczone do pokonywania dalekich tras. Podczas podróży na dalsze odległości oraz w czasie jazdy z prędkością większą niż 140 km/h oszczędny benzynowy silnik TSI jest wspomagany przez jednostkę elektryczną. Współpraca silników elektrycznego i spalinowego sprawia, że efektywność całego zespołu napędowego jest większa, co objawia się w postaci większej oszczędności paliwa i wyższej dynamiki. Energia elektryczna może zostać wykorzystana do tego, by samochód jechał wyłącznie w trybie elektrycznym lub do zwiększenia jego osiągów. Dodatkowy zastrzyk mocy dostarczanej przez jednostkę elektryczną działa jak „doładowanie” i w trybie eHybrid sprawia, że auto staje się jeszcze bardziej dynamiczne. Poprzez mocne wciśnięcie pedału przyspieszenia lub korzystając z przycisku GTE można uruchomić sportowy tryb jazdy GTE. Silnik TSI rozwija moc 115 kW (156 KM), elektryczny natomiast – 85 kW (115 KM). Łączna systemowa moc zespołu napędowego Arteona eHybrid wynosi 160 kW/218 KM.

Arteon eHybrid i Arteon Shooting Brake eHybrid należą do najoszczędniejszych samochodów w swojej klasie. Większość kierowców, którzy używają tych aut do codziennych dojazdów do pracy, może poruszać się nimi wyłącznie w trybie elektrycznym. Rozruch Arteonów w wersjach eHybrid, o ile mają odpowiednio naładowany akumulator, odbywa się zawsze w trybie elektrycznym. Dzięki hybrydowemu trybowi pracy układu napędowego podczas dalszej podróży łatwo można zgromadzić energię elektryczną, która wystarcza do pokonania końcowego odcinka trasy w mieście przy wykorzystaniu wyłącznie energii elektrycznej. Litowo-jonowy akumulator (umieszczony w podłodze pojazdu przed jego tylną osią) zasila energią silnik elektryczny. Kierowca może kontaktować się ze swoim hybrydowym autem online – dzięki aplikacji We Connect. Użytkownik może np. zmniejszyć lub zwiększyć temperaturę we wnętrzu Arteona lub rozpocząć ładowanie akumulatora. Poza tym, tak jak w wypadku każdego nowego Arteona, może pobrać wszelkie dane, np. na temat zasięgu auta, a także zarządzać jego funkcjami.

Volkswagen Tiguan eHybrid i Volkswagen Touareg R

W wypadku hybrydowego Tiguana eHybrid akumulator ma pojemność 9,2 kWh. Elektryczny silnik Tiguana w wersji hybrydowej typu plug-in ma moc 85 kW (115 KM). Wystarczy, biorąc pod uwagę, że do pary ma 150-konną, turbodoładowaną spalinową jednostkę napędową. Tzw. moc systemowa zespołu napędowego Tiguana eHybrid, gdy w trybie hybrydowym silniki elektryczny i jednostka TSI działają jednocześnie, wynosi aż 245 KM. Po jednokrotnym naładowaniu akumulatora do pełna Tiguan eHybrid jest w stanie przejechać około 50 km (wg WLTP) w trybie elektrycznym. W trybie jazdy Hybrid silniki – elektryczny i spalinowy współdziałają ze sobą, dzięki czemu samochód bardzo płynnie rozwija moc i zapewnia bardzo dobre osiągi. O nadzwyczajną dynamikę dba tryb jazdy GTE, który uruchamia się przyciskiem obok dźwigni zmiany biegów. W tym trybie obydwa silniki działają wspólnie, a hybrydowy zespół napędowy dostarcza pełną moc systemową. Przy odpowiednio naładowanym akumulatorze Tiguan eHybrid zawsze rusza z miejsca w trybie e-Mode, czyli jako samochód elektryczny. Podczas dalekiej podróży, dzięki hybrydowemu trybowi pracy układu napędowego, można naładować akumulator, aby końcową część trasy w mieście pokonać z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej, co odróżnia hybrydy typu plug-in od klasycznych.

Potężny SUV – Touareg R – z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in o mocy 462 KM jest pierwszym najmocniejszym modelem marki Volkswagen wyposażonym w zespół napędowy tego typu. Jeśli jego akumulator jest w pełni naładowany, flagowy SUV Volkswagena zawsze rusza z miejsca w trybie elektrycznym i nie emitując żadnych szkodliwych substancji. Pojemność akumulatora dostosowano tak, aby użytkownicy Touarega R typowe codzienne dystanse pokonywali korzystając jedynie z energii elektrycznej. Tak jak wszystkie Touaregi, również odmiana R jest seryjnie wyposażana w stały napęd na cztery koła. Dzięki niemu oraz za sprawą mocnego zespołu napędowego, którego maksymalny moment obrotowy ma wartość aż 700 Nm, Touareg R może pociągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Co ważne, jest to możliwe także wtedy, gdy auto porusza się w trybie elektrycznym. Jako pierwszy na świecie SUV z hybrydowym zespołem napędowym typu plug-in Touareg R jest wyposażany w system Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie samochodem z przyczepą. Jako pierwszy Volkswagen model ten mógł poruszać się półautomatycznie do prędkości 250 km/h.

Aż trzy sposoby ładowania samochodów hybrydowych typu plug-in

W autach typu PHEV, podobnie jak w elektrycznych, akumulator można zasilać energią elektryczną z zewnętrznego źródła prądu. To najszybszy sposób, ale nie jedyny. Podnoszenie poziomu naładowania akumulatora jest możliwe również podczas jazdy – zarówno za sprawą odzysku energii w czasie każdego hamowania lub nawet zdjęcia nogi z pedału przyspieszenia, jak i za pomocą silnika spalinowego i generatora prądu.

Akumulator Golfa, Passata, Arteona oraz Tiguana i Touarega w hybrydowej wersji typu plug-in można ładować podczas jazdy, w trybie Hybrid. Kierowca ma wtedy możliwość – korzystając z odpowiednich symboli na ekranie systemu multimedialnego – utrzymania stanu naładowania akumulatora na aktualnym poziomie, zwiększenia go lub zmniejszenia. Dzięki temu, np. pod koniec dalekiej podróży, w mieście można skorzystać wyłącznie z napędu elektrycznego, aby dojechać do celu nie powodując emisji szkodliwych substancji i nadmiernego hałasu. Aby zachować niezbędną do tego ilość energii elektrycznej system sterowania pracą akumulatora z wyprzedzeniem korzysta z danych nawigacyjnych (jeśli w danej chwili jest włączona nawigacja) i w zarządzaniu energią uwzględnia specyfikę terenu na trasie przejazdu. Za sprawą tych informacji akumulator gospodaruje energią w taki sposób, żeby nie zabrakło jej na ostatnim etapie podróży.

W wypadku wszystkich modeli hybrydowych typu plug-in Volkswagena akumulator można ładować ze zwykłego gniazda prądu lub przy użyciu tzw. wallboxa. Czas ładowania zależy od dwóch czynników – pojemności akumulatora i mocy prądu. Pełne ładowanie akumulatora o pojemności energetycznej wynoszącej 9,2 kWh Tiguana eHybrid prądem przemiennym o mocy 2,3 kW trwa 5 godzin, o mocy 3,6 kW – 3 godziny i 40 minut.

Zobacz także: Nowa Toyota Mirai. Auto na wodór oczyści powietrze podczas jazdy!

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie