Używanych nie używamy

(ms)
Wielu kierowców traktuje wymianę ogumienia jako zło konieczne. Wielu kupuje opony używane. Jest to bardzo ryzykowne.

O tym, czy używana opona nadaje się do użytkowania decyduje nie tylko bieżnik. Bardzo ważna jest też niewidoczna gołym okiem wewnętrzna struktura. Sprawianie sobie używanego ogumienia jest więc zawsze kupowaniem "kota w worku".

 

 

Używanych nie używamy

Zakup używanego ogumienia prawie zawsze wiąże się z kłopotami w skompletowaniu ogumienia. Można znaleźć dwie opony tego samego typu. O czwórce lub piątce takich samych opon można często tylko pomarzyć. Tymczasem zakładanie na różne koła opon o innym stopniu zużycia jest ryzykowne, ponieważ samochód może przy hamowaniu ściągać.
 
Bywa, że oferowane używane opony pochodzą z samochodów, które uczestniczyły w wypadkach. Tymczasem podczas uderzenia uszkadza się niewidoczna gołym okiem wewnętrzna struktura opony wykonana z drutu lub tekstylnego kordu. Takie opony mogą w czasie jazdy eksplodować albo rozlecieć się (taką sytuację może poprzedzać głośny szum dochodzący z opony).
 
Jeżeli mimo wszystko ktoś chce koniecznie kupić używaną oponę to należy trzymać się następujących zasad:

1. Opona musi mieć równomierny bieżnik. Węższy z jednej strony, ząbkowany mający jakieś przetarcia nie nadaje się do użytku.
2. Niedopuszczalne są jakiekolwiek ślady uszkodzeń mechanicznych bieżnika, ślady uderzeń, wybrzuszeń lub zmiażdżeń.
3. Wiek opony nie może przekraczać sześciu lat. Sprawdzimy to odczytując cyfry umieszczone w małym prostokąciku z boku opony. Ostatnia cyfra określa rok produkcji, a dwie poprzedzające tydzień tegoż roku. Np. 158 oznacza 15 tydzień 1998 roku.
4. Bieżnik powinien liczyć co najmniej 5 mm. Co prawda polski Kodeks Drogowy dopuszcza do użytku opony o bieżniku 2 mm, ale niezależni rzeczoznawcy twierdzą, że już liczący 4 mm bieżnik nie gwarantuje należytej przyczepności.

 
Identyfikacja opony

Oznaczenia rozmiaru widoczne na ściance bocznej określają nominalne wymiary opony, średnicę obręczy, szerokość i w niektórych przypadkach strukturę opony. W praktyce możemy się spotkać z dwoma odmiennymi systemami oznaczania rozmiaru. A oto i przykłady każdego z nich:

I. 195/65 R 15
W przypadku opony, której parametry zostały opisane w powyższy sposób: 195 oznacza nominalną szerokość przekroju opony wyrażoną w milimetrach (na rys. "C"), 65 to stosunek między nominalną wysokością przekroju (h) i nominalną szerokością przekroju ("C", h/C), R to oznaczenie opony o konstrukcji radialnej, zaś 15 to nic innego, jak średnica obręczy ("D").
II. 225/600 - 16
Opis opony o charakterystyce 225/600 - 16 określa: 225 jako nominalną szerokość bieżnika wyrażona w milimetrach (A), 600 to nominalna średnica ogólna wyrażona w milimetrach (B), natomiast 16 oznacza średnicę obręczy (D).

 

Kierunkowość opon

Strzałka na ściance bocznej opony wskazuje kierunek rotacji opony, szczególnie w przypadku osi napędowych bardzo ważne jest, aby strzałka wskazywała kierunek obrotu. Jeśli opony będą również asymetryczne, musimy rozróżnić oponę do zakładania po lewej i prawej stronie. Wskazania te umieszczone będą również na ściance bocznej.

 

Czy można zmieniać rozmiar opon i felg?

 

Jeśli z uzasadnionych powodów zmieniamy rozmiar opon, powinniśmy kierować się specjalnymi tabelami zamienników, bowiem musi zostać zachowana średnica zewnętrzna opony. 

 

Ze średnicą opony ściśle związane są wskazania prędkościomierza i drogomierza samochodu. Należy pamiętać, że szersze opony o niższym profilu wymagają także zmiany obręczy na szerszą, o większej średnicy osadzenia.

 

Skompletowanie nowego koła to nie wszystko. Należy sprawdzić, czy nowa, szersza opona będzie mieściła się w nadkolu, czy podczas skrętu nie będzie dotykała do elementów zawieszenia. Trzeba podkreślić, że opony o większej szerokości powodują spadek dynamiki oraz prędkości maksymalnej auta, może także wzrosnąć zużycie paliwa. Z punktu widzenia prawidłowej eksploatacji rozmiar opony dobrany przez producenta jest optymalny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty