Firma Subaru zaprezentowała swoje uniwersalne kombi w 1997 r. Zebrała w tej konstrukcji wszystkie doświadczenia z autami osobowymi wyposażonymi w napęd 4x4. Stworzyła model, który trudno przyrównać do jakiejkolwiek innej konstrukcji.
Forester zachował wzorowe prowadzenie na szosie, typowe dla aut osobowych, dysponując jednocześnie własnościami terenowymi lepszymi od niejednego SUV-a. Tajemnica tkwiła w stałym, symetrycznym napędzie 4x4 i „płaskim” silniku typu „bokser”. Mimo podwyższonego prześwitu samochód miał stosunkowo nisko usytuowany środek ciężkości i pozostawał bardzo stabilny w każdej sytuacji i przy każdej prędkości.
Techniczna strona Forestera była prawdziwym majstersztykiem, ale pod względem estetyki nie miał wiele do zaproponowania. Wyglądał banalnie zarówno z zewnątrz jak i w środku. Sytuacja zmieniła się dopiero w 2002 r., wraz z wejściem na rynek drugiej generacji modelu. Forester II, tak jak poprzednik, został zbudowany na płycie podłogowej Imprezy. Zyskał zupełnie nowe nadwozie, którego zasadnicza bryła niewiele się zmieniła, ale które w detalach zyskało na atrakcyjności. Od nowa opracowano też wnętrze. Również ono zmieniło się na lepsze. Rozwiązania techniczne, choć zmodyfikowane, nie zmieniły się w swych zasadniczych założeniach. Dlatego nie zmienił się też charakter samochodu.
O tym się mówi: Stanisław Czerczesow nowym trenerem Legii!
Forester w swym drugim wydaniu zachował świetne własności jezdne, wysoki komfort jazdy i cechy, pozwalające swobodnie poruszać się nie tylko w lekkim terenie. Stały, symetryczny napęd 4x4, 20 cm prześwitu, samoblokujące się mosty napędowe i reduktor w niektórych wersjach stawiają go ponad typowymi autami rekreacyjnymi. Forester nie ma odpowiednika w swoim segmencie cenowym, jest też bezkonkurencyjny pod względem niezawodności. To jeszcze jedna cecha przejęta po poprzedniku. Pod względem funkcjonalności Forester II nie jest jednak ideałem. Wnętrze jest co prawda wygodne, dobrze wyciszone i wystarczająco przestronne, ale bagażnik jak na kombi ma raczej skromne rozmiary (406/1525 l).
W gamie silnikowej brakuje wersji wysokoprężnej. Słabym punktem Forestera są również koszty utrzymania. Silniki nie należą do oszczędnych, a wysokie zaawansowanie techniczne wymusza obsługę przez warsztaty o odpowiednim poziomie wiedzy i wyposażenia. Takich placówek jest niewiele. Drogie są również części eksploatacyjne, a zamienników brakuje. Kupując Forestera trzeba być na to przygotowanym, by uniknąć nieprzyjemnych rozczarowań finansowych.
Silniki
Forester drugiej generacji zadebiutował z benzynowymi silnikami 2.0 (125 KM), 2.0 Turbo (177 KM). W 2004 r. do gamy dołączył kolejny benzyniak 2.5 Turbo o mocy 211 KM, a rok później dwa kolejne benzynowce 2.0 (158 KM) i 2.5 Turbo (230 KM). Na rynkach pozaeuropejskich dostępne były też inne wersje silnikowe, ale na polskim rynku wtórnym pojawiają się one sporadycznie. Jeśli koszty użytkowania auta mają być niskie, trzeba zdecydować się na słabsze wersje dwulitrowe (125 lub 158 KM), niezbyt oszczędne ale przynajmniej tańsze w serwisowaniu. Jeśli priorytetem mają być osiągi to w grę wchodzą wersje z turbodoładowaniem, paliwożerne i droższe podczas wizyt w warsztacie. Silniki Forestera nie tolerują zasilania LPG. Prędzej czy później dochodzi do wypalenia zaworów.
Eksploatacja
Forester należy do samochodów mało awaryjnych, ale trwałość podzespołów w dużej mierze od sposobu użytkowania. W egzemplarzach traktowanych delikatnie i regularnie obsługiwanych dzieje się niewiele a procesy zużycia są powolne. Auto ma jednak dobre osiągi i kusi dynamiką, co wykorzystuje wielu kierowców. A to kończy się zazwyczaj szybkim zużyciem pierścieni tłokowych, tarczy sprzęgła, okładzin hamulcowych. Nierzadko dochodzi też do awarii turbosprężarek w wersjach z doładowaniem. Hamulce Forestera II stosunkowo łatwo ulegają przegrzaniu podczas ostrej jazdy, krzywią się również tarcze hamulcowe. W silnikach 2.5 Turbo pojawia się nierzadko wysokie zużycie oleju. Wielu użytkowników Forestera narzeka na ciężko pracującą dźwignię zmiany biegów.
Ważniejsze daty
1997 – Forester I
2002 – Forester II, nadwozie kombi 5d
2005 – niewielka modernizacja (nowy pas przedni)
2008 – Forester III
Zalety
- bardzo dobre własności jezdne
- dobry komfort jazdy
- przestronne wnętrze
- wysoka jakość wykończenia
- duży prześwit
- niska awaryjność
Wady
- mała elastyczność silników
- duży promień skrętu
- mały bagażnik
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Pojemność skokowa (cm3) | Moc maks. (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
2.0 | 1994 | 125/5600 | 184/3600 | 180 | 11,4 | 8,5 |
2.0 | 1994 | 158/6400 | 186/3200 | 197 | 9,7 | 9,3 |
2.0 Turbo | 1994 | 177/5600 | 245/3200 | 202 | 8,3 | 9,8 |
2.5 Turbo | 2457 | 211/5600 | 320/3600 | 226 | 6,3 | 11,0 |
2.5 Turbo | 2457 | 230/5600 | 320/3600 | 221 | 6,0 | 10,7 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
2.0 125 | 15,0 | 16,5 | 18,5 | 20,5 | - | - | - |
2.0 158 | - | - | - | 24,0 | 26,5 | 30,0 | 33,0 |
2.0 177 | 17,0 | 19,0 | 21,0 | 23,5 | - | - | - |
2.5 230 | - | - | - | 28,0 | 30,0 | 34,5 | 37,5 |
Podsumowanie
Forester to samochód nietuzinkowy, trudny do zaszufladkowania ze względu na cechy użytkowe i charakter. Choć jest mało urodziwy stanowi klasę sam dla siebie. To uniwersalne kombi ze stałym napędem 4x4, znakomicie jeżdżące po szosie i świetnie radzące sobie w lekkim terenie. Za wszechstronność Forestera trzeba jednak sporo zapłacić w codziennym użytkowaniu, o czym nie wolno zapominać podczas zakupu używanego egzemplarza.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?