Używane Subaru Forester (2002 – 2008). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru
Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru
Forester ujmuje swoim wszechstronnym charakterem. To samochód na każdą okazję, ale nawet jako auto używane nie na każdą kieszeń.
Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru
Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru

Firma Subaru zaprezentowała swoje uniwersalne kombi w 1997 r. Zebrała w tej konstrukcji wszystkie doświadczenia z autami osobowymi wyposażonymi w napęd 4x4. Stworzyła model, który trudno przyrównać do jakiejkolwiek innej konstrukcji.

Forester zachował wzorowe prowadzenie na szosie, typowe dla aut osobowych, dysponując jednocześnie własnościami terenowymi lepszymi od niejednego SUV-a. Tajemnica tkwiła w stałym, symetrycznym napędzie 4x4 i „płaskim” silniku typu „bokser”. Mimo podwyższonego prześwitu samochód miał stosunkowo nisko usytuowany środek ciężkości i pozostawał bardzo stabilny w każdej sytuacji i przy każdej prędkości.

Techniczna strona Forestera była prawdziwym majstersztykiem, ale pod względem estetyki nie miał wiele do zaproponowania. Wyglądał banalnie zarówno z zewnątrz jak i w środku. Sytuacja zmieniła się dopiero w 2002 r., wraz z wejściem na rynek drugiej generacji modelu. Forester II, tak jak poprzednik, został zbudowany na płycie podłogowej Imprezy. Zyskał zupełnie nowe nadwozie, którego zasadnicza bryła niewiele się zmieniła, ale które w detalach zyskało na atrakcyjności. Od nowa opracowano też wnętrze. Również ono zmieniło się na lepsze. Rozwiązania techniczne, choć zmodyfikowane, nie zmieniły się w swych zasadniczych założeniach. Dlatego nie zmienił się też charakter samochodu.

O tym się mówi: Stanisław Czerczesow nowym trenerem Legii!

Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru
Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru

Forester w swym drugim wydaniu zachował świetne własności jezdne, wysoki komfort jazdy i cechy, pozwalające swobodnie poruszać się nie tylko w lekkim terenie. Stały, symetryczny napęd 4x4, 20 cm prześwitu, samoblokujące się mosty napędowe i reduktor w niektórych wersjach stawiają go ponad typowymi autami rekreacyjnymi. Forester nie ma odpowiednika w swoim segmencie cenowym, jest też bezkonkurencyjny pod względem niezawodności. To jeszcze jedna cecha przejęta po poprzedniku. Pod względem funkcjonalności Forester II nie jest jednak ideałem. Wnętrze jest co prawda wygodne, dobrze wyciszone i wystarczająco przestronne, ale bagażnik jak na kombi ma raczej skromne rozmiary (406/1525 l).

W gamie silnikowej brakuje wersji wysokoprężnej. Słabym punktem Forestera są również koszty utrzymania. Silniki nie należą do oszczędnych, a wysokie zaawansowanie techniczne wymusza obsługę przez warsztaty o odpowiednim poziomie wiedzy i wyposażenia. Takich placówek jest niewiele. Drogie są również części eksploatacyjne, a zamienników brakuje. Kupując Forestera trzeba być na to przygotowanym, by uniknąć nieprzyjemnych rozczarowań finansowych.

Silniki

Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru
Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru

Forester drugiej generacji zadebiutował z benzynowymi silnikami 2.0 (125 KM), 2.0 Turbo (177 KM). W 2004 r. do gamy dołączył kolejny benzyniak 2.5 Turbo o mocy 211 KM, a rok później dwa kolejne benzynowce 2.0 (158 KM) i 2.5 Turbo (230 KM). Na rynkach pozaeuropejskich dostępne były też inne wersje silnikowe, ale na polskim rynku wtórnym pojawiają się one sporadycznie. Jeśli koszty użytkowania auta mają być niskie, trzeba zdecydować się na słabsze wersje dwulitrowe (125 lub 158 KM), niezbyt oszczędne ale przynajmniej tańsze w serwisowaniu. Jeśli priorytetem mają być osiągi to w grę wchodzą wersje z turbodoładowaniem, paliwożerne i droższe podczas wizyt w warsztacie. Silniki Forestera nie tolerują zasilania LPG. Prędzej czy później dochodzi do wypalenia zaworów.

Eksploatacja

Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru
Subaru Forester 2005-2008 / Fot. Subaru

Forester należy do samochodów mało awaryjnych, ale trwałość podzespołów w dużej mierze od sposobu użytkowania. W egzemplarzach traktowanych delikatnie i regularnie obsługiwanych dzieje się niewiele a procesy zużycia są powolne. Auto ma jednak dobre osiągi i kusi dynamiką, co wykorzystuje wielu kierowców. A to kończy się zazwyczaj szybkim zużyciem pierścieni tłokowych, tarczy sprzęgła, okładzin hamulcowych. Nierzadko dochodzi też do awarii turbosprężarek w wersjach z doładowaniem. Hamulce Forestera II stosunkowo łatwo ulegają przegrzaniu podczas ostrej jazdy, krzywią się również tarcze hamulcowe. W silnikach 2.5 Turbo pojawia się nierzadko wysokie zużycie oleju. Wielu użytkowników Forestera narzeka na ciężko pracującą dźwignię zmiany biegów.

Ważniejsze daty

1997 – Forester I
2002 – Forester II, nadwozie kombi 5d
2005 – niewielka modernizacja (nowy pas przedni)
2008 – Forester III

Zalety

  • bardzo dobre własności jezdne
  • dobry komfort jazdy
  • przestronne wnętrze
  • wysoka jakość wykończenia
  • duży prześwit
  • niska awaryjność

Wady

- mała elastyczność silników
- duży promień skrętu
- mały bagażnik

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Pojemność skokowa (cm3)

Moc maks. (KM/obr./min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przyśpieszenie 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe 

2.0

1994

125/5600

184/3600

180

11,4

8,5

2.0

1994

158/6400

186/3200

197

9,7

9,3

2.0 Turbo

1994

177/5600

245/3200

202

8,3

9,8

2.5 Turbo

2457

211/5600

320/3600

226

6,3

11,0

2.5 Turbo

2457

230/5600

320/3600

221

6,0

10,7

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

2002

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2.0 125

15,0

16,5

18,5

20,5

-





2.0 158







24,0

26,5

30,0

33,0

2.0 177

17,0

19,0

21,0

23,5







2.5 230







28,0

30,0

34,5

37,5

Podsumowanie

Forester to samochód nietuzinkowy, trudny do zaszufladkowania ze względu na cechy użytkowe i charakter. Choć jest mało urodziwy stanowi klasę sam dla siebie. To uniwersalne kombi ze stałym napędem 4x4, znakomicie jeżdżące po szosie i świetnie radzące sobie w lekkim terenie. Za wszechstronność Forestera trzeba jednak sporo zapłacić w codziennym użytkowaniu, o czym nie wolno zapominać podczas zakupu używanego egzemplarza.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty