Citroen 2 CV ma już 60 lat. Samochód zwany "dwułapką" i "parasolką na kółkach" to jedno z najbardziej kultowych aut europejskich.
2 CV został w całości zaprojektowany przez Citroena. Jego specyfikacje techniczne, opatrzone kryptonimem "Projekt TPV" (Bardzo Mały Samochód) powstały w roku 1936.
Przygotowała je Pierre Boulanger, ówczesny dyrektor zakładów francuskiej marki. Powierzył on zaprojektowanie tego samochodu zespołowi konstruktorów pod kierownictwem André Lefebvre’a. Pierwszy prototyp zjechał z taśmy już w 1937 roku.
Oficjalna prezentacja Małego Citroëna na Salonie w Paryżu w październiku 1939 musiała zostać niestety odwołana z powodu wybuchu wojny. Prace projektowe zostały jednak wznowione podczas okupacji, prowadząc ostatecznie do narodzin 2CV w takim kształcie, w jakim został zaprezentowany 60 lat temu na Salonie w Paryżu.
Historia 2 CV
7 października 1948 roku
: pierwsza odsłona podczas 35. Salonu Samochodowego w Grand Palais w Paryżu.
Lipiec 1949:
uruchomienie produkcji w zakładzie w Levallois pod nazwą 2 CV A. Całe nadwozie samochodu jest szare, a pod jego maską kryje się silnik o pojemności 375 cm3 (9 KM).
1951:
obok wersji osobowej pojawia się wersja furgonetki, nosząca nazwę 2 CV AU ( z "U" oznaczającym "utilitaire" - "dostawczy").
1952:
nadwozie zmienia kolor z szarego, metalizowanego na jednolity ciemnoszary.
1953:
zmienia się wygląd osłony chłodnicy. Znika owalna obwódka otaczająca znak firmowy Citroena. Wykonane z szarej tkaniny obicia siedzeń zostają zastąpione tkaniną w szkocką kratę.
1954:
wprowadzenie na rynek nowego modelu: 2 CV AZ. Jest on wyposażony w silnik o pojemności 425 cm3 (12 KM h). W miejsce 2 CV AU wchodzi 2 CV AZU.
1956:
2 CV pojawia się w wersji AZL (z "L" oznaczającym "Lux"). Na wyposażenie wchodzi nawiew przedniej szyby oraz kolorowy, składany dach.
1958:
gama poszerza się o kolejną wersję: 2 CV AZLP (z "P" oznaczającym klapę bagażnika). Pojazd ten zaprezentowano również w wersji 4x4 Sahara, wyposażonej w dwa silniki o pojemności 425 cm3 każdy, z których jeden napędzał koła przednie, drugi koła tylne.
1959:
koniec z szarością jako jedynym kolorem nadwozia - pojawia się również kolor niebieski.
1960:
nowa pokrywa komory silnika ze zdejmowaną osłoną chłodnicy z tłoczonego aluminium.
1963:
zastosowanie nowego silnika o pojemności 425 cm3 (18 KM) oraz równoczesne pojawienie się nowej wersji o wyższym poziomie wyposażenia: 2 CV AZAM.
1964:
otwierające się w kierunku od przodu do tyłu drzwi zostają przestawione we właściwym kierunku.
1965:
pojawienie się trzeciej, bocznej szyby nad tylnym błotnikiem.
1970:
wprowadzenie na rynek 2 CV 4 (435 cm3) i 2 CV 6 (602 cm3).
1974:
zmiana kształtu okrągłych dotąd reflektorów. Od tej pory reflektory są prostokątne. Samochód otrzymuje również nową osłonę chłodnicy z 5 listwami z tworzywa i wbudowanym znakiem firmowym.
1975:
wprowadzenie na rynek wersji 2 CV Spécial. Wyposażono ją na powrót w okrągłe reflektory, eliminując jednocześnie trzecią boczną szybę
1976:
wprowadzenie na rynek limitowanej serii 2 CV Spot.
1979:
2 CV 6 zmienia nazwę na 2 CV Club, a 2 CV Spécial (435 cm3) na 2 CV 6 Spécial (602 cm3).
1980:
pojawia się limitowana seria 2 CV Charleston stylizowana na lata 30.
1986:
limitowana wersja Cocorico.
Luty 1988:
zakład w Levallois opuszcza ostatni wyprodukowany we Francji egzemplarz 2 CV, ale jego sprzedaż trwa jeszcze przez następne 29 miesięcy.
27 lipca 1990 roku:
z taśmy montażowej zakładu Mangualde w Portugalii schodzi ostatni egzemplarz 2 CV. W ciągu 42 lat powstało ponad 5 mln 2 CV: 3 868 634 wersje osobowe i 1 246 335 furgonetek.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?