Takie parametry to efekt dwuetapowego procesu. W zeszłym roku inżynierowie odpowiadający za układy przeniesienia napędu
ogłosili, że udało im się zmniejszyć zużycie paliwa o 0,6 litra na 100 km1. Następnie najlepsze już wówczas na rynku parametry zostały uzupełnione o technologię Stop&Start oraz funkcję odzyskiwania energii, jaka towarzyszy hamowaniu i zwalnianiu.
Układ Stop&Start, który wyłącza silnik, gdy kierowca zatrzyma pojazd, odcina całkowicie dopływ paliwa oraz emisję CO2 i substancji szkodliwych. Taka technologia przynosi największe korzyści w warunkach jazdy miejskiej. Technologie te przyczyniają się do oszczędności rzędu nawet 0,4 litra na 100 km oraz do zmniejszenia emisji CO2 o 10 g na km, co oznacza,
że standardowy van L2H2 o mocy 125 KM emituje zaledwie 195 g CO2 na km i spala jedynie 7,4 litra paliwa na 100 km.
Układ Energy Smart Management, czyli inteligentne zarządzanie energią, to układ, którego zadaniem jest odzyskiwanie energii towarzyszącej hamowaniu i zwalnianiu. Dzięki temu alternator jest wykorzystywany tylko w fazie optymalnego poboru.
We Francji można składać zamówienia na podstawowe wersje New Master Energy dCi 100 i 125. Nowe modele kosztują o 300 EUR (plus VAT) więcej niż ich konwencjonalne odpowiedniki (bez układu Stop&Start), lecz inwestycja w nową technologię zwraca się po około półtora roku. W Polsce silniki z układem Stop&Start dostępne są dla nadwozia typu furgon oraz podwozie z podwójną kabiną, a dopłata wynosi 2 000 zł brutto.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?