Totalna klapa

(mp, rp)
Fot. M. Pobocha: Spada sprzedaż nowych samochodów osobowych. W lutym klienci kupili o 11 proc. mniej aut niż w styczniu.
Fot. M. Pobocha: Spada sprzedaż nowych samochodów osobowych. W lutym klienci kupili o 11 proc. mniej aut niż w styczniu.

Sprzedaż nowych samochodów osobowych wyniosła w lutym 19 836 sztuk. To niemal o 11 proc. mniej niż w styczniu. Od początku roku nabywców znalazło 42 077 aut. Oznacza to 29-procentowy spadek w porównaniu z tym samym okresem 2004 r.

 

Z raportu firmy Samar śledzącej polski rynek motoryzacyjny wynika, że najpopularniejszym modelem w Polsce była w dwóch miesiącach tego roku Skoda Fabia, drugą pozycję zajął Fiat Panda, a trzecie miejsce przypadło Toyocie Corolli.

 

Powodem detronizacji Pandy jest wprowadzenie na rynek równie tanich, a większych samochodów, jak Dacia Logan czy Chevrolet Aveo. W pierwszej dwudziestce nie zmieściła się Dacia, ale Chevrolet znajduje się już na 11 miejscu.

Fot. M. Pobocha: Spada sprzedaż nowych samochodów osobowych. W lutym klienci kupili o 11 proc. mniej aut niż w styczniu.
Fot. M. Pobocha: Spada sprzedaż nowych samochodów osobowych. W lutym klienci kupili o 11 proc. mniej aut niż w styczniu.

 

W skumulowanej sprzedaży aut osobowych pozycję lidera utrzymała Toyota. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda, a na trzecim Fiat. Kolejność w pierwszej "trójce" jest taka sama jak w styczniu tego roku. 

 

Wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego odnotowano wśród aut kosztujących od 30 do 35 tys. zł, co jest odzwierciedleniem stanu naszych kieszeni. Typowy dla lat kryzysowych jest wzrost sprzedaży wśród samochodów, których ceny wynoszą od 100 do 200 tys. zł.

 

Dalszemu zmniejszeniu uległ udział w rynku samochodów krajowej produkcji. W styczniu wynosił on 11,9 proc., a w lutym 11,5 proc. Samochody pochodzące z importu stanowią 88,5 proc. polskiego rynku.

 

Rośnie natomiast udział aut z silnikiem diesla. Na koniec lutego samochody z wysokoprężnymi jednostkami napędowymi stanowiły 26 proc. w sprzedaży nowych aut osobowych, a z napędem benzynowym - 74 proc.

 

Niechęć nabywców do kupowania nowych samochodów ma kilka powodów. Do najważniejszych można zaliczyć: zbyt wysokie ceny, wzrost kosztów eksploatacji i bogata oferta pojazdów używanych.

 

Najlepiej sprzedające się modele samochodów osobowych

 

Model

Sprzedaż

Zmiana (%)

styczeń - luty 2005

Styczeń - luty  2004

Skoda Fabia

3 218

5 806

- 44,57

Fiat Panda

2 577

5 844

- 55,90

Toyota Corolla

2 058

2 834

- 27,38

Toyota Yaris

1 938

3 038

- 36,21

Skoda Octavia

1 676

1 656

1,21

Ford Focus

1 627

2 226

- 26,91

Renault Thalia

1 164

1 895

- 38,58

Opel Corsa

1 137

1 901

- 40,19

Peugeot 206

1 033

2 363

- 56,28

Fiat Punto

928

2 421

- 61,67

Źródło: Samar

 

Najchętniej kupowane marki samochodów

 

Model

Sprzedaż

Zmiana (%)

styczeń - luty 2005

styczeń - luty  2004

Toyota

5 597

7 347

- 23,82

Skoda

5 065

7 670

- 33,96

Fiat

4 799

11 860

- 59,54

Renault

3 823

6 017

- 36,46

Opel

3 089

4 940

- 37,47

Źródło: Samar

 

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie