Tajemnicze skróty cz.2

x
To jest druga część dla niezorientowanych w skrótach urządzeń wspomagających kierowcę podczas jazdy.

Samochody wyposażone są obecnie w wiele urządzeń wspomagających kierowcę. Dla niezorientowanych są to często niewiele mówiące nazwy.

Tajemnicze skróty cz.2

ASR
Tutaj elektronika zmniejsza otwarcie przepustnicy w momencie poślizgu napędzanych kół podczas ruszania z miejsca. System ten powoduje, że koła nie mają prawa "zaboksować" w miejscu podczas ruszania ani nie możemy ruszyć z tzw. "piskiem". W większości aut za pomocą specjalnego przycisku można wyłączyć ASR.
DAV
Układ regulujący siłę wspomagania układu kierowniczego w zależności od prędkości jazdy. Im większa prędkość, tym mniejsza siła wspomagania, i odwrotnie.
EBD
Układ rozdzielający w różnym stopniu siłę hamowania na obie osie w zależności od siły nacisku na pedał hamulca, prędkości auta i warunków na drodze. System ten poprawia skuteczność hamowania!
EBV lub AFU
Elektroniczny system sterujący siłą hamowania. Jest on jakby odwrotnością ABS-u. EBV zwiększa ciśnienie płynu hamulcowego w wypadku ostrego i gwałtownego hamowania. W efekcie system ten w razie potrzeby "dociska" za nas pedał hamulca, polepszając skuteczność hamowania.
4x4
Rodzaj napędu terenowego, w którym możemy wybierać, na którą z osi ma być przenoszona moc z silnika, dodatkowe funkcje to możliwość blokady mechanizmów różnicowych oraz redukcji przełożenia skrzyni rozdzielczej (tzw. bieg terenowy). Dla porównania przeczytaj hasło AWD.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty