System viaTOLL ruszy z opóźnieniem

redakcja.nto
System viaTOLL ruszy z opóźnieniem
System viaTOLL ruszy z opóźnieniem
Elektroniczny system poboru opłat dla kierowców autobusów oraz aut i zestawów o masie powyżej 3,5 tony miał ruszyć o północy. Wystartuje w ciągu dnia.
System viaTOLL ruszy z opóźnieniem
System viaTOLL ruszy z opóźnieniem

Austriacka firma Kapsch poinformowała Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, że system zadziała w ciągu dnia. Za to opóźnienie Kapsch zapłaci Skarbowi Państwa milion złotych kary i pokryje szkodę. Jeśli znowu nie dotrzyma słowa – za każdy kolejny dzień zapłaci kolejny milion i wyrówna dalsze szkody

 

Przyczyną opóźnienia jest brak podłączenia urządzeń zamontowanych na stacjach poboru opłat (tzw. bramownicach) do systemu informatycznego.

Nowy system opłat o nazwie viaTOLL zastąpi obowiązujące do wczoraj winiety. Uprawnia do jazdy po autostradach, ekspresówkach i drogach krajowych.

zobacz także Zobacz mapę dróg objętych systemem viaTOLL

Jest  obowiązkowy dla właścicieli ciężarówek, autobusów, a także kierowców aut osobowych, jeśli dopuszczalna masa całkowita samochodu oraz holowanej przyczepy przekroczy 3,5 tony.

Na system viaTOLL składają się automatyczne stacje poboru opłat, czyli ustawione  nad jezdnią bramki, oraz tzw. viaBOX-y.

- To urządzenia montowane na szybie pojazdu, za pośrednictwem których system będzie naliczał opłaty - wyjaśnia Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Kaucja za wynajęcie viaBOX-u wynosi 120 zł. Można je wypożyczać m.in. na niektórych stacjach paliw.

Stawki nowych opłat drogowych są uzależnione od normy emisji spalin (normy Euro), którą spełnia samochód i jego dopuszczalnej masy całkowitej. Uruchomienie sytemu viaTOLL oznacza spore podwyżki. Do wczoraj przejechanie kilometra kosztowało średnio 8 gr. Nowa stawka dla najpopularniejszych w Polsce ciężarówek z silnikami spełniającymi normę spalin Euro 3 wynosi aż 46 gr. To prawie sześciokrotna podwyżka!

- Państwo cały czas drenuje nasze pieniądze - uważa Jerzy Bandrowski, właściciel firmy transportowej z Opola. - Niewykluczone, że zamiast płacić, będziemy szukać dróg alternatywnych.

Wysokość opłat - autostrady i ekspresówki

Auta o DMC 3,5 - 12 ton:
Euro 5 – 20 gr/km
Euro 4 – 28 gr/km
Euro 3 – 35 gr/km
Euro 2 – 40 gr/km

Auta o DMC co najmniej 12 ton:
Euro 5 – 27 gr/km
Euro 4 – 37 gr/km
Euro 3 – 46 gr/km
Euro 2 – 53 gr/km

Autobusy
Euro 5 – 20 gr/km
Euro 4 – 28 gr/km
Euro 3 – 35 gr/km
Euro 2 – 40 gr/km

Wysokość opłat - drogi krajowe

Auta o DMC 3,5 - 12 ton:
Euro 5 – 16 gr/km
Euro 4 – 22 gr/km
Euro 3 – 28 gr/km
Euro 2 – 32 gr/km

Auta o DMC co najmniej 12 ton:
Euro 5 – 21 gr/km
Euro 4 – 29 gr/km
Euro 3 – 37 gr/km
Euro 2 – 42 gr/km

Autobusy
Euro 5 – 16 gr/km
Euro 4 – 22 gr/km
Euro 3 – 28 gr/km
Euro 2 – 32 gr/km

Sławomir Draguła

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty