Limity prędkości na autostradach i drogach ekspresowych. Podstawowe ograniczenia to nie wszystko

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie określa limity prędkości w zależności od typu drogi i rodzaju pojazdu.
Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie określa limity prędkości w zależności od typu drogi i rodzaju pojazdu. GDDKiA
Dopuszczalne prędkości na drogach w Polsce zależą nie tylko od typu drogi czy rodzaju pojazdów. Czasem o wprowadzeniu ograniczenia prędkości decydują kwestie bezpieczeństwa ruchu, uwarunkowania techniczne drogi czy też zapisy decyzji środowiskowej.

Spis treści

Limity prędkości na autostradach i drogach ekspresowych

Prawo o ruchu drogowym jednoznacznie określa limity prędkości w zależności od typu drogi i rodzaju pojazdu.

Dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów ciężarowych o masie całkowitej do 3,5 t to odpowiednio:

  • do 140 km/h - na autostradzie,
  • do 120 km/h - na dwujezdniowej drodze ekspresowej,
  • do 100 km/h - na jednojezdniowej drodze ekspresowej.

Dla pozostałych pojazdów powyżej 3,5 t:

  • do 80 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej.

Dla autobusów spełniających dodatkowe warunki techniczne określone w rozporządzeniu o warunkach technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia:

  • do 100 km/h - na autostradzie i drodze ekspresowej.

Dodatkowe ograniczenia prędkości

Mimo wspomnianych wyżej limitów regulowanych prawem, zarządca drogi może wprowadzić na odcinku autostrady lub drogi ekspresowej dodatkowe ograniczenie prędkości. W formie tradycyjnego znaku, świetlnego lub na tablicy pryzmatycznej. Stosowanie się do nich nie jest sugestią, ale obowiązkiem użytkowników danej drogi.

Przyczyna dodatkowych ograniczeń może wynikać np. z uwarunkowań technicznych trasy. W grudniu 2010 r. zwiększono dopuszczalne limity prędkości bez dostosowania do nich funkcjonujących czy budowanych właśnie odcinków dróg, które były projektowane dla obowiązujących poprzednio limitów.

Stałe, dodatkowe ograniczenie prędkości na odcinku autostrady lub drogi ekspresowej może wynikać z braku pasa awaryjnego czy odpowiedniej widoczności na zatrzymanie za sprawą nienormatywnego łuku drogi, zarówno w poziomie, jak i w pionie. Może być również związane z dużym natężeniem ruchu na danym odcinku i potrzebą zwiększenia bezpieczeństwa.
Kolejna kwestia to zapisy decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i potrzeba ograniczenia emisji hałasu. Warto podkreślić, że hałas emitowany przez pojazdy jest przyczyną ograniczania prędkości przez zarządców autostrad i dróg ekspresowych w innych krajach, m.in. w Austrii i Niemczech - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

Na niższy limit prędkości na odcinkach dróg przebiegających w tunelu mają z kolei wpływ kwestie bezpieczeństwa oraz zapisy tzw. Dyrektywy tunelowej Unii Europejskiej.

ZOBACZ TAKŻE: Bezterminowe prawa jazdy do wymiany! Kto i kiedy będzie musiał mieć nowy dokument?

Krótkotrwałe ograniczenie prędkości może zostać wprowadzone za sprawą zabezpieczenia zdarzenia drogowego lub naprawy infrastruktury drogowej. Inne powody to roboty utrzymaniowe czy też np. przeglądu stanu trasy. W tym roku wprowadzaliśmy również ograniczenie prędkości za sprawą silnych wiatrów i w tym przypadku najczęściej wykorzystywaliśmy znaki zmiennej treści.

Ograniczenie limitu prędkości może również zostać wprowadzone za sprawą pogorszenia stanu technicznego drogi, np. braku odpowiedniej szorstkości nawierzchni jezdni. Po przeprowadzeniu zabiegów naprawczych znów można jeździć z prędkością dopuszczoną przez Kodeks ruchu drogowego.

Budowa nowych odcinków autostrad lub dróg ekspresowych także może wiązać się z czasowym ograniczeniem prędkości. Dzieje się tak w trakcie prowadzonych prac, gdy kierowcy korzystają z nowego odcinka drogi z tymczasowym oznakowaniem poziomym i pionowym. Po zakończeniu prac na ciągu głównym trasy, gdy trwają roboty poza nim lub nie zakończyły się jeszcze procedury odbiorowe.

Ile wynosi mandat za przekroczenie prędkości?

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł
  • ponad 30 km/h – 800 zł
  • ponad 40 km/h – 1000 zł
  • ponad 50 km/h – 1500 zł
  • ponad 60 km/h – 2000 zł
  • ponad 70 km/h – 2500 zł

Liczba punktów karnych za przekroczenie prędkości

  • do 10 km/h kierowca otrzyma 1 pkt karny,
  • od 11 do 15 km/h kierowca otrzyma 2 pkt karne,
  • od 16 do 20 km/h kierowca otrzyma 3 pkt karne,
  • od 21 do 25 km/h kierowca otrzyma 5 pkt karnych,
  • od 26 do 30 km/h kierowca otrzyma 7 pkt karne,
  • od 31 do 40 km/h kierowca otrzyma 9 pkt karnych,
  • od 41 do 50 km/h kierowca otrzyma 11 pkt karnych,
  • od 51 do 60 km/h kierowca otrzyma 13 pkt karnych,
  • od 61 do 70 km/h kierowca otrzyma 14 pkt karnych,
  • o więcej niż 70 km/h kierowca otrzyma 15 pkt karnych.

Kiedy kierowca zapłaci podwójny mandat za przekroczenie prędkości?

Przekroczenie dozwolonej prędkości w wybranych przedziałach po raz drugi w ciągu dwóch lat skutkuje podwójną kwotą mandatu.
Punkty karne nie podwajają się.

  • Przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 31–40 km/h – mandat 1600 zł i 9 punktów karnych,
  • o 41–50 km/h – mandat 2000 zł i 11 punktów karnych,
  • o 51–60 km/h – mandat 3000 zł i 13 punktów karnych,
  • o 61–70 km/h – mandat 4000 zł i 14 punktów karnych,
  • o 71 km/h i więcej – mandat 5000 zł i 15 punktów karnych
od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty