Sprzedaż nowych samochodów. Te modele aut wybierają Polacy

Paweł Piątek
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w czerwcu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (maja 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 roku.
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w czerwcu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (maja 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 roku. Newspress
Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t wzrosła w czerwcu 2024 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była również wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (maja 2024 r.). Skumulowana liczba rejestracji w 2024 r. jest większa od tej zanotowanej w 2023 roku.

Spis treści

Nowe rejestracje. Rynek samochodów o DMC do 3,5 t

W czerwcu bieżącego roku zaobserwowano kolejny wzrost liczby rejestracji aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t. To już czternasty z rzędu miesięczny wzrost sprzedaży rok do roku. 

Pierwsze półrocze 2024 roku polski rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych zakończył w wynikiem wyższym o ponad 16% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Samochody marek premium uzyskały rezultat o prawie 23% lepszy niż rok wcześniej. To pozwoliło im na uzyskanie udziału w rynku w wysokości niemal 24%.

Analiza rejestracji marek pochodzących z rynku chińskiego pokazuje, że ich udział stopniowo się zwiększa. Aktualnie wynosi on 1,3%. To wciąż wynik marginalny, ale trend jaki obserwujemy jest rosnący i wkrótce udziały marek chińskich w polskim rynku przekraczać będą kolejne poziomy.

Dominującym nabywcą nowych aut w salonach dealerskich pozostaje klient flotowy, którego udział w rynku zbliża się do poziomu 70%, przy czym rzeczywisty udział firm jest niewątpliwie zdecydowanie wyższy. Według szacunków przekracza poziom 80%. 
Prognoza IBRM SAMAR na cały 2024 rok zakłada rejestrację około 530 tys. samochodów osobowych, choć możliwa jest korekta w górę w związku z regulacjami CAFE od stycznia 2025 i ewentualnym wzrostem sprzedaży aut pod koniec bieżącego roku. W przypadku samochodów dostawczych prognoza wynosi 68 tys. sztuk. 

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w czerwcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 56 942 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 19,58% (+9 325 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 17,57% (+8 511 szt.) więcej niż w maju 2024 roku. Dane skumulowane (309 819 szt.) wykazują wzrost sprzedaży w 2024 roku o 14,65% (39 599 szt.).

Nowe rejestracje. Komu rośnie, a komu spada?

W pierwszym półroczu br. osiem marek z czołowej dziesiątki zanotowało wzrost liczby rejestrowanych aut licząc rok do roku. Największy wzrost w TOP10 odnotował ponownie Mercedes – o 38,80%. Największy spadek rejestracji zanotowała ponownie Kia - o 13,36%.

Nowe rejestracje. Rynek aut osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w czerwcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 50 217 samochodów osobowych, o 20,77% (8 636 szt.) więcej niż rok wcześniej oraz o 15,05% (+6 568 szt.) więcej niż w maju 2024 r. W pierwszym półroczu 2024 roku w Polsce zarejestrowano 276 945 nowych samochodów osobowych, o 16,04% więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (+38 272 szt.).

W czerwcu 2024 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,5%. Udział firm osiągnął poziom 71,5%. 

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili w czerwcu 35 890 aut. Udział firm po sześciu miesiącach roku 2024 wyniósł 68,79%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą ani spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.
Dwanaście z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2024 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - Nissan o 57,22%. Największy spadek zanotowała KIA - o 13,34%. 

Nowe rejestracje. Kto liderem?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2024 roku klienci kupili i zarejestrowali dotychczas 52 126 aut tej marki (7 626 sztuk w czerwcu - to najmniejszy wynik Toyoty w tym roku), o 18,94% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wynosi 18,82%. Na pozycji wicelidera znalazła się Skoda, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 30 358 szt., o 17,17% więcej niż w takim samym okresie 2023 roku. Udział Skody wynosi 10,96%. Na trzecim miejscu uplasował się Volkswagen. Klienci niemieckiego producenta zarejestrowali w 2024 roku 17 677 samochodów, o 0,01% więcej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wynosi obecnie 6,38%. Na czwartej pozycji jest KIA, której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 16 161 szt., o 13,34% mniej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 5,84%. Piąte miejsce zajmuje Hyundai. W 2024 r. zarejestrowano 15 267 aut tej marki, o 20,11% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział marki w rynku wyniósł 5,51%. 

Nowe rejestracje. Najczęściej wybierane modele

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2024 roku pozostaje Toyota Corolla (13 955 szt.; +32,56% r/r), za którą uplasowała się Skoda Octavia (11 313 szt.; +47,04% r/r) oraz Toyota Yaris Cross (8 038 szt. +10,75% r/r). Następne miejsca zajmują Toyota RAV4 (7 186 szt.; +79,38%) i Toyota Yaris (6 810 szt.; +2,46% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (4 603 szt.; +29,74%), na drugim miejscu - KIA Sportage (3 670 szt.; +40,72%), na trzecim – Toyota C-HR (3 146 szt.; +75,36%), dalej – Skoda Kamiq (2 489 szt.; +66,82%), a na piątym – Toyota RAV4 (2 466 szt. +94,94%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (11 668 szt.; +26,36%). Na drugim miejscu plasuje się Skoda Octavia (9 329 szt.; +39,47%), dalej kolejne modele Toyoty – RAV4 (4 720 szt.; +72,20%) i Yaris (4 488 szt.; -16,39%). Czołową piątkę zamyka Hyundai Tucson (4 106 szt.; +48,82%). 

Nowe rejestracje. Rynek aut dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w czerwcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 6 725 samochodów dostawczych, o 40,63% (+1 943 szt.) więcej niż w maju br. i o 11,4% (+689 szt.) więcej niż przed rokiem. W 2024 roku zarejestrowano łącznie 32 874 auta dostawcze, o 4,2% (1 327 szt.) więcej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Dziesięć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby tegorocznych rejestracji w  porównaniu do 2023 roku, a największy należy do Suzuki - o 201,79%. Największy spadek w tym gronie zanotował Citroen (o 28,86%). 

Tytuł lidera rynku w 2024 roku należy do Renault. Klienci kupili i zarejestrowali dotąd 6 894 auta tej marki, o 0,70% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 20,97%. Na pozycję wicelidera awansował Ford z wynikiem rejestracji 4 495 pojazdów, o 4,14% mniej niż przed rokiem. Udział marki w rynku wyniósł 13,67%. Na trzecim miejscu jest Fiat. W 2024 r. klienci zarejestrowali 3 752 auta dostawcze tego producenta, o 2,68% więcej niż rok wcześniej. Udział marki w polskim rynku wyniósł 11,41%. Na czwartej pozycji znalazła się Toyota, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 597 szt., o 12,23% więcej niż w 2023 r. Udział marki w polskim rynku wynosi 10,94%. Na piątej pozycji uplasował się Volkswagen. W 2024 r. zarejestrowano 3 031 aut dostawczych tej marki, o 28,27% więcej niż w takim samym okresie 2023 r. Udział marki wyniósł 9,22%. 

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w pierwszym półroczu 2024 r. był Renault Master (4 783 szt.; -10,91% r/r). Na drugiej pozycji uplasował się Iveco Daily (2 923 szt.; +10,93/r), na trzeciej Fiat Ducato (2 609 szt.; +4,91% r/r), a na czwartej Mercedes Sprinter (2 429 szt.; +11,47%). Czołową piątkę zamyka Toyota Proace City (1 914 szt.; +9,18%).

od 7 lat
Wideo

Rusza Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty