Rynek nowych samochodów w Polsce
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, drugim miesiącu 2022 roku rynek nowych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t zanotował spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca 2021 roku, był natomiast wyższy wobec poprzedniego miesiąca (stycznia 2022 roku). To ósmy z rzędu spadek sprzedaży r/r.
Rynek motoryzacyjny boryka się z trudną sytuacją już od prawie dwóch lat. Początek 2022 roku nie wniósł niestety niczego optymistycznego do obrazu krajowego rynku motoryzacyjnego. Do kwestii pandemii COVID-19, dostaw mikroprocesorów, czy zaburzeń w łańcuchu dostaw, które spowodowały ograniczenie dostępności aut w 2020 i 2021 roku, dochodzi obecnie galopujący wzrost kosztów utrzymania i kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, a także, od niedawna, wojna za naszą wschodnią granicą, która wpływa na rosnącą niepewność dotyczącą przyszłości.
Prognoza IBRM SAMAR, przygotowana pod koniec ubiegłego roku i wskazująca na możliwość wzrostu sprzedaży aut w ciągu całego 2022 roku na poziomie około 5% będzie musiała zostać zweryfikowana. Niestety, wiele wskazuje na to, że wynik na koniec roku może być niższy od zakładanego.
Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w lutym 2022 roku zarejestrowano w Polsce 38 764 samochody osobowe oraz dostawcze o DMC do 3,5t, czyli o 10,94% (-4 764 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 15,81% (+5 292 szt.) więcej niż w styczniu 2022 roku. Dane skumulowane (72 236 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 10,17% (-8 179 szt.).
Pięć marek z pierwszych dziesięciu zanotowało więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała KIA – o 46,46%. Największy spadek liczby rejestracji zanotował Volkswagen, o 38,07%.