Skoda Octavia. 20 lat seryjnej produkcji

Motofakty.pl
Ponad 20 lat temu, 3 września 1996 roku, ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Václav Havel - dał sygnał startu do produkcji kompaktowego modelu Skody w nowo otwartej części fabryki w Mladej Boleslav / Fot. Skoda
Ponad 20 lat temu, 3 września 1996 roku, ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Václav Havel - dał sygnał startu do produkcji kompaktowego modelu Skody w nowo otwartej części fabryki w Mladej Boleslav / Fot. Skoda
Ponad 20 lat temu, 3 września 1996 roku, ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Václav Havel - dał sygnał startu do produkcji kompaktowego modelu Skody w nowo otwartej części fabryki w Mladej Boleslavi.

W lutym 1995 roku w Mladej Boleslavi położono kamień węgielny pod budowę nowej linii produkcyjnej, z której nowy model czeskiej marki miał zacząć zjeżdżać już za 18 miesięcy. Skoda zbudowała dla niego nowoczesny obiekt o powierzchni 32 000 m2, któremu towarzyszyły kolejne 2 500 m2 powierzchni biurowych i 3 000 m2 powierzchni socjalnych. W marcu 1996 roku ukończono nową lakiernię, gdzie już wkrótce pokrywano lakierem dziennie do 1 800 sztuk modeli Felicia i Octavia.

3 września 1996 roku ówczesny prezydent Republiki Czeskiej, Václav Havel, zainaugurował działalność nowej fabryki i dał oficjalny znak rozpoczęcia seryjnej produkcji nowej Skody Octavia. „Fabryka jest piękna, nowoczesna, naprawdę robi wrażenie. Wszystkie fabryki powinny tak wyglądać” – chwalił obiekt Havel podczas ceremonii otwarcia.

Rozwój zupełnie nowej serii modelowej nazwanej Octavią rozpoczął się w 1992 roku, na około 12 miesięcy przed przejęciem czeskiej marki przez Grupę Volkswagen. Kompaktowy model wsparto na zupełnie nowej wówczas płycie podłogowej koncernu. Wytrzymała konstrukcja, zaprojektowana z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik CAD (projektowania wspomaganego komputerowo), przyniosła doskonały poziom bezpieczeństwa czynnego i biernego, wspieranego także poduszkami powietrznymi dla kierowcy i pasażera. Dla modelu Octavia Skoda po raz pierwszy w swojej historii zaoferowała także poduszki powietrzne boczne.

Ponad 20 lat temu, 3 września 1996 roku, ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Václav Havel - dał sygnał startu do produkcji kompaktowego modelu Skody
Ponad 20 lat temu, 3 września 1996 roku, ówczesny prezydent Republiki Czeskiej - Václav Havel - dał sygnał startu do produkcji kompaktowego modelu Skody w nowo otwartej części fabryki w Mladej Boleslav / Fot. Skoda

Duża pokrywa kompaktowego liftbacka była wyjątkowo praktyczna: zapewniała doskonały dostęp do bagażnika o pojemności aż 528 litrów, który po złożeniu oparć tylnych siedzeń rozrastał się do aż 1 328 litrów. W roku 1996 – pierwszym roku sprzedaży Octavii – Klienci mogli wybierać spośród dwóch czterocylindrowych silników benzynowych i jednej jednostki wysokoprężnej. W maju 1998 roku gamę poszerzył wariant kombi, który od roku 1999 był dostępny także w wersji z napędem 4x4.

Ostatni egzemplarz Octavii pierwszej generacji zjechał z taśmy produkcyjnej w listopadzie 2010 roku. Przez ponad czternaście lat między wrześniem 1996 roku a listopadem 2010 roku wyprodukowano około 970 000 limuzyn i 470 000 kombi.

 Sukces pierwszej Octavii płynnie przeniósł się na wyniki następcy: w latach 2004–2013 wyprodukowano w sumie aż 1,6 miliona limuzyn i 900 000 kombi drugiej generacji modelu. Najnowsza, trzecia odsłona Octavii weszła do produkcji w grudniu 2012 roku. Dziś ten bestsellerowy model uważany jest za serce marki i cieszy się nieustannie ogromną popularnością tak wśród Klientów indywidualnych, jak i flotowych. Octavia odnosi także sukces w Polsce, gdzie od lat jest najczęściej wybieranym nowym samochodem na rynku.

Od startu produkcji 3 września 1996 roku fabryki Skody opuściło w sumie już ponad pięć milionów egzemplarzy Octavii. Obok fabryki w Mladej Boleslavi, produkcja tego modelu odbywa się także w obiektach Skody w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie (odpowiednio na rynki chiński, indyjski i rosyjski).

od 16 lat
Wideo

Inwestycje drogowe w Miliczu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty