Silniki, które wytrzymają pół miliona kilometrów. Albo więcej!

Marcin Lewandowski
Ten głośny klekoczący Diesel został zbudowany, by pracować jeszcze długo po tym, gdy noszące go nadwozie zniszczy rdza. Pięciocylindrowy turbodiesel zaprojektowany w 1989 roku jako jednostka dla Volkswagena Transportera T4 (88-151 KM) oraz Volkswagena LT, znalazł zastosowanie w Audi 100 (116-140 KM) i późniejszym A6.Fot. Audi
Ten głośny klekoczący Diesel został zbudowany, by pracować jeszcze długo po tym, gdy noszące go nadwozie zniszczy rdza. Pięciocylindrowy turbodiesel zaprojektowany w 1989 roku jako jednostka dla Volkswagena Transportera T4 (88-151 KM) oraz Volkswagena LT, znalazł zastosowanie w Audi 100 (116-140 KM) i późniejszym A6.Fot. Audi
Każdy z nas che, by silnik w jego samochodzie okazał się trwały. Ma to szczególne znaczenie, gdy zamierzamy kupić używane auto z silnikiem wysokoprężnym, a jego przeszłość nie jest w pełni udokumentowana.
Konstrukcję silnika 1,9D opracowano pod koniec lat 80., zaś pierwszy 1.9 TDI (obydwie jednostki dzielą ten sam blok silnika) zadebiutował w 1991 roku
Konstrukcję silnika 1,9D opracowano pod koniec lat 80., zaś pierwszy 1.9 TDI (obydwie jednostki dzielą ten sam blok silnika) zadebiutował w 1991 roku w Audi 80.

Fot. Volkswagen

Nikt nie da nam gwarancji, że dysponując najlepszym nawet pojazdem przejedziemy jakiś z góry określony przebieg, nie mówiąc już o imponujących wartościach, jak pół miliona kilometrów. To, że są silniki, które potrafią tego dokonać i wciąż pracować, nie budzi wątpliwości, jednak stan jednostki napędowej po długiej eksploatacji zależy już nie tylko od jej długowieczności, ale też od sposobu użytkowania oraz kultury technicznej.

Znane są przypadki, gdy silniki, których nie podejrzewa się o „kuloodporność” osiągają znacznie większe przebiegi od oczekiwanych, nawet miliona kilometrów. Po zbadaniu historii auta często okazuje się, że jego eksploatacja odbywała się w dużej mierze na długich odcinkach autostradowych, generujących duże roczne przebiegi typowe bardziej dla samochodów ciężarowych. Obsługa serwisowa także jest istotna, niektóre współczesne silniki są np. wrażliwe na jakość i poziom oleju, więc im częściej go wymieniamy, w tym lepszej kondycji utrzymujemy silnik.

W 1998 roku BMW zaprezentowało sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności trzech litrów. Noszący oznaczenie M57 jest wyjątkowo trwały, choć początkowo
W 1998 roku BMW zaprezentowało sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności trzech litrów. Noszący oznaczenie M57 jest wyjątkowo trwały, choć początkowo narzekano na wysokie spalanie. W nowszej serii M57N z 2002 roku zastosowano wtrysk nowszej generacji, co zmniejszyło apetyt na paliwo. Niestety wraz z kolejnymi modyfikacjami rosła komplikacja budowy.

Fot. BMW

W polskich realiach musimy wziąć jeszcze jeden czynnik pod uwagę. Chociaż kupując używany samochód nie dopuszczamy do siebie myśli, że akurat wypatrzony przez nas egzemplarz jest po tzw. korekcie licznika, to jest to zjawisko tak powszechne, że w przypadku egzemplarzy starszych, niż pięcioletnie, możemy wręcz uznać je za pewnik. A to oznacza, że nabywając auto ze stanem ok. 200 tys. km przebiegu, w rzeczywistości może on mieć za sobą ponad 300-350 tys. km. A to jest graniczna żywotność dla większości współczesnych silników benzynowych. Dla jednostek wysokoprężnych wynosi ona średnio 350-450 tys. km.

Czy współczesne silniki potrafią osiągać przebiegi rzędu pół miliona kilometrów? Owszem, są takie konstrukcje. Problem w tym, że zanim pojawią się doniesienia o takich wyczynach, mija co najmniej 10 lat od premiery danej jednostki napędowej. Na naszym rynku samochodów używanych dzięki zjawisku korekty liczników mamy wrażenie, że współczesne silniki wytrzymują jedynie ok. 250 tys. km. To błędne przekonanie, co udowadniają poniższe przykłady.


Ten głośny klekoczący Diesel został zbudowany, by pracować jeszcze długo po tym, gdy noszące go nadwozie zniszczy rdza. Pięciocylindrowy turbodiesel
Ten głośny klekoczący Diesel został zbudowany, by pracować jeszcze długo po tym, gdy noszące go nadwozie zniszczy rdza. Pięciocylindrowy turbodiesel zaprojektowany w 1989 roku jako jednostka dla Volkswagena Transportera T4 (88-151 KM) oraz Volkswagena LT, znalazł zastosowanie w Audi 100 (116-140 KM) i późniejszym A6.

Fot. Audi

Volkswagen R5 2.5 TDI

Ten głośny klekoczący Diesel został zbudowany, by pracować jeszcze długo po tym, gdy noszące go nadwozie zniszczy rdza. Pięciocylindrowy turbodiesel zaprojektowany w 1989 roku jako jednostka dla Volkswagena Transportera T4 (88-151 KM) oraz Volkswagena LT, znalazł zastosowanie w Audi 100 (116-140 KM) i późniejszym A6. Był to pierwszy silnik oznaczony magicznymi literkami TDI. W zmodyfikowanej formie trafił też pod maskę Volvo 850 i S70/V70 (140 KM). Oprócz tego, że potrafi wytrzymać duże przebiegi, jest mało problematyczny podczas eksploatacji, jednak od zakończenia produkcji minęło już półtorej dekady.

Modele z silnikiem 2.5 TDI:
Audi 100 C (1989-1991)
Audi 100 C4 (1990-1994)
Audi A6 (1994-1997)
Volvo 850 (1996)
Volvo S70/V70 (1996-2000)


Do końca XX wieku Volvo polegało na silnikach wysokoprężnych innych producentów, głównie Volkswagena. Ta sytuacja zmieniła się w 2001 roku, kiedy Szwedzi
Do końca XX wieku Volvo polegało na silnikach wysokoprężnych innych producentów, głównie Volkswagena. Ta sytuacja zmieniła się w 2001 roku, kiedy Szwedzi pokazali swoje nowe dzieło – Diesla o oznaczeniu D5. To pięciocylindrowy silnik rzędowy (R5) o pojemności 2,4 litra z układem zasilania typu Common-Rail.

Fot. Volvo

Volvo R5 2.4 D5

Do końca XX wieku Volvo polegało na silnikach wysokoprężnych innych producentów, głównie Volkswagena. Ta sytuacja zmieniła się w 2001 roku, kiedy Szwedzi pokazali swoje nowe dzieło – Diesla o oznaczeniu D5. To pięciocylindrowy silnik rzędowy (R5) o pojemności 2,4 litra z układem  zasilania typu Common-Rail. Oferowany na przestrzeni lat w kilkunastu specyfikacjach trafił do wszystkich nowych modeli Volvo i jest produkowany do dziś. Najmocniejsza wersja osiąga 215 KM (bi-turbo).

Modele z silnikami 2.4 D5:
Volvo S40/V50, C30, C70 (2004-2010)
Volvo S60 I (2001-2009)
Volvo S60 II (od 2010)
Volvo V70 II (2001-2007)
Volvo V70 III (od 2007)
Volvo S80 I (2001-2006)
Volvo S80 II (od 2006)
Volvo XC60 I (od 2008)
Volvo XC90 I (2003-2014)


W 1995 roku opracowano wersję o pojemności 2,9 litra, która trafiła do dwóch modeli, E Klasy (129 KM) i G Klasy (120 KM). To jeden z najtrwalszych silników
W 1995 roku opracowano wersję o pojemności 2,9 litra, która trafiła do dwóch modeli, E Klasy (129 KM) i G Klasy (120 KM). To jeden z najtrwalszych silników wysokoprężnych Mercedesa, dzięki czemu przez wiele lat był ulubieńcem taksówkarzy.

Fot. Mercedes

Mercedes 290 TD

Silnik wysokoprężny rodziny OM602 to jednostka R5 skonstruowana z myślą o samochodach dostawczych (seria TN, Sprinter), która miała na początku pojemność 2,5 litra i w takiej postaci trafiła pod maski osobowych modeli W201, W124 i terenowej G Klasy. W 1995 roku opracowano wersję o pojemności 2,9 litra, która trafiła do dwóch modeli, E Klasy (129 KM) i G Klasy (120 KM). To jeden z najtrwalszych silników wysokoprężnych Mercedesa, dzięki czemu przez wiele lat był ulubieńcem taksówkarzy.

Modele z silnikiem 290 TD:
Mercedes E 290 (W210) (1996-1999)
Mercedes 290 GD (1997-2000)


eria silników OM611 (R4, 2,2 l) i OM612 (R5, 2,7 l), skonstruowanych w tym samym czasie, a różniących się jednym cylindrem, odznacza się wysoką trwałością
eria silników OM611 (R4, 2,2 l) i OM612 (R5, 2,7 l), skonstruowanych w tym samym czasie, a różniących się jednym cylindrem, odznacza się wysoką trwałością osiągając imponujące przebiegi ponad pół miliona kilometrów.

Fot. Mercedes

Mercedes 220/270 CDI

Seria silników OM611 (R4, 2,2 l) i OM612 (R5, 2,7 l), skonstruowanych w tym samym czasie, a różniących się jednym cylindrem, odznacza się wysoką trwałością osiągając imponujące przebiegi ponad pół miliona kilometrów. Jest też dowodem na to, że silnik wysokoprężny wcale nie musi być wyciągnięty żywcem z samochodu dostawczego, by być wyjątkowo trwałym. Co ciekawe, obydwie wersje trafiły pod maski Sprinterów, ale dopiero w 2000 roku, gdy... sprawdziły się już w samochodach osobowych.

Modele z silnikiem 220/270 CDI:
Mercedes C 220 CDI (W202) (1998-2000)
Mercedes C 220 CDI (W203) (2000-2006)
Mercedes E 220 CDI (W210) (1998-2003)
Mercedes E 270 CDI (W210) (1999-2003)
Mercedes ML 270 CDI (W163) (1998-2005)


Zaprezentowana w 2003 roku całkowicie aluminiowa jednostka cechuje się wysoką trwałością i niewielką ilością dręczących ją problemów.Fot. Honda
Zaprezentowana w 2003 roku całkowicie aluminiowa jednostka cechuje się wysoką trwałością i niewielką ilością dręczących ją problemów.

Fot. Honda

Honda 2.2 i-CTDi

Nowe Hondy nie cieszą się w Polsce masowym zainteresowaniem z powodu dość wysokich cen, jeszcze gorzej jest w przypadku wysokoprężnego silnika 2.2 i-CTDi. Zakup Hondy z tym silnikiem jest jeszcze droższy przez podatek akcyzowy. Ale jeśli wejdziemy w jego posiadanie, nie będziemy żałować. Zaprezentowana w 2003 roku całkowicie aluminiowa jednostka cechuje się wysoką trwałością i niewielką ilością dręczących ją problemów.

Modele z silnikiem 2.2 i-CTDi
Honda Civic VIII (2005-2010)
Honda CR-V II (2005-2006)
Honda CR-V III (2006-2010)
Honda Accord VII (2003-2008)

Volkswagen 1.9 TDI
Konstrukcję silnika 1,9D opracowano pod koniec lat 80., zaś pierwszy 1.9 TDI (obydwie jednostki dzielą ten sam blok silnika) zadebiutował w 1991 roku w Audi 80. Silnik z pompą rotacyjną osiągał moc 90 KM (1Z, AHU, AGR, AHH, ALE, ALH) i to ta właśnie wersja uznawana jest za najbardziej trwałą. Przebieg 500 tys. km nie powinien być problematyczny do osiągnięcia przy odpowiedniej trosce serwisowej.

Konstrukcję silnika 1,9D opracowano pod koniec lat 80., zaś pierwszy 1.9 TDI (obydwie jednostki dzielą ten sam blok silnika) zadebiutował w 1991 roku
Konstrukcję silnika 1,9D opracowano pod koniec lat 80., zaś pierwszy 1.9 TDI (obydwie jednostki dzielą ten sam blok silnika) zadebiutował w 1991 roku w Audi 80.

Fot. Volkswagen

Modele z silnikiem 1.9 TDI:
Audi 80 (1991-1995)
Audi Cabriolet (1995-2000)
Audi A3 I (1996-2001)
Audi A4 B5 (1996-2000)
Audi A6 C4 (1994-1997)
Seat Ibiza II / Cordoba I (1996-2002)
Seat Leon I (1999-2005)
Seat Toledo I (1995-1999)
Seat Toledo II (1999-2003)
Skoda Octavia I (1996-2007)
Volkswagen Polo III (1997-2001)
Volkswagen Golf III / Vento (1993-1997)
Volkswagen Golf IV / Bora (1997-2003)
Volkswagen Passat B4 (1993-1997)
Volkswagen Passat B5 (1996-2000)
Volkswagen Sharan, Ford Galaxy, Seat Alhambra (1996-2000)

Fiat 1.9 JTD/JTDM
Koncern Fiata miał duży wpływ na rozwój nowoczesnych silników wysokoprężnych. W 1997 roku w Alfie Romeo 156 zadebiutował silnik 1.9 JTD, pierwszy Diesel z wtryskiem paliwa typu Common-Rail (CR). Z czasem trafił do niemal wszystkich głównych modeli koncernu, a także do Suzuki oraz marek należących do General Motors. Z czasem silnik ten udowodnił swoją trwałość i niezawodność. Wcześniejsza wersja JTD produkowana do 2005 roku odznacza się też niskimi kosztami napraw. W 2002 roku zadebiutowała nowocześniejsza odmiana JTDM (Multijet) z wtryskiem CR nowej generacji.

Koncern Fiata miał duży wpływ na rozwój nowoczesnych silników wysokoprężnych. W 1997 roku w Alfie Romeo 156 zadebiutował silnik 1.9 JTD, pierwszy Diesel
Koncern Fiata miał duży wpływ na rozwój nowoczesnych silników wysokoprężnych. W 1997 roku w Alfie Romeo 156 zadebiutował silnik 1.9 JTD, pierwszy Diesel z wtryskiem paliwa typu Common-Rail (CR). Z czasem trafił do niemal wszystkich głównych modeli koncernu, a także do Suzuki oraz marek należących do General Motors.

Fot. Opel

Modele z silnikiem 1.9 JTD / 1.9 JTDM:
Alfa Romeo 145/146 (1997-2001)
Alfa Romeo 147 (2000-2010)
Alfa Romeo 156 (1997-2007)
Alfa Romeo 159 (2005-2011)
Alfa Romeo GT (2003-2010)
Cadillac BLS (2005-2009)
Fiat Punto II (1999-2006)
Fiat Grande Punto (2005-2008)
Fiat Brava/Bravo (1999-2003)
Fiat Marea (1997-2002)
Fiat Bravo (2007-2008)
Fiat Sedici (2005-2009)
Fiat Multipla (1998-2010)
Fiat Stilo (2001-2007)
Fiat Croma II (2005-2011)
Lancia Lybra (2000-2005)
Opel Astra H (2004-2009)
Opel Zafira B (2005-2010)
Opel Vectra C (2004-2009)
Opel Signum (2005-2008)
Saab 9-3 (2004-2011)
Saab 9-5 (2006-2009)
Suzuki SX4 (2006-2009)


Koncern PSA ma na swoim koncie wiele udanych silników, ale za najbardziej trwały uchodzi jednostka XUD9. To prosty w budowie, lekki i oszczędny silnik
Koncern PSA ma na swoim koncie wiele udanych silników, ale za najbardziej trwały uchodzi jednostka XUD9. To prosty w budowie, lekki i oszczędny silnik o pojemności 1,9 litra.

Fot. Peugeot

PSA 1.9D

Koncern PSA ma na swoim koncie wiele udanych silników, ale za najbardziej trwały uchodzi jednostka XUD9. To prosty w budowie, lekki i oszczędny silnik o pojemności 1,9 litra. Zadebiutował w Talbocie Horizon i Peugeocie 305 w 1982 roku, z czasem trafił do sporej części modeli Peugeota i Citroena, ale też m.in. do naszego FSO Poloneza Caro. W różnych wersjach, wolnossącej i turbodoładowanej, produkowano go aż do 2002 roku.

Modele z silnikiem 1.9 D:
Citroen ZX (1991-1998)
Citroen Xsara / Xsara Picasso (1997-2002)
Citroen Berlingo (1997-2002)
Citroen BX (1983-1992)
Citroen Xantia (1993-2000)
FSO Polonez Caro (1990-1996)
Peugeot 305 (1982-1989)
Peugeot 309 (1988-1993)
Peugeot 306 (1993-2002)
Peugeot 405 (1988-1997)
Peugeot 406 (1995-1999)
Rover 200 (1991-1995)
Suzuki Samurai (Santana) (1998-2002)
Suzuki Baleno (1999-2001)
Talbot Horizon (1982-1987)


W 1998 roku BMW zaprezentowało sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności trzech litrów. Noszący oznaczenie M57 jest wyjątkowo trwały, choć początkowo
W 1998 roku BMW zaprezentowało sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności trzech litrów. Noszący oznaczenie M57 jest wyjątkowo trwały, choć początkowo narzekano na wysokie spalanie. W nowszej serii M57N z 2002 roku zastosowano wtrysk nowszej generacji, co zmniejszyło apetyt na paliwo. Niestety wraz z kolejnymi modyfikacjami rosła komplikacja budowy.

Fot. BMW

BMW 3.0d

W 1998 roku BMW zaprezentowało sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności trzech litrów. Noszący oznaczenie M57 jest wyjątkowo trwały, choć początkowo narzekano na wysokie spalanie. W nowszej serii M57N z 2002 roku zastosowano wtrysk nowszej generacji, co zmniejszyło apetyt na paliwo. Niestety wraz z kolejnymi modyfikacjami rosła komplikacja budowy. Kłopotów może przysporzyć osprzęt. Zużyte wtryskiwacze, turbosprężarki (nowsze modele nie podlegają regeneracji), czy kolektory dolotowe mogą uderzyć po kieszeni, dlatego najbardziej poszukiwane są modele z pierwszego okresu produkcji. Sam silnik jest jednak wyjątkowo trwały i przy odpowiednim serwisie wytrzyma setki tysięcy kilometrów.

Modele z silnikiem 3.0d:
BMW Serii 3 (1998-2008)
BMW Serii 5 (1998-2010)
BMW Serii 6 (2007-2011)
BMW Serii 7 (2001-2008)
BMW X3 (2003-2011)
BMW X5 (2001-2010)
BMW X6 (2008-2010)


Wraz z przednionapędowym modelem 850 w 1991 roku zadebiutowała seria pięciocylindrowych silników benzynowych Volvo. Występowała w dwóch wersjach różniących
Wraz z przednionapędowym modelem 850 w 1991 roku zadebiutowała seria pięciocylindrowych silników benzynowych Volvo. Występowała w dwóch wersjach różniących się głowicą silnika, dziesięciozaworowej (10V) o mocy 140 KM (B5252) oraz dwudziestozaworowej (20V) o mocy 170 KM (B5254).

Fot. Volvo

Volvo R5 2.5 10V/20V

Wraz z przednionapędowym modelem 850 w 1991 roku zadebiutowała seria pięciocylindrowych silników benzynowych Volvo. Występowała w dwóch wersjach różniących się głowicą silnika, dziesięciozaworowej (10V) o mocy 140 KM (B5252) oraz dwudziestozaworowej (20V) o mocy 170 KM (B5254). Wówczas jeszcze nikt nie podejrzewał, że ta jednostka okaże się tak wytrzymała. To jeden z niewielu współczesnych silników z zapłonem iskrowym, który bez trudu osiąga przebiegi rzędu 500 tys. km.

Modele z silnikiem R5 2.5:
Volvo 850 (1991-1996)
Volvo S70/V70/C70 (1996-1999)


Seria W210 nie ma dobrej opinii; choćby przez podatne na rdzę nadwozie, czy nietrwałe wiązki elektryczne. Jak się okazuje napędzające go silniki benzynowe
Seria W210 nie ma dobrej opinii; choćby przez podatne na rdzę nadwozie, czy nietrwałe wiązki elektryczne. Jak się okazuje napędzające go silniki benzynowe potrafią przekroczyć pół miliona kilometrów. Najczęściej spotykaną wersją silnikową na rynku wtórnym z przebiegiem powyżej 500 tys. km jest E240 z silnikiem V6 o pojemności 2,6 litra (M112) o mocy 170 KM.

Fot. Mercedes

Mercedes 240

O wytrzymałości Mercedesa W124 nie trzeba nikogo przekonywać. Do jazdy na co dzień przydałby się jednak nieco nowszy egzemplarz. Następca, seria W210 nie ma dobrej opinii; choćby przez podatne na rdzę nadwozie, czy nietrwałe wiązki elektryczne. Jak się okazuje napędzające go silniki benzynowe potrafią przekroczyć pół miliona kilometrów. Najczęściej spotykaną wersją silnikową na rynku wtórnym z przebiegiem powyżej 500 tys. km jest E240 z silnikiem V6 o pojemności 2,6 litra (M112) o mocy 170 KM. Jednostka M112 produkowana od 1998 do 2008 roku występowała jeszcze w wersjach o pojemności 2,8 l, 3,2 l oraz 3,7 l.

Modele z silnikiem 240:
Mercedes C 240 (1998–2005)
Mercedes CLK 240 (1998–2004)
Mercedes E 240 (1998–2004)


Przyglądając się silnikom benzynowym Toyoty z lat 90. trudno wskazać jednostkę o największej trwałości. Można zaryzykować twierdzenie, że niemal wszystkie
Przyglądając się silnikom benzynowym Toyoty z lat 90. trudno wskazać jednostkę o największej trwałości. Można zaryzykować twierdzenie, że niemal wszystkie czterocylindrowe benzyniaki Toyoty z tamtego okresu spisywały się bez zarzutu i były zdolne do pokonywania sporych przebiegów.

Fot. Toyota

Toyota 2.0i

Przyglądając się silnikom benzynowym Toyoty z lat 90. trudno wskazać jednostkę o największej trwałości. Można zaryzykować twierdzenie, że niemal wszystkie czterocylindrowe benzyniaki Toyoty z tamtego okresu spisywały się bez zarzutu i były zdolne do pokonywania sporych przebiegów. Gdybyśmy mieli polecić jakąś szczególną jednostkę, będzie to dwulitrowa konstrukcja oznaczona kodem 3S. Do dziś po drogach całej Europy jeździ sporo Toyot napędzanych tym motorem, a przebiegi dobijają do magicznych 500 tys. km.

Modele z silnikiem 2.0i:
Toyota Camry (1987–1992)
Toyota Celica (1985-1999)
Toyota Carina (1988–2001)
Toyota Avensis (1997–2000)
Toyota RAV4 (1994–2000)
Toyota Picnic (1996–2002)


ednostki napędowe z literą H na osłonie są solą w oku inżynierów i specjalistów twierdzących, że nie da się pogodzić wysokich osiągów (z doładowaniem
ednostki napędowe z literą H na osłonie są solą w oku inżynierów i specjalistów twierdzących, że nie da się pogodzić wysokich osiągów (z doładowaniem lub bez), zaawansowanej konstrukcji (VTEC), niezawodności i trwałości. A jednak, seria spokrewnionych ze sobą silników K20 i K24 to dowód, że owszem, da się.

Fot. Honda

Honda 2.0i/2.4i

Honda jest uznanym producentem najbardziej niezawodnych silników samochodowych. Do tego potrafi pogodzić cechy uznawane za niemożliwe do pogodzenia. Tym samym jednostki napędowe z literą H na osłonie są solą w oku inżynierów i specjalistów twierdzących, że nie da się pogodzić wysokich osiągów (z doładowaniem lub bez), zaawansowanej konstrukcji (VTEC), niezawodności i trwałości. A jednak, seria spokrewnionych ze sobą silników K20 i K24 to dowód, że owszem, da się. Przy odpowiednio wysokiej kulturze serwisowej wysokie przebiegi są tym silnikom nie straszne.

Modele z silnikiem 2.0i / 2.4i:
Honda Civic (od 2001)
Honda Accord (od 2003)
Honda CR-V (od 2002)


Choć silniki V8 trudno uznać w Polsce za popularne, to w zestawieniu nie mogło zabraknąć jednego z najtrwalszych. Aksamitnie równo pracujący silnik z
Choć silniki V8 trudno uznać w Polsce za popularne, to w zestawieniu nie mogło zabraknąć jednego z najtrwalszych. Aksamitnie równo pracujący silnik z pierwszego Lexusa LS400 (1UZ-FE) to jednostka niemal nie do zajeżdżenia. To samo dotyczy jej wersji rozwojowej o pojemności 4,3 litra (3UZ-FE).

Fot. Lexus

Lexus 400/430

Choć silniki V8 trudno uznać w Polsce za popularne, to w zestawieniu nie mogło zabraknąć jednego z najtrwalszych. Aksamitnie równo pracujący silnik z pierwszego Lexusa LS400 (1UZ-FE) to jednostka niemal nie do zajeżdżenia. To samo dotyczy jej wersji rozwojowej o pojemności 4,3 litra (3UZ-FE). Są bezproblemowe i trwałe – te cechy silnika 4.0 V8 zapewniły marce renomę, a w Stanach Zjednoczonych także sukces rynkowy. Warto dodać, że współpraca z instalacją LPG też im nie szkodzi.

Modele z silnikiem 400/430:
Lexus GS 400/430 (1992-2006)
Lexus LS 400/430 (1989-2006)
Lexus SC 400/430 (1991-2005)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie