Samochody klasy premium. Takie nowe modele wybierają Polacy

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Bardzo dużą dynamiką sprzedaży może pochwalić się Lexus, marka która nie kryje swoich ambicji zajęcia w przyszłości czwartej pozycji w rankingu rejestracji aut klasy premium w Polsce.
Bardzo dużą dynamiką sprzedaży może pochwalić się Lexus, marka która nie kryje swoich ambicji zajęcia w przyszłości czwartej pozycji w rankingu rejestracji aut klasy premium w Polsce. Arkadiusz Wojtasiewicz
Samochody z wyższej półki utrzymały na koniec lipca dobre tempo rozwoju, a ich udział w rynku nowych aut osobowych przekroczył 23 proc. Prognozy wskazują, że na koniec 2023 roku ten segment rynku przekroczy poziom 100 tysięcy zarejestrowanych egzemplarzy.

W lipcu 2023 roku w Polsce zarejestrowane zostały 8 453 nowe samochody klasy premium, o 15,12 proc. mniej niż w czerwcu bieżącego roku i o 19,38 proc. więcej w zestawieniu z lipcem ubiegłego roku, gdy krajowe wydziały komunikacji wpisały do baz danych 7 081 takich aut. Udział segmentu premium w rynku nowych aut osobowych wyniósł w lipcu 23,2 proc. Łącznie w okresie od stycznia do lipca bieżącego roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 62 414 nowych samochodów z wyższej półki, o 15,03 proc. (8 157 sztuk) więcej niż w analogicznym okresie roku 2022. Obecna prognoza zakłada, że na koniec 2023 roku ten segment rynku przekroczy poziom 100 tysięcy zarejestrowanych samochodów.

Dla porównania, w lipcu 2023 r. zarejestrowano w Polsce 36 388 samochodów osobowych, o 4,86 proc. więcej niż rok wcześniej i o 12,49 proc. mniej niż w czerwcu 2023 r. W okresie od stycznia do lipca 2023 roku zarejestrowano w Polsce 275 061 samochodów osobowych, o 11,31 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych marek w okresie styczeń-lipiec 2023 roku utrzymało Audi. Wynik producenta z Ingolstadt na polskim rynku to 15 037 zarejestrowanych aut, o 38,42 proc. więcej niż na koniec lipca 2022 roku. Spośród modeli z czterema pierścieniami na grillu, w okresie styczeń-lipiec 2023 roku najlepiej sprzedawał się model A3 (2 220 sztuk). Na drugiej pozycji znalazło się Audi Q5 (2 215 sztuk), a trzecie miejsce przypadło w udziale modelowi Q3 (2 178 egzemplarzy).

Na drugiej pozycji na koniec lipca br. było BMW. W ciągu siedmiu miesięcy 2023 roku klienci w Polsce kupili i zarejestrowali 13 155 nowych samochodów, co jest rezultatem o 6,42 proc. mniejszym niż w takim samym okresie roku 2022. Najczęściej rejestrowane modele w gamie BMW w okresie styczeń-lipiec 2023 roku to: seria 3 (1 965 szt.), model X3 (1 964 szt.) oraz X5 (1 864 egzemplarze).

Na trzecim miejscu był Mercedes. W okresie od stycznia do lipca 2023 roku klienci kupili i zarejestrowali 10 697 samochodów tej marki, o 16,81 proc. mniej (r/r). Warto przypomnieć, że rezultaty Mercedesa nie obejmują osobowych wersji vanów (Citan, Vito, Marco Polo, Sprinter), uwzględniają natomiast klasę V. W gamie marki zwycięska na koniec lipca 2023 roku okazała się klasa GLC z 1 388 zarejestrowanymi autami, przed klasą CLA (1 072 egz.) oraz A (961 sztuk).

Tuż za podium tradycyjnie uplasowało się Volvo. W okresie od stycznia do lipca 2023 r. klienci kupili i zarejestrowali 7 838 samochodów tej marki, o 17,28 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liderem w gamie szwedzkiego producenta na koniec lipca br. był model XC60 (3 640 egzemplarzy), wiceliderem – XC40 (1 701 sztuk), które wyprzedziło model XC90 (922 sztuki).

Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, nadal bardzo dużą dynamiką sprzedaży może pochwalić się Lexus, marka która nie kryje swoich ambicji zajęcia w przyszłości czwartej pozycji w rankingu rejestracji aut klasy premium w Polsce. W okresie od stycznia do lipca 2023 roku w naszym kraju zarejestrowanych zostało 6 217 samochodów tej marki, o 139,30 proc. więcej (r/r). W ciągu siedmiu miesięcy tego roku w gamie japońskiego producenta najlepiej sprzedawał się model NX (2 641 zarejestrowanych aut), przed RX (1 497 szt.) oraz UX (1 226 egz.).

W pierwszej dziesiątce zestawienia aut klasy premium największą stratę na koniec lipca 2023 roku zanotowała, zajmująca dziesiątą pozycję, Alfa Romeo (726 sztuk, minus 29,51 proc.). Z kolei największym wzrostem procentowym w tym gronie może ponownie pochwalić się - pozycjonowana na szóstym miejscu - Tesla (2 519 egzemplarzy, plus 400,80 proc.).

Na koniec lipca bieżącego roku na pierwszym miejscu wśród najpopularniejszych modeli segmentu premium było Volvo XC60 (3 640 sztuk). Na drugiej pozycji zestawienia znalazł się Lexus NX z 2 641 zarejestrowanymi egzemplarzami. Brąz przypadł w udziale Audi A3 (2 220 sztuk).

Źródło: Samar

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty