Samobieżne sejfy

Łukasz Kański-Chmielewski
Fot. Renault: Roczny budżet teamu Formuły 1 wynosi od 100 do 500 mln dolarów. Podobno każdy dolar się zwraca.
Fot. Renault: Roczny budżet teamu Formuły 1 wynosi od 100 do 500 mln dolarów. Podobno każdy dolar się zwraca.
Czy zastanawialiście się, ile kosztuje zabawa w sport? Nie chodzi o narciarstwo, czy piłkę nożną, ale o coś naprawdę drogiego – Formułę 1 i rajdy samochodowe.

Czy zastanawialiście się, ile kosztuje zabawa w sport? Nie chodzi o narciarstwo, czy piłkę nożną, ale o coś naprawdę drogiego - Formułę 1 i rajdy samochodowe.

 

Przyjemność oglądania rozpędzonych bolidów i rajdówek oznacza wydatki liczone w setkach milionów dolarów. Większość z nas nie ma zielonego pojęcia, że wyczynowe maszyny są niczym  samobieżne sejfy.

 

Fot. Renault: Roczny budżet teamu Formuły 1 wynosi od 100 do 500 mln dolarów. Podobno każdy dolar się zwraca.
Fot. Renault: Roczny budżet teamu Formuły 1 wynosi od 100 do 500 mln dolarów. Podobno każdy dolar się zwraca.

Sport jest kopalnią pieniędzy dla inwestorów. Z jednej strony wydatki na utrzymanie sportowych teamów są horrendalne, z drugiej każda inwestycja na pewno się zwróci -  jeden wydany dolar da kilka następnych. Dlaczego? Bo wszystkie sporty motorowe cieszą się ogromną popularnością wśród widzów i są chętnie pokazywane w mediach. Każda nalepka na samochodzie rajdowym, motocyklu wyczynowym czy na wyścigowym bolidzie działa skuteczniej niż kosztowna reklama w telewizji. Wystarczy spojrzeć na raporty oglądalności - ubiegłoroczne GP Kanady Formuły 1 skupiło uwagę aż 53 mln widzów, a zmagania Schumachera, Raikkonena i Alonso przez cały rok śledził prawie miliard fanów. Szaleństwo, prawda?

Fot. Ferrari: Tłumy uwielbiają mistrzów sportu.
Fot. Ferrari: Tłumy uwielbiają mistrzów sportu.

 

Podobnie jest z rajdami WRC czy słynnym pustynnym "Dakarem". W ubiegłym roku ten saharyjski wyścig relacjonowały 74 stacje telewizyjne ze 178 krajów, co dało ogółem aż 560 godzin przekazów. Do tego doszło 7 tys. artykułów prasowych (w przeliczeniu wydrukowano je w nakładzie aż 574 mln egzemplarzy) i 54 godziny audycji radiowych. Tegoroczny "Dakar" niedawno się skończył, więc statystyki są jeszcze niekompletne, ale z dużym przybliżeniem można powiedzieć, że relacji było i będzie jeszcze więcej.

 

Ile kosztuje motorsport?

 

Dużo, bardzo dużo, ale największe wydatki ma oczywiście królowa sportów samochodowych - Formuła 1. Ceny i koszty są oczywiście "przybliżone" i "niepotwierdzone", bo nikt się nimi oficjalnie nie chwali. Dlatego nie można też określić, ile zgarnia do kieszeni "Schumi" czy aktualny mistrz świata Formuły 1 - Fernando Alonso. Trzydzieści, a może nawet pięćdziesiąt

Fot. Renault
Fot. Renault

milionów dolarów rocznie - te wartości wcale nie wydają się specjalnie przesadzone. Zwłaszcza ze świadomością, że biedny zespół F1 na swoje roczne utrzymanie (wliczając gaże kierowców) musi wydać około 100 mln dolarów. Biedny, a więc taki, który nie wygrywa, bo za "setkę" (nawet liczoną w mocniejszym euro) wygrać się po prostu nie da. Giganci Formuły (Renault, Toyota, Honda, McLaren czy BMW) łakną sukcesu, bo tego wymagają ich sponsorskie kontrakty, nie mogą więc żałować pieniędzy. I dlatego rocznie wydają nawet... pół miliona dolarów. Rozszalałe wydatki mocno

Fot. Citroen: Rajdowy samochód kosztuje 1,5 miliona euro, a na utrzymanie konkurencyjnego zespołu WRC starczy budżet w wysokości około 50 milionów d
Fot. Citroen: Rajdowy samochód kosztuje 1,5 miliona euro, a na utrzymanie konkurencyjnego zespołu WRC starczy budżet w wysokości około 50 milionów dolarów.

niepokoją federację FIA, która uważa, że w F1 wytworzyła się "szara" strefa podatkowa. Szefujący FIA Max Mosley chce wprowadzenia nowych przepisów, które mają ukrócić takie praktyki.

Rajdy

 

Drugie miejsce w rankingu wydatków zajmują rajdy samochodowe. Tu koszty też są wysokie - rajdówka kosztuje 1,5 mln euro, a na utrzymanie konkurencyjnego zespołu WRC starczy budżet w wysokości około 50 mln dolarów, ale przy

Fot. Citroen
Fot. Citroen

finansowej rzece z F1 to i tak wydaje się bardzo skromne. Tanio? Może. Za takie pieniądze można byłoby przecież... wyżywić znaczną część głodującej Afryki. Dla porównania - słynna fundacja Boba Geldoffa "The Band Aid Trust" przez 20 lat zebrała 140 mln dolarów. Zaledwie trzy razy więcej niż roczny budżet dobrego teamu WRC.

 

  

Wydatki roczne teamu Formuły 1 w euro

Transport i hotele

2 970 000

Prace badawczo-rozwojowe

21 710 000

Gaże kierowców

7 550 000

Podatki

1 650 000

Public Relations

2 970 000

Wypłaty dla personelu

2 290 000

Spłata kredytów

12 700 000

Wydatki różne

3 720 000

Części, paliwo, opony itp.

19 440 000

Razem

75 000 000

na podstawie www.f1technical.net

 

Bolid F1 - finansowa anatomia

 

Cena poszczególnych
podzespołów (euro)

Liczba części potrzebnych
w jednym aucie

Całość wydatków
rocznych (euro)

Podwozie - monocoque

100 000

1

100 000

Tylny spoiler

12 500

1

12 500

Przedni spoiler

13 000

1

13 000

Silnik

200 000

1

200 000

Skrzynia biegów

130 000

1

130 000

Układ wydechowy

8 000

1

8 000

System telemetryczny

125 000

1

125 000

Gaśnica

3 000

1

3 000

Hamulce

16 000

4

64 000

Klocki hamulcowe

650

8

5 000

Felgi

2 700

4

11 000

Fotel kierowcy

2 500

1

2 500

Kierownica

20 000

1

20 000

Zawieszenie

11 000

1

11 000

Przewody elektryczne

8 000

1

8 000

 

od 7 lat
Wideo

Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty