We wrześniu zarejestrowano łącznie 37 384 nowe samochody osobowe i dostawcze. Kolejny miesiąc zamknął się najwyższym rezultatem na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia. Tempo wzrostu w grupie samochodów osobowych wyniosło +19,8%. Natomiast w grupie samochodów dostawczych po 21 miesiącach nieprzerwanego wzrostu, wystąpił pierwszy od grudnia 2014r. spadek (-0,7%).
W grupie samochodów osobowych we wrześniu 2016 roku przybyło 32 653 szt., to więcej od rezultatu sprzed roku o 5,4 tys. szt. (19,8%) i więcej o 4,3 tys. (15,3%) od uzyskanego miesiąc wcześniej. Wyniki rejestracji nowych samochodów osobowych rosną 18 miesiąc z rzędu. Proporcje pomiędzy kategoriami nabywców rozłożyły się podobnie, jak we wrześniu ubiegłego roku. Nabywcy indywidualni zarejestrowali 29,0% całej puli wydanych samochodów (28,2% w ub.r.). Ich zakupy wyniosły 9,5 tys. szt. i były o 11% (+935 szt.) większe niż w sierpniu br. a tempo wzrostu rok do roku wyniosło +23,3%. Klienci instytucjonalni zarejestrowali niemal 2,5 razy więcej ale byli mniej dynamiczni. Ich zakupy wyniosły 23,2 tys. szt. (+18,5%). W całej grupie samochodów osobowych w ostatnim miesiącu zarejestrowano 45 samochodów elektrycznych lub z napędem hybrydowym Plug-in co przełożyło się na 60,7% wzrostu oraz 892 szt. hybryd (+61%).
W grupie samochodów dostawczych do 3,5t we wrześniu br. według analiz PZPM na podstawie danych CEP przybyło 4 732 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Od początku roku przybyły 44 375 nowe samochody dostawcze o DMC do 3,5t. Jest to o 20,0% więcej niż w analogicznym czasie 2015r. już teraz po trzech kwartałach br. widać, że bieżący rok będzie rekordowy dla tej grupy pojazdów w ciągu ostatnich 10 lat i jest szansa na przekroczenie 60 tys. szt.
We wrześniu 2016 roku biorąc pod uwagę zakupy aut osobowych zarówno przez klientów indywidualnych i firmy, Skoda niezagrożenie utrzymała pozycję lidera. Na drogi wyjechało 4 186 nowych samochodów tej marki. Po raz drugi w tym roku tempo wzrostu jej rejestracji przekroczyło 30%. W sierpniu osiągnięto 31% a we wrześniu niemal 32%. Jej udział w ostatnim miesiącu wyniósł 12,8%. Na drugiej pozycji, zbliżył się do 11% rynku, Volkswagen z wynikiem 3 450 nowych samochodów w rejestrach (+31,5%). Na trzecim miejscu była Toyota (2 889;+12,5%). Osiągnęła 8,9% udział. Czwarte miejsce we wrześniowym rankingu zajął Opel z liczbą 2 590 nowych rejestracji (+27,6%) i udziałem w rynku 7,9%. Ford niezagrożenie zamknął ostatni miesiąc na piątej pozycji z wynikiem 2 317 samochodów (+9,2%).
W ogólnym rankingu modeli, we wrześniu 2016r. podobnie, jak miesiąc wcześniej na pierwszym miejscu była Octavia (1 416; +53,7%). Następne zajęła Fabia (1115; +15,2%) która na przestrzeni ostatniego miesiąca zamieniła się z Astrą (1094;+34,9%). Na czwarte wysunął się Qashqai (1018; +14,5%), który przeskoczył 12 pozycji w górę w porównaniu z rezultatem w sierpniu br. Piąte miejsce zajął Golf (916; +1,2%).
Klienci indywidualni najchętniej wybierali auta marki Opel, Skoda Volkswagen, Toyota oraz Kia. Opel Astra, Nissan Qashquai, Skoda Fabia, Opel Corsa i Dacia Duster to natomiast najchętniej wybierane przez nich modele. Wśród firm największym powodzeniem cieszyły się auta marki Skoda, Volkswagen, Toyota, Ford oraz Opel. Jeśli chodzi o najpopularniejsze modele w tej grupie czołowe pozycje zajmuje Skoda Octavia, Skoda Fabia, Volkswagen Golf, Opel Astra oraz Nissan Qashqai.
[page_break]

Od początku roku zarejestrowano 302 966 samochodów osobowych, czyli o 17,3% więcej niż w analogicznym okresie ub.r. Do firm rejestrujących na regon dostarczono w tym czasie 203,6 tys. szt. czyli o 22,8% więcej niż przed rokiem (+37,8 tys. szt.). Udział tej grupy klientów sięgnął 67,2% wobec 64,2% w analogicznym czasie przed rokiem. Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły one 43,7% całego rynku (65,0% w rejestracjach nabywców instytucjonalnych), czyli więcej o blisko 1,5 pkt. proc. niż przed rokiem. Za nią są rejestracje dealerów lub innych podmiotów prowadzących sprzedaż, które razem przekroczyły 14,0% w całym rynku podczas, gdy rok wcześniej w tym samym czasie 12,8%.
W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych od początku roku pierwsza piątka marek była nadal niezagrożona. Pierwsze miejsce i udział 13,7% trzyma Skoda (27 874; +26,3%). Drugi Volkswagen (22 702; +32,2%) skupił 11,2% tej części rynku, trzecia Toyota (18 655; +18,1%) z udziałem 9,2%. Następny Ford (16 609; +19,7%; 8,2% udz.). Pierwszą piątkę zamknął Opel (13 405; +13,1%; 6,6% udz.). Wśród najpopularniejszych modeli w tej grupie po sierpniu br., ranking do czwartego miejsca nadal nie zmienił się. Pierwsza Octavia (10 165; +19,8%), druga Fabia (7 560; +58,3%), trzeci Golf (6 818; +14,9%) i czwarta Astra (6 257; +25,1%). Piąty, podobnie jak miesiąc wcześniej Focus (5 675; +5,8%) ale ze stratą dwóch pozycji w porównaniu z sytuacją sprzed roku a za nim Passat (5 622; +18,3%), który w skali roku poprawił się o 1 miejsce.
W grupie nabywców indywidualnych nowe rejestracje wyniosły w ciągu pierwszych trzech kwartałów 99,4 tys. szt. (+7,5%). Ich udział w rynku stopniowo obniża się i po wrześniu wynosi 32,8% podczas, gdy rok wcześniej wynosił 35,8%. Na pierwsze miejsce wysunął się po wrześniu Opel (11 495; +11,3%). Toyota dopiero następna (11 231; +13,7%). Obie marki podniosły o jedno miejsce swoje lokaty w porównaniu w skali roku. Trzecia jest Skoda (10 195), która straciła jako jedyna marka w pierwszej piątce (-3,6%). Volkswagen utrzymał czwarte miejsce i wzmocnił wzrost (7 719; +6,7%) po przełamaniu spadku z wcześniejszych miesięcy. Kia zdecydowanie piąta w tej części rynku (7 330; +3,4%). Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych od początku b.r. niezmiennie jest Astra (4338), która wzmocniła się wśród nabywców indywidualnych w skali roku o 60,9%. Następnie Yaris (3843; +16,3%) i Fabia (3379) mimo spadku -14,9%.
Rejestracje nowych samochodów osobowych przez klientów indywidualnych w wrześniu 2016 roku. Źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego
Lp. | Model | Ogółem egzemplarzy | Udział |
1. | Opel Astra | 409 | 4,3% |
2. | Nissan Qashqai | 336 | 3,5% |
3. | Skoda Fabia | 330 | 3,5% |
4. | Opel Corsa | 309 | 3,3% |
5. | Dacia Duster | 280 | 3,0% |
6. | Toyota Yaris | 256 | 2,7% |
7. | Opel Mokka | 259 | 2,6% |
8. | Kia Rio | 222 | 2,3% |
9. | Renault Clio | 200 | 2,1% |
10. | Skoda Octavia | 200 | 2,1% |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?