
Szybki rozwój ich możliwości i mocy sprawia, że LED nadają się dziś także do świateł mijania i świateł drogowych. Powodem jest fakt, że barwa światła wytwarzanego przez białe diody LED ma temperaturę ok. 550 st. Kelvina. Jest ona dużo bliższa barwie światła dziennego (ok. 6000 st. Kelvina) niż światło ksenonowe (ok. 4000 st.). Jest więc najbliższe tej barwy, do której najlepiej przystosowane jest oko ludzkie. W takich warunkach oświetleniowych kierowca dużo wolniej ulega zmęczeniu i prowadzi pojazd zrelaksowany.
Wydajność świetlna coraz większa
Diody LED przekonują do siebie swym krótkim czasem reakcji i faktem, że jedno źródło światła może być wykorzystywane do realizacji dwóch funkcji (np. świateł dziennych i pozycyjnych). Ich wydajność świetlna rośnie błyskawicznie: choć dziś wynosi ponad 40 lumenów na wat (lm/W), istnieją już prototypy w laboratoriach badawczych, które osiągają wydajność 130 lm/W. Dla porównania: wydajność świetlna świateł ksenonowych to 90 lm/W, a halogenowych 20 lm/W.
Modułowy design
Ponieważ do realizacji świateł mijania i drogowych potrzebna jest wysoka moc świetlna, Hella wykorzystuje do diodowych lamp głównych wielochipowe diody LED. Specjalne ułożenie chipów i odpowiednia geometria obudowy umożliwiają wytworzenie linii światła i cienia bez dodatkowych mechanicznych przesłon. W efekcie można zrealizować bardzo zwarte, niewielkie systemy oświetleniowe. Obfitość wariacji na polu możliwości aranżacyjnych to zupełnie nowy potencjał stylizacyjny.
Przykładem tego jest diodowy reflektor główny LED złożony z elementów o różnej przepuszczalności świetlnej. Światła mijania wytwarza sześć jednostek optycznych. Trzy kolejne jednostki dołącza się dla świateł drogowych, do świateł mijania wystarcza specjalny moduł. Światła dzienne i pozycyjne oraz diodowy kierunkowskaz dopełniają funkcje tej diodowej lampy LED. Pod względem funkcji świateł mijania jest ona już bardzo bliska lampie ksenonowej.
Lampy z chipów
Hella pracuje nad zestawami LED stanowiącymi źródło światła w przyszłych lampach. Składają się one z kilku oddzielnie włączalnych chipów LED, które aranżuje się na nośniku zgodnie z uprzednio zdefiniowanym układem. Pojedyncze chipy włącza się za pomocą modulacji szerokości impulsu. Z jednej strony pozwala to na włączanie i wyłączanie indywidualnych chipów LED, a tym samym generowanie różnych linii odcięcia światła i cienia, z drugiej zaś umożliwia modulowanie intensywności w rozkładzie światła.
Poza wdrożeniem pozbawionego elementów mechanicznego sterowania systemu inteligentnego oświetlenia przedniego AFS, zespoły LED pozwalają w połączeniu z wyrafinowaną technologią sensoryczną i inteligentną elektroniką zapłonową, na realizację aktywnych funkcji oświetleniowych, jak oświetlenie obrysowe lub nie oślepiające światła drogowe.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie