Reflektory główne LED

Redakcja
Pierwsze lampy główne w pełni oparte na LED, wytwarzające zarówno światła mijania, jak i drogowe, trafiły na rynek w roku 2008. Otworzyło to nowe możliwości stylizacyjne.

Reflektory główne LED

Szybki rozwój ich możliwości i mocy sprawia, że LED nadają się dziś także do świateł mijania i świateł drogowych. Powodem jest fakt, że barwa światła wytwarzanego przez białe diody LED ma temperaturę ok. 550 st. Kelvina. Jest ona dużo bliższa barwie światła dziennego (ok. 6000 st. Kelvina) niż światło ksenonowe (ok. 4000 st.). Jest więc najbliższe tej barwy, do której najlepiej przystosowane jest oko ludzkie. W takich warunkach oświetleniowych kierowca dużo wolniej ulega zmęczeniu i prowadzi pojazd zrelaksowany.

Wydajność świetlna coraz większa

Diody LED przekonują do siebie swym krótkim czasem reakcji i faktem, że jedno źródło światła może być wykorzystywane do realizacji dwóch funkcji (np. świateł dziennych i pozycyjnych). Ich wydajność świetlna rośnie błyskawicznie: choć dziś wynosi ponad 40 lumenów na wat (lm/W), istnieją już prototypy w laboratoriach badawczych, które osiągają wydajność 130 lm/W. Dla porównania: wydajność świetlna świateł ksenonowych to 90 lm/W, a halogenowych 20 lm/W.

Modułowy design

Ponieważ do realizacji świateł mijania i drogowych potrzebna jest wysoka moc świetlna, Hella wykorzystuje do diodowych lamp głównych wielochipowe diody LED. Specjalne ułożenie chipów i odpowiednia geometria obudowy umożliwiają wytworzenie linii światła i cienia bez dodatkowych mechanicznych przesłon. W efekcie można zrealizować bardzo zwarte, niewielkie systemy oświetleniowe. Obfitość wariacji na polu możliwości aranżacyjnych to zupełnie nowy potencjał stylizacyjny.

Przykładem tego jest diodowy reflektor główny LED złożony z elementów o różnej przepuszczalności świetlnej. Światła mijania wytwarza sześć jednostek optycznych. Trzy kolejne jednostki dołącza się dla świateł drogowych, do świateł mijania wystarcza specjalny moduł. Światła dzienne i pozycyjne oraz diodowy kierunkowskaz dopełniają funkcje tej diodowej lampy LED. Pod względem funkcji świateł mijania jest ona już bardzo bliska lampie ksenonowej.

Lampy z chipów

Hella pracuje nad zestawami LED stanowiącymi źródło światła w przyszłych lampach. Składają się one z kilku oddzielnie włączalnych chipów LED, które aranżuje się na nośniku zgodnie z uprzednio zdefiniowanym układem. Pojedyncze chipy włącza się za pomocą modulacji szerokości impulsu. Z jednej strony pozwala to na włączanie i wyłączanie indywidualnych chipów LED, a tym samym generowanie różnych linii odcięcia światła i cienia, z drugiej zaś umożliwia modulowanie intensywności w rozkładzie światła.

Poza wdrożeniem pozbawionego elementów mechanicznego sterowania systemu inteligentnego oświetlenia przedniego AFS, zespoły LED pozwalają w połączeniu z wyrafinowaną technologią sensoryczną i inteligentną elektroniką zapłonową, na realizację aktywnych funkcji oświetleniowych, jak oświetlenie obrysowe lub nie oślepiające światła drogowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja radzi jak zaplanować podróż

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty