Ratyński niczym kolejka na Kasprowy Wierch

Jerzy Iwaszkiewicz
Człowiek zaczyna być w motoryzacji coraz bardziej potrzebny głównie po to, aby zapłacił.

Nowe Audi A4 samo hamuje, jak kierowca się zagapi i podjedzie do przeszkody bliżej niż na 20 centymetrów. W bocznym lusterku zapala się lampka sygnalizująca, że w tzw. martwym polu, które jest poza zasięgiem wzroku kierowcy, znajduje się inny samochód. Kluczyka nie trzeba nigdzie wkładać, można nosić w kieszeni.

 

Nowe Audi A4 ma wiele innych technicznych gadżetów. Konstruktorzy starają się maksymalnie ograniczyć rolę człowieka. W USA i w Japonii prowadzone są próby z samochodami, które prowadzą się same. Jeździliśmy takim na torze Hondy w Japonii. Uczucie jest głupie. Kierownica kręci się sama. Nie można krzyknąć, aby samochód zahamował, bo nie rozumie, ale hamuje.

Ratyński niczym kolejka na Kasprowy Wierch

 

Audi A4 z napędem na cztery koła kosztuje od 120 tys. zł, ale z silnikiem diesla już 194 tys. Mówi się, że Jan Kulczyk przenosi swoje interesy za granicę, ale na razie przymierza się do budowy najwyższego domu w Warszawie (280 m) oraz mocno trzyma się motoryzacji. Firma Kulczyk Tradex handluje Audi, Porsche i Volkswagenami, a Grażyna Kulczyk, co prawda po rozwodzie, ma dalej udziały w Škodzie. Ze Škody przechodzi zresztą do Volkswagena prezes Leszek Płonka, postać znana i lubiana w motoryzacji.

 

Nowego prezesa ma też nowa firma Chrysler Polska, która powstała po rozwodzie Chryslera z Mercedesem. Jest nim Maciej Ratyński, który ma dodatkowo ładną żonę. Ratyński kierował Chryslerem przez wiele lat, od wejścia firmy na polski rynek, a teraz został przerobiony na nowego prezesa zupełnie jak kolejka na Kasprowy Wierch, ze starej na nową. Nowe Chryslery są coraz bardziej dostosowane do potrzeb europejskich. Mają silniki Diesla, zwraca się uwagę na zużycie paliwa. Jeep Patriot wprowadzony ostatnio na polski rynek pali 6,7 litra oleju na 100 km. Przypomnijmy, że Chrysler wprowadził też na polski rynek słynne silniki Hemi w Jeepach Cherokee. W zależności od potrzeb w 8-cylindrowym silniku wyłączają się cztery cylindry i pracuje tylko połowa. Jest to typowe dla Ameryki. Najpierw produkują coś, co jest największe na świecie, a potem kombinują, jak to zmniejszyć.

 

Proponowany przez Chryslera nowy Jeep Patriot wyróżnia się wśród samochodów terenowych, które są teraz tak do siebie podobne, jak narysowane jednym ołówkiem, jak np. Chevrolet Captiva, nowy Opel Antara, Honda CR-V czy KIA Sportage. Jeep jakby celowo od ucieka tej unifikacji. Patriot jest kanciasty, podobny do modelu z połowy lat 90.

Samochody terenowe kupują głównie kobiety i w nowym Jeepie czują się zdecydowanie bardziej po męsku.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty