Przegląd okresowy i badanie techniczne Skuterów i Quadów - Najważniejsze Informacje

Materiał informacyjny - Autoryzowany Serwis Kymco w Podkowie Leśnej
Badanie techniczne skuterów i quadów jest tak samo obowiązkowe, jak w przypadku samochodów osobowych i innych pojazdów. Poruszanie się w przestrzeni publicznej bez ważnego badania technicznego może się wiązać z surowymi karami. Nie jest to jednak jedyny powód, dla którego nie warto omijać okręgowej stacji kontroli pojazdów. Na co powinno się zwracać uwagę podczas wizyty skutera i quada w stacji diagnostycznej? Dowiesz się tego poniżej. Artykuł powstał na podstawie informacji udostępnionych przez Autoryzowany Serwis Kymco w Podkowie Leśnej pod Warszawą.

Na co zwracać uwagę podczas przeglądu?

Okresowe badanie techniczne, oprócz ogólnej diagnostyki najważniejszych elementów, powinno zwrócić szczególną uwagę na kilka dość często pomijanych aspektów. Większość z nich można sprawdzać także samodzielnie pomiędzy przeglądami. Są to przede wszystkim:

  • Stan opon - w związku z tym, że skutery i inne jednoślady mają tylko 2 koła, kontrola stanu opon jest jeszcze ważniejsza niż przy innych klasach pojazdów. Na kilkuletnich oponach pojawiają się mikropęknięcia, które pozostawione same sobie mogą z czasem doprowadzić do poważnego wypadku wskutek przebicia, pęknięcia lub rozerwania opony.
  • Sprawdzenie ciśnienia - zarówno w skuterach, jak i w quadach należy regularnie sprawdzać ciśnienie opon - jego poziom ma ogromny wpływ na przyczepność pojazdu oraz szybkość zużywania opon. W przypadku jednośladów złe ciśnienie może nawet doprowadzić do przewrócenia się podczas pokonywania zakrętów.
  • Oświetlenie główne i kierunkowskazy - niewłaściwy stan świateł to nie tylko potencjalny mandat i negatywny wynik badania technicznego, ale przede wszystkim zagrożenie dla kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Nieodpowiednio ustawiony reflektor może oślepiać innych kierowców, a przepalona lampka kierunkowskazu (zwłaszcza lewego - przecinamy wtedy tor jazdy pojazdu z naprzeciwka, który może nagle przyspieszyć, nie widząc naszej sygnalizacji lub pojazd jadący za nami może nas chcieć wyprzedzić, gdy zwolnimy) powoduje poważne zagrożenie podczas wykonywania manewru skrętu.
  • Światło stop - jako że przy jednośladach kierowcy nie chroni karoseria, odpowiednie sygnalizowanie hamowania jest kluczowe, jeśli chce się uniknąć najechania na tył (które kończy się nie tylko uszkodzeniami pojazdu, ale też jego przewróceniem, które może się wiązać z uszkodzonym kaskiem, pościeraną odzieżą i ciałem lub nawet poważniejszym uszczerbkiem na zdrowiu).
  • Klocki i tarcze hamulcowe - każdorazowe badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów powinno obejmować również sprawdzenie stanu hamulców. O ile po klockach można dość łatwo „na oko” ocenić zużycie, tak w przypadku kontroli tarcz potrzebny będzie mikromierz.

Zawieszenie - tutaj należy sprawdzić, czy uszczelki są w dobrym stanie oraz czy nie pojawił się wyciek z amortyzatora. Olej wyciekający w tym miejscu może spływać na zacisk hamulcowy, przez co pojazd będzie gorzej hamował lub nie zahamuje wcale. Poza tym doczyszczenie oleju z klocków, tarcz i zacisku jest problematyczne, a nawet drobne krople oleju wpływają na sprawność hamowania.

Przegląd okresowy i badanie techniczne Skuterów i Quadów - Najważniejsze Informacje

Dlaczego regularność przeglądów jest ważna?

Jak już tutaj wspomniano, okresowe badanie techniczne to nie tylko wymóg prawny. Oczywiście, jeżdżenie bez ważnego badania technicznego wiąże się z surowymi karami pieniężnymi, ale nie to jest głównym powodem, dla którego należy udać się przynajmniej raz w roku do stacji diagnostycznej lub ASO. Chodzi tu oczywiście o bezpieczeństwo - dbając o właściwy stan pojazdu zapewniasz je sobie i innym uczestnikom ruchu drogowego. Jeśli Twój jednoślad lub quad jest jeszcze na gwarancji, najlepiej udać się do punktu danej marki, którym będzie np. serwis Kymco prowadzony przez firmę Motonita.

Przegląd przykładowych modeli skuterów i quadów. Sprawdź!

Dla lepszego obrazu sytuacji przygotowaliśmy trzy przykłady przeglądów okresowych - jeden na quada i dwa na skutery Kymco.

Przegląd okresowy i badanie techniczne Skuterów i Quadów - Najważniejsze Informacje

Kymco MXU 700

MXU 700 to solidny, lekko ponad 400-kilogramowy quad o mocy 38,7 KM. Pierwszy przegląd nowego pojazdu po pierwszej rejestracji zaleca się przeprowadzić po przejechaniu 150 km lub po miesiącu użytkowania, zależnie, co nastąpi pierwsze. Pierwszy przegląd okresowy powinien obejmować:

  • Wymianę oleju i filtru oleju, wyczyszczenie/wymianę sitka olejowego (zależnie od stanu);
  • Sprawdzenie poziom oleju przekładniowego, płynu chłodzącego i hamulcowego;
  • Kontrolę stanu odmy głowicy, przewodów paliwowych, zaworów, hamulców, paska napędowego, układu wydechowego, układu kierowniczego, zawieszenia i spasowania nadwozia.

Kolejne przeglądy okresowe powinny przypadać co 1000 km/6 miesięcy oraz co 2000 km/12 miesięcy. Co pół roku/1000 km należy:

  • Wymienić olej i sitko olejowe (sitko można po prostu wyczyścić, jeśli jest w dobrym stanie);
  • Sprawdzić olej w tylnym moście, działanie przepustnicy, stan odmy głowicy, świecy zapłonowej przewodów paliwowych, zaworów, hamulców, płynu chłodniczego, manszet, łożysk kół, zawieszenia, układu kierowniczego i mocowań nadwozia;
  • Przesmarować przeguby;
  • Wyczyścić chwytacz iskier;

Przy kontroli co 2000 km/12 miesięcy trzeba sprawdzić wszystkie wymienione wyżej elementy oraz wyczyścić/wymienić filtr powietrza silnika i zbadać wyważenie kół.

Przegląd okresowy i badanie techniczne Skuterów i Quadów - Najważniejsze Informacje

Kymco Agility 16+ 125i

Agility 16+ 125i to stosunkowo lekki (131 kg) skuter miejski o mocy 8 KM. Pamiętaj o przeprowadzeniu przeglądu nowego skutera w autoryzowanym serwisie KYMCO po przejechaniu 300 km lub po pierwszym miesiącu eksploatacji, następnie przy 1000 km, a każdym kolejnym razem co 2000 km. Warto jednak zwrócić uwagę, że poszczególne kontrole między 1000 a 13000 przejechanych kilometrów nieco się od siebie różnią. Najlepiej podsumować je przy poszczególnych kontrolowanych obszarach:

  • Olej silnikowy - wymiana na każdym przeglądzie (wliczając pierwszy) oraz codzienna kontrola stanu;
  • Siatkowy filtr oleju - każdorazowe czyszczenie, bądź wymiana, zależnie od stanu;
  • Olej przekładniowy - wymiana na pierwszym przeglądzie, przy 3000 km, a następnie co 4 tys. km;
  • Świeca zapłonowa - pierwsza wymiana po 5000 km, a kolejne co 6000 km;
  • Regulacja zaworów - po 300 i 3000 km, a później co 4000 km;
  • Kontrola prędkości obrotowej na biegu jałowym - pierwszy raz po 3000, a następnie po każdych 4000 km;
  • Pasek napędowy - kontrola stanu i ewentualna wymiana co 7000 km;
  • Filtr powietrza - kontrola stanu na każdym przeglądzie po 1000 km oraz wymiana po 3000 i każdych kolejnych 4000 km;
  • Filtr paliwa - wymiana po każdych 7000 km;
  • Układ hamulcowy - kontrola podczas każdego serwisu plus wymiana części w razie zużycia. Warto też codziennie sprawdzać skuteczność hamowania;
  • Ciśnienie w oponach - skrupulatne sprawdzenie przy każdej wizycie w stacji kontroli pojazdów oraz ogólne sprawdzanie podczas eksploatacji;

Mocowania, śruby i nakrętki - należy je dokręcić przy pierwszym serwisie, sprawdzać stan przy każdym kolejnym i ponownie dokręcać po 3, 5 i każdych kolejnych 6 tys. km.

Przegląd okresowy i badanie techniczne Skuterów i Quadów - Najważniejsze Informacje

Kymco AK 550i

Model AK 550i to typowy sportowy skuter o mocy 53,5 KM. W jego przypadku harmonogram przeglądów zaczyna się przy 1000 km/1 miesiącu użytkowania (gdy jest nowy), drugi przegląd okresowy przypada na 5000 km/6 miesięcy, a kolejne powinny następować co pół roku/po przejechaniu następnych 5 tys. km. Przy pierwszym serwisie wymieniany jest olej oraz jego filtr i następuje czyszczenie siatki filtrującej. Zabiegi te powinno się powtarzać co 10 000 km/12 miesięcy użytkowania skutera. Harmonogram kontroli na stacji diagnostycznej dla pozostałych ważnych elementów przedstawia się następująco:

Filtr powietrza i świeca zapłonowa - kontrola stanu co 10 tys. km/12 miesięcy, wymiana po 20 tys. km/2 latach (bez względu na stan);

  • Luzy przepustnicy - kontrola i ewentualna regulacja na każdym przeglądzie powyżej 5000 km/6 miesiącach;
  • Luzy zaworowe - kontrola/regulacja co 40 tys. km;
  • Przewody elastyczne/węże - sprawdzenie stanu/wymiana (jeśli to konieczne) co 10 tys. km/rok;
  • Narzędzie diagnozujące wtrysk paliwa - kontrola sprawności co 10 tys. km/rok;
  • Sprzęgło CVT - demontaż i dokładne czyszczenie plus kontrola stanu co 10 tys. km/12 miesięcy;
  • Prawidłowość momentu obrotowego - testy co 5 tys. km/6 miesięcy;
  • Płyn hamulcowy i chłodniczy - sprawdzenie stanu za każdym razem oraz wymiana co 10 tys. km/rok;
  • Klocki i tarcze hamulcowe - kontrola stanu po każdych 5 tys. km/6 miesiącach;
  • rzełączniki, światła, układ kierowniczy - testy sprawności przy każdej wizycie na serwisie (co pół roku/5 tys. km);
  • Stan opon/kół - każdorazowa kontrola i wymiana w razie konieczności;
  • Pasek rozrządu - szczegółowa kontrola stanu co 5000 km/6 miesięcy;
  • Pas napędowy - wymiana co 20 tys. km/2 lata.

Przegląd okresowy i badanie techniczne skuterów i quadów - podsumowanie

Mimo że wpisy w dowodzie rejestracyjnym nie są już konieczne, dbanie o okresowe badanie techniczne pojazdu nadal jest obowiązkiem każdego właściciela. Brak ważnego badania technicznego to nie tylko potencjalny mandat, ale też zagrożenie w ruchu drogowym - zaniedbując badanie techniczne ryzykujesz bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu. Podczas wizyt w okręgowej stacji kontroli pojazdów warto zwrócić uwagę na kilka elementów, które mogą zostać pominięte podczas rutynowej kontroli.

Trzeba też pamiętać, że harmonogramy przeglądów okresowych dla różnych typów skuterów i quadów trochę się od siebie różnią - dobrze jest więc zajrzeć do instrukcji i upewnić się, że skontrolujemy wszystko, co trzeba. Informacje o serwisowaniu pojazdów zostały zaczerpnięte od Autoryzowanego Serwisu Kymco w Podkowie Leśnej pod Warszawą, który zaprasza do zakupu oraz serwisu pojazdów nie tylko marki Kymco, ale również wielu innych producentów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na motofakty.pl Motofakty