„Szczególną ostrożność należy zachować poruszając się w pobliżu miejsc, gdzie wykonywane są różnego rodzaju prace budowlane lub roboty drogowe. Pojawiające się w ich okolicach ostre kamienie mogą łatwo doprowadzić do przebicia opony, a w czasie deszczu przy mokrej nawierzchni – nawet do uszkodzenia jej stalowego opasania” – tłumaczy Martin Dražík Product Manager Nokian Tyres.

Zbyt niskie ciśnienie w oponie zwiększa także ryzyko uszkodzenia ściany bocznej, na przykład przy wjeździe na krawężnik, gdy uderzymy oponą w jego krawędź. „Niedostateczne ciśnienie powoduje odkształcenie się opony przez co jej ściana boczna staje się bardziej podatna na uszkodzenia w sytuacji, gdy napotka przeszkodę. W takim przypadku opona jest już nie do odratowania: naprawianie opon osobowych, w których doszło do uszkodzenia ściany bocznej jest nie tylko niewskazane, ale i niebezpieczne” – wyjaśnia ekspert. **
Fakt, że przebicie opony należy do najczęstszych rodzajów uszkodzeń potwierdzają ostatnie badania* przeprowadzone przez Nokian Tyres wśród europejskich kierowców. Ok. 40 proc. kierowców z krajów objętych badaniem przyznało, że na przestrzeni ostatnich 5 lat zdarzyło im się przebić oponę. W niektórych przypadkach nawet dwukrotnie. Najlepiej pod tym względem wypadły Niemcy, gdzie aż 69 proc. kierowców udało się uniknąć tego rodzaju uszkodzenia ogumienia.
Zobacz także: Testujemy hybrydę z napędem 4x4
Jak zapobiec przebiciu opony?
Chociaż przebicia opony nie da się zupełnie uniknąć to jednak można znacznie ograniczyć ryzyko jego wystąpienia. Oprócz ostrożnej jazdy bardzo ważna jest dbałość o utrzymanie odpowiedniego ciśnienia opon. Nowsze modele samochodów wyposażone są zwykle w system TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), który monitoruje ciśnienie w ogumieniu oraz informuje kierowcę o jego spadku. Jeśli natomiast twoje auto nie posiada systemu TPMS pamiętaj, aby sprawdzać poziom ciśnienia w oponach najlepiej raz na trzy tygodnie.
Dbałość o utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w oponie znacznie przedłuża czas życia ogumienia. Wielu producentów samochodów ma własne zalecenia co do optymalnego ciśnienia tak, aby zapewnić dobre prowadzenie i odpowiedni komfort jazdy.
W Niemczech zaledwie 36 proc. kierowców co miesiąc kontroluje poziom ciśnienia w oponach. Podobnie sytuacja wygląda w wielu innych krajach europejskich włączając Polskę, Francję, Czechy i Włochy. Kierowcy z Bułgarii i Rumunii są znacznie bardziej sumienni pod tym względem. Badanie wykazało również, że co najmniej 1/4 europejskich kierowców sprawdza ciśnienie w oponach przed wyruszeniem w dłuższą podróż.
Bezpieczna odległość w czasie jazdy
Kolejnym kluczowym elementem jest zachowanie bezpiecznej odległości od pozostałych pojazdów poruszających się po drodze, co chociażby w sytuacji przebicia opony może uratować życie kierowcy i pasażerów. Dlatego też zachowanie odpowiedniej odległości ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa na drodze. Niestety większość kierowców nie przywiązuje do tego należytej uwagi. Wyniki badania* pokazują, że średnio połowa kierowców w Europie pamięta o zachowaniu bezpiecznej odległości w czasie jazdy. Najgorzej pod tym względem wypadają kierowcy z Czech (37%), natomiast najlepiej z Bułgarii, Włoch i Polski. Niezależnie od okoliczności pamiętajmy, że jeśli znajdziemy się sytuacji, z którą nie jesteśmy sobie w stanie samodzielnie poradzić lub gdy wymiana przebitej opony mogłaby narazić nas na niebezpieczeństwo, zawsze można zadzwonić po pomoc drogową.
* Dane uzyskane w badaniu przeprowadzonym na europejskich kierowcach przez agencję Ipsos na zlecenie Nokian Tyres CE, 4/2017.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?