Progi na drogach rowerowych sposobem na szalonych rowerzystów?

Agnieszka Magnuszewska
Spowalniacze miałyby się pojawić m.in. przed przejściami dla pieszych Fot: Przemek Świderski / Polskapresse
Spowalniacze miałyby się pojawić m.in. przed przejściami dla pieszych Fot: Przemek Świderski / Polskapresse
Szykany, poduszki berlińskie i tradycyjne progi to spowalniacze, których w Łodzi wciąż przybywa. Montowane są one jednak tylko na jezdniach. Natomiast Krzysztof Komorowski, logistyk z Łodzi, jest przekonany, że progi powinny pojawić się również na drogach rowerowych.

- Bardzo często na naszych ulicach można spotkać rowerzystów, którzy nie przepuszczają ludzi na przejściach dla pieszych.

Spowalniacze miałyby się pojawić m.in. przed przejściami dla pieszych Fot: Przemek Świderski / Polskapresse
Spowalniacze miałyby się pojawić m.in. przed przejściami dla pieszych Fot: Przemek Świderski / Polskapresse

Wiele jest też przypadków rowerzystów wyjeżdżających z drogi rowerowej na ulicę, tuż przed zbliżające się pojazdy. Można domniemywać, że takie zachowanie stanowi potencjalne zagrożenie dla wszystkich - podkreśla Krzysztof Komorowski.

Dlatego łodzianin zaapelował do dyrekcji Zarządu Dróg i Transportu oraz radnych z komisji gospodarki mieszkaniowej i komunalnej, by rozważyli montaż na drogach rowerowych progów o wysokości 10 cm i szerokości 15 cm.

- Wnioskuję, aby dla bezpieczeństwa pieszych zainstalować spowalniacze tuż przed przejściami dla pieszych, dokładnie trzy garbki w odległości 1,2 m od siebie. Wówczas kierujący rowerem musiałby zwolnić i przepuścić pieszych - wyjaśnia Komorowski. - To rozwiązanie byłoby też wskazane w miejscach, gdzie droga rowerowa przecina ulicę. Wtedy rowerzyści nie wjeżdżaliby tuż przed maski aut - dodaje Krzysztof Komorowski.

Gdzie według logistyka należałoby zamontować spowalniacze? Przede wszystkim przy: skrzyżowaniach Kościuszki - Mickiewicza, Rokicińska - Widzewska, a także przy al. Bandurskiego koło dworca Łódź Kaliska.

Jak na te propozycje zapatruje się Zarząd Dróg i Transportu?

- Dziękujemy za wszystkie sugestie dotyczące poprawy bezpieczeństwa użytkowników ruchu. Jednak zgodnie z przepisami progi zwalniające można stosować tylko dla ruchu samochodowego - mówi Wojciech Kubik, rzecznik ZDiT.

Potwierdza to drogówka.

- Nie ma możliwości montażu takich urządzeń na drogach rowerowych. Z naszych obserwacji wynika, że spowalniacze bardzo by się przydały - przyznaje młodszy aspirant Marzanna Boratyńska z łódzkiej drogówki. - Dotyczy to miejsc, gdzie ekrany i inne urządzenia infrastruktury ograniczają widoczność.
 
Do takich niebezpiecznych miejsc należy skręt z al. Włókniarzy w ul. Struga (mimo zamontowania tam lustra poprawiającego widoczność). Druga lokalizacja to Konstytucyjna - Piłsudskiego przy urzędzie stanu cywilnego.

źródło: Dziennik Łódzki

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty