Preparaty eksploatacyjne

(opr)
Środki smarne wprowadzane w strefę tarcia zmniejszają straty energii i ograniczają zużycie materiału.

Intensywność smarowania decyduje o rodzaju tarcia. Może być ono: suche, płynne, graniczne lub mieszane.

W silnikach samochodowych, bo one są przedmiotem troski kierowców i serwisantów, ideałem byłoby, aby węzły tarcia pracowały w warunkach tarcia płynnego lub tarcia granicznego.

Od lat 60. w ośrodkach badawczych koncernów samochodowych i producentów olejów silnikowych na całym świecie nastąpiło zintensyfikowanie badań nad efektywnym obniżaniem energochłonności mechanizmów i podwyższeniem ich sprawności mechanicznej.

Preparaty eksploatacyjne

W warunkach ekstremalnych

Środki smarne, czyli oleje silnikowe i przekładniowe mimo swych zalet, do których zaliczyć należy przede wszystkim odprowadzanie ciepła i produktów zużycia ze strefy tarcia, obniżenie współczynnika tarcia, tłumienie drgań, ochronę przed korozja, nie rozwiązują problemów wynikających z nieskutecznego w pełni smarowania w warunkach obciążeń ekstremalnych.

Jednym z wiodących problemów w tych badaniach było i jest zmniejszenie strat spowodowanych tarciem, występującym w systemach tribologicznych. Tradycyjny kierunek badań dotyczący polepszenia właściwości użytkowych cieczy chłodząco - smarujących dotyczy stosowania wysokiej jakości olejów smarowych, także nowych dodatków uszlachetniających, będących ich integralną częścią. Do dziś w eksploatacji silników spalinowych i przekładni mechanicznych nastąpiło zmniejszenie energochłonności do 2 - 3 procent, wydłużenie okresu wymiany cieczy roboczych o 20 - 30 procent, zwiększenie trwałości mechanizmów także o 20 - 30 procent.

Większa trwałość warstwy granicznej

Największy kłopot jest z likwidacją tak zwanego zimnego startu silnika. Przez pierwsze kilkanaście sekund silnik jest słabo smarowany i żaden z aktualnie stosowanych w praktyce olejów silnikowych nie jest w stanie zapobiec temu zjawisku. Powstał więc drugi kierunek badań, który uwzględnia potrzebę wprowadzania do węzłów tarcia za pośrednictwem olejów silnikowych nowych substancji. Substancje te w wyniku adsorpcji fizycznej lub chemisorpcji modyfikują warstwę przypowierzchniową elementów ciernych oraz warstwę graniczną na ich powierzchniach. Bardzo naukowo to brzmi, ale tylko nauka z tym problemem może sobie poradzić i zaoferować w rezultacie preparaty eksploatacyjne, czyli środki smarne o lepszych właściwościach.

Preparaty eksploatacyjne są to związki chemiczne lub mieszaniny związków chemicznych przygotowane do jakiegoś specjalnego celu: polepszenia warunków pracy węzłów tarcia poprzez zwiększenie trwałości warstwy granicznej.

Lista atutów

W zagranicznej i krajowej literaturze naukowo - technicznej oraz informacjach producentów preparatów eksploatacyjnych prezentowane są skrajnie różne opinie dotyczące ich skuteczności działania. Zwolennicy stosowania tych preparatów w silnikach wskazują na ich atuty:

- obniżenie współczynnika tarcia,

- zmniejszenie zużycia elementów węzłów tarcia,

- obniżenie temperatury w strefie tarcia,

- ułatwienie zimnego rozruchu,

- umożliwienie krótkotrwałej pracy bez dopływu oleju,

- zwiększenie mocy i sprawności,

- uszczelnienie układów, zmniejszenie przedmuchów oraz przecieków,

- ograniczenie poboru energii, paliwa, oleju,

- zmniejszenie głośności i drgań,

- obniżenie toksyczności spalin, zwiększenie trwałości i niezawodności silników.

W Pracowni Eksploatacji Maszyn Politechniki Zielonogórskiej od wielu lat prowadzone są badania laboratoryjne własności smarnych olejów modyfikowanych preparatami eksploatacyjnymi. Badania te weryfikowane były także w testach praktycznych. Badania pozwoliły lepiej poznać mechanizmy działania preparatów oraz określić ich przydatność.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie