Pożytek z wielu zaworów

Andrzej Bartoszak
Fot. Maciej Pobocha: W samochodach z połowy lat 90. istniały pewne różnice w technologii między benzynowymi silnikami 8 i 16-zaworowymi. Jeżeli zależy nam na osiągach auta, lepiej wybrać silnik wielozaworowy, dla jeżdżących spokojnie, wystarczy silnik tra
Fot. Maciej Pobocha: W samochodach z połowy lat 90. istniały pewne różnice w technologii między benzynowymi silnikami 8 i 16-zaworowymi. Jeżeli zależy nam na osiągach auta, lepiej wybrać silnik wielozaworowy, dla jeżdżących spokojnie, wystarczy silnik tra
Czterosuwowe silniki wielozaworowe powstały po to, by uzyskać z każdego litra pojemności skokowej więcej mocy.

Kupując samochód czasami zastanawiamy się, jaki jest pożytek z nowinek technicznych. Jedną z takich zagadek są silniki, w których w każdym cylindrze może być od dwóch do nawet pięciu zaworów. Czy w tym przypadku więcej znaczy lepiej? A może tylko drożej?

 

Czterosuwowe silniki wielozaworowe, historycznie rzecz biorąc, powstały po to, by uzyskać z każdego litra pojemności skokowej więcej mocy. Były stosowane w autach sportowych już w latach 20. ubiegłego wieku i nie są nowością ostatnich lat.

Fot. Maciej Pobocha: W samochodach z połowy lat 90. istniały pewne różnice w technologii między benzynowymi silnikami 8 i 16-zaworowymi. Jeżeli zależy
Fot. Maciej Pobocha: W samochodach z połowy lat 90. istniały pewne różnice w technologii między benzynowymi silnikami 8 i 16-zaworowymi. Jeżeli zależy nam na osiągach auta, lepiej wybrać silnik wielozaworowy, dla jeżdżących spokojnie, wystarczy silnik tra

 

Po co tyle zaworów?

 

Umieściwszy w ograniczonej przestrzeni komory spalania dwa maksymalnie duże zawory - jeden dolotowy (ssący) i drugi wylotowy (wydechowy), wkrótce dochodzimy do sytuacji, gdy ich krawędzie znajdują się blisko siebie oraz blisko ścianek cylindra. Przepływ ładunku (mieszanki paliwowo-powietrznej) wokół nich zostaje zakłócony. Chcąc by przepływ ładunku był swobodniejszy (a więc opór przepływu mniejszy) konstruktor musi w tym samym miejscu zmieścić dwie pary mniejszych zaworów. W ten sposób można moc silnika podnieść o kilkanaście lub więcej procent. Dodatkowo, każdy z osobna zawór jest mniejszy, a więc i lżejszy. To pozwala na łatwe skonstruowanie układu rozrządu, który nie ulegnie uszkodzeniu przy wyższych obrotach silnika. Co więcej, dwa mniejsze zawory wydechowe można łatwiej chłodzić niż jeden duży - a zmniejszenie ich temperatury pozwala zwiększyć bezpieczny stopień sprężania silnika (oczywiście - dotyczy to jednostek benzynowych) tak, aby nie następowało spalanie stukowe. Tak więc sprawność silnika wielozaworowego może być wyższa niż dwuzaworowego.

 

Więcej mocy

 

Ta suma zalet powoduje, że jednostki o 4 zaworach w jednym cylindrze są praktycznie zawsze mocniejsze od swych dwuzaworowych odpowiedników, ale z drugiej strony, stają się bardziej wysokoobrotowe i niekoniecznie mają wyższy maksymalny moment obrotowy.

Dzisiaj praktycznie wszystkie nowe silniki benzynowe i sporo diesli to jednostki wielozaworowe, ale nie wynika to z pogoni za mocą maksymalną. Wspomniane wyżej zalety “wielozaworowości", plus jeszcze jedna - łatwość wprowadzenia korzystnego zawirowania zassanego ładunku w komorze spalania, powodują, że aby jednostka miała rozsądną moc maksymalną i jednocześnie mieściła się w coraz ostrzejszych normach czystości spalin, nie ma alternatywy dla rozwiązania czterozaworowego - choć oczywiście jest ono droższe od dwuzaworowego, z racji użyciu większej liczby części w układzie rozrządu.

 

Który wybrać?

 

Jeżeli kupujemy samochód z połowy lat dziewięćdziesiątych lub starszy, a naszym priorytetem jest wysoka moc (a zatem i osiągi), z pewnością zdecydujemy się na silnik wielozaworowy. Ale musimy być przygotowani na mniejszą elastyczność (konieczność częstej zmiany biegów), większą głośność, często także większe zużycie paliwa. Z kolei gdy preferujemy jazdę spokojną - możemy wybrać takie samo auto ale z jednostką ośmiozaworową. Często dodatkowym bonusem będzie wyższa trwałość i mniejszy koszt napraw takiego silnika.

Jeżeli wybieramy auto sprzed zaledwie kilku lat lub nowe - wiedzmy że różnice między tymi technologiami zanikły. Rozwiązania wielozaworowe zostały dopracowane, silniki takie również pozwalają jeździć płynnie, cicho i ekonomicznie. Jeżeli ten i ów producent oferuje jeszcze jednostki dwuzaworowe, to dla ograniczenia kosztów, godząc się jednocześnie z niedostatkiem osiągów, spowodowanym przez systemy ograniczające emisję szkodliwych spalin.

 

Oferta z roku 1995

 

 Silnik ośmiozworowy

Silnik szesnastozaworowy

Renault Clio/19

1794 cm3, 109 KM/5500 obr/min, 153 Nm/2750 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,9 - 8 l/100 km

1764 cm3, 135 KM/6500 obr/min, 158 Nm/4250 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,6 - 7,7 l/100 km

VW Golf III

1984 cm3, 115 KM/5400 obr/min, 166 Nm/3200 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,3 l/100 km.

1984 cm3, 150 KM/6000 obr/min, 180 Nm/4800 obr/min, śr. zużycie paliwa 7,9 l/100 km.

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie