Polski samochód Izera. Legendarna firma z Włoch zaprojektuje wygląd auta

OPRAC.:
Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Projekt, jak zapewniła spółka, realizowany jest zgodnie z harmonogramem zaprezentowanym w listopadzie ub. roku podczas ogłoszenia partnerstwa technologicznego z Geely, na podstawie którego uruchomienie produkcji planowane jest na koniec 2025 r.
Projekt, jak zapewniła spółka, realizowany jest zgodnie z harmonogramem zaprezentowanym w listopadzie ub. roku podczas ogłoszenia partnerstwa technologicznego z Geely, na podstawie którego uruchomienie produkcji planowane jest na koniec 2025 r. Marzena Bugala-Astaszow Polska Press
ElectroMobility Poland współpracuje z włoskim biurem stylistycznym Pininfarina przy projekcie polskiej marki samochodów elektrycznych Izera - poinformowały firmy. Dodano, że chodzi o stylistykę m.in. nadwozia i wnętrza trzech modeli: SUV-a, hatchbacka i kombi.

"EMP współpracuje z biurem stylistycznym Pininfarina nad projektem stylistyki gamy modelowej polskiej marki samochodów elektrycznych Izera" - przekazały firmy we wspólnym komunikacie przesłanym PAP.

Zgodnie z informacją współpraca obejmuje "projekt nadwozia, wnętrza oraz HMI (Human Machine Interface) gamy modelowej trzech samochodów elektrycznych — SUV-a, hatchbacka oraz kombi".

Dodano, że auta zostaną zbudowane w oparciu o platformę SEA. "Partnerstwo technologiczne między Geely — właścicielem technologii, a EMP zostało ogłoszone w listopadzie 2022 r." - przypomniano.

Pininfarina pomoże przy polskim aucie na prąd

Łukasz Maliczenko z EMP, cytowany we wtorkowej informacji, zaznaczył, że możliwość współpracy z firmą Pininfarina "to kolejny ważny krok na drodze do seryjnej produkcji Izery". "Jako nowa marka musimy szukać swoich przewag na bardzo konkurencyjnym rynku, a ponadczasowy, atrakcyjny design ma być jedną z cech, które wyróżnią Izerę" — stwierdził.

Według Maliczenki współpraca Izery z "kolejnym partnerem o renomie i ugruntowanej pozycji w branży to także jasny sygnał dla rynku, że projekt jest na dobrej ścieżce i rozwija się zgodnie z planem i przyjętymi założeniami".

"Współpraca ze start-upami jest częścią strategii Pininfariny, a rozpoczęcie współpracy z nowo powstałym zespołem Izery o wysokich kwalifikacjach pozwala na osiągnięcie sukcesu" - ocenił z kolei Giuseppe Bonollo z Pininfariny.

Jak stwierdził główny projektant Izery Tadeusz Jelec, celem współpracy jest "sięgnięcie do stylistycznego DNA, które zaprezentowaliśmy, przedstawiając publicznie prototypy demonstracyjne Izery w 2020 r, i uaktualnienie wypracowanego języka stylistycznego marki".

Za design aut z ramienia EMP odpowiedzialny jest też projektant Mariusz Bekas - dodano.

Założona w 1930 r. Pininfarina przekształciła się z firmy rzemieślniczej w międzynarodową grupę usługową zajmującą się projektowaniem przemysłowym z zakresu m.in. architektury, żeglarstwa, szeroko rozumianej mobilności. Grupa zatrudnia 500 osób we Włoszech, Niemczech, Chinach i Stanach Zjednoczonych; zaprojektowała ponad 1200 pojazdów i wykonała ponad 600 projektów z innych dziedzin.

Według EMP kończy się pierwszy etap prac przygotowawczych na terenie przyszłego Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego. Inwestor zastępczy, Prochem, pracuje nad projektem budowlanym oraz stosownymi pozwoleniami i zgodami umożliwiającymi rozpoczęcie procesu budowlanego na początku przyszłego roku. "Wraz z dostawcą platformy potwierdziliśmy zgodność projektu koncepcyjnego z wymogami technologicznymi linii produkcyjnych i obecnie spółka rozpoczyna prace nad szczegółową certyfikacją urządzeń i linii produkcyjnych dla trzech zakładów: spawalni, lakierni i montażu" - przekazano.

Dodano, że EMP prowadzi rozmowy z lokalnymi dostawcami części i komponentów w ramach procesu zakupowego budowania lokalnego łańcucha dostaw. Ok 190 firm na tym etapie potwierdziło gotowość uczestniczenia w nim i chęć współpracy z EMP.

Izera. Kiedy rozpocznie się produkcja?

Projekt, jak zapewniła spółka, realizowany jest zgodnie z harmonogramem zaprezentowanym w listopadzie ub. roku podczas ogłoszenia partnerstwa technologicznego z Geely, na podstawie którego uruchomienie produkcji planowane jest na koniec 2025 r. Pierwszym modelem Izery, który zjedzie z linii produkcyjnych, będzie SUV.

Spółka ElectroMobility Poland (EMP) powstała w październiku 2016 r. i była inicjatywą czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.

Z końcem lipca 2021 r. Skarb Państwa podpisał umowę inwestycyjną z ElectroMobility Poland dot. objęcia nowych akcji EMP o wartości 250 mln zł. "Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP umożliwia realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie z udziałami w wysokości 4,325 proc. każdy, udział Skarbu Państwa wynosi 82,70 proc." - przekazała wówczas firma.

Źródło:

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie