Wiemy już, w jaki sposób naliczany będzie podatek ekologiczny mający zastąpić akcyzę na sprowadzane do Polski samochody. Możliwe, że zostanie on wprowadzony jeszcze w tym roku.
Zgodnie z projektem ustawy podatek ekologiczny ma być płacony jednorazowo przy pierwszej rejestracji w Polsce samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Dotyczył więc będzie wszystkich aut osobowych - nowych i używanych. Zgodnie z nową definicją samochodu osobowego z obowiązku jego płacenia będą zwolnieni właściciele pojazdów:
- ciężarowych,
- z jednym rzędem siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu
ładunków ścianą lub trwałą przegrodą (kratka, szyba),
- z dwoma rzędami siedzeń, w których część przeznaczona do przewozu ładunków okaże się dłuższa niż połowa długości wnętrza pojazdu mierzona od przedniej do tylnej szyby lub krawędzi podłogi w przypadku braku tylnej szyby,
- mających otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków,
- posiadających kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu.
Wysokość podatku będzie uzależniona bezpośrednio od dwóch czynników: pojemności skokowej silnika i norm czystości spalin Euro. Pojemność silnika wyraża się w litrach, z dokładnością do jednego miejsca po przecinku (np. 1,6 l). Normę Euro ustala się na podstawie dokumentu wydanego przez producenta pojazdu lub jednostkę upoważnioną do badań homologacyjnych pojazdów. W przypadku braku dokumentu potwierdzającego, przyjmuje się normy Euro określone według roku produkcji samochodu:
- brak normy Euro - samochody wyprodukowane do roku 1991 włącznie,
- Euro 1 - samochody wyprodukowane w latach 1992 - 1995,
- Euro 2 - samochody wyprodukowane w latach 1996 - 1999
- Euro 3 - samochody wyprodukowane w latach 2000 - 2005
- Euro 4 i wyższa - samochody wyprodukowane od 2006 r.
Wzór na wyliczenie podatku ma być następujący: pojemność silnika podniesiona do kwadratu razy współczynnik dla poszczególnych norm Euro razy stała stawka w wysokości 500 zł.
Współczynniki dla poszczególnych norm Euro mają być następujące:
- brak normy: 11,0
- norma Euro 1: 7,3
- norma Euro 2: 2,8
- norma Euro 3: 1,8
- norma Euro 4: 1,0
- norma Euro 5: 0,9
Otrzymany w ten sposób wynik pomniejszałoby się uwzględniając spadek wartości auta wraz z wiekiem. Zniżka dla auto jednorocznych (starszych niż 12 miesięcy licząc od daty pierwszej rejestracji) wynosiłaby 15 proc., dla 2-letnich - 25 proc., 3-letnich - 35 proc., 4-letnich - 42 proc., 5-letnich - 49 proc., 6-letnich - 55 proc. W przypadku samochodów mających więcej niż sześć lat ulgę obliczałoby się sumując zniżkę 55 proc. plus 45 proc. pomnożone przez współczynnik otrzymany przez odjęcie od 1 wartości 0,95 do potęgi n, gdzie n jest wiekiem samochodu wyrażonym w latach pomniejszonym o 7.
Projekt podatku w połowie maja ma zostać przekazany do Sejmu. Zanim podatek wejdzie w życie, musi przejść całą drogę legislacyjną, co zajmie najprawdopodobniej około sześciu miesięcy. Możliwe więc, że zacznie obowiązywać w listopadzie.
Przykładowe wyliczenia wartości podatku ekologicznego dla samochodów nowych
Segment | Najlepiej sprzedawany model | Najlepiej sprzedawana wersja | Cena (zł) | Wartość podatku akcyzowego (zł) | Wartość podatku ekologicznego (zł) |
Mini | Fiat Seicento | Fresh 1.1 54KM | 22 700 | 559,5 | 605 |
Mini Plus | Fiat Panda | Actrve 1.1 54 KM | 31 700 | 781,3 | 605 |
Małe | Skoda Fabia | Sportllne 1.4 75 KM | 50 490 | 1 244,4 | 980 |
Klasa niższa średnia | Toyota Corolla | Terra 1.4 D 90 KM | 63 000 | 1 552,7 | 980 |
Klasa wyższa średnia | Skoda Octavia | Amłaente 1.9 TDI 105 KM | 77 000 | 1 897,7 | 1 805 |
Klasa wyższa | Skoda Superb | Ambiente 2.0 TD1140 KM | 104 540 | 2 576,5 | 2 000 |
Klasa wyższa | AudiA6 | 3.0 TDI Ouatro 225 KM | 218 984 | 21 488,9 | 4 500 |
Klasa luksusowe | Mercedes klasy S | 320CDI 3.0 235 KM | 339 000 | 33 266,0 | 4 500 |
Kombivany | Citroen Berlingo | X 1.9 Diesel 70 KM | 53 615 | 1 321,4 | 1 805 |
Minivany | Citroen Xsara Picasso | SX 1.6 110 KM | 73 600 | 1 814,0 | 1 280 |
Vany | Chrysler Voyager | SE Stow&Go 2.8 Diesel 150 KM | 148 800 | 14 601,7 | 3 920 |
Sportowe | Mercedes C-Sportcoupe | 180 kompresor 1.8 143 KM | 113 200 | 2 789,9 | 1 620 |
Terenowe | Toyota RAV4 | X 2.2 Diesel 177 KM | 142 500 | 13 983,5 | 2 420 |
Źródło: Samar
Przykładowe wyliczenia wartości podatku ekologicznego dla samochodów używanych
Model | Rok produkcji | Cena detaliczna (zł) | Wartość podatku akcyzowego wynikająca z obecnie obowiązujących przepisów (zł) | Wartość podatku ekologicznego (zł) | Uśredniona wartość podatku akcyzowego płaconego obecnie na bazie deklarowanych wartości samochodów dla danego rocznika (zł) |
Volkswagen Passat 2.0 | 1994 | 7 410 | 4 815 | 4 830 | 202 |
Volkswagen Golf 1.6 | 1996 | 7 215 | 4 689 | 1 313 | 281 |
Mercedes E 200 | 1998 | 24 960 | 16 224 | 1 842 | 436 |
Opel Vectra 1.6 | 1993 | 2 730 | 1774 | 2 789 | 156 |
Opel Omega 3.0 | 1997 | 8 970 | 5 830 | 4 861 | 351 |
Ford Focus 1.6 | 2002 | 22 200 | 8 680 | 1 336 | 1 075 |
BMW 320 | 1994 | 11 000 | 7 150 | 4 830 | 202 |
Ford Escort 1.4 | 1996 | 3 300 | 2 145 | 1 000 | 281 |
Volvo S40 1.8 | 2000 | 31 000 | 19 560 | 1 312 | 680 |
Audi A4 1.9 TDI | 1996 | 16 000 | 10 400 | 1 852 | 281 |
Źródło: Samar
Obecnie akcyza naliczana jest od wartości samochodu zadeklarowanej przez nabywcę. Zależy także od wieku auta i pojemności silnika. Im pojazd droższy, starszy i o większej pojemności jednostki napędowej, tym większą opłatę należy uiścić. Na przykład dla pojazdów 8-letnich i starszych akcyza wynosi 65 proc.
Stawki obecnie obowiązującego podatku akcyzowego na sprowadzane do Polski samochody:
Rok produkcji pojazdu | 2005 i 2006 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | 1999 i starsze |
Pojemność silnika powyżej 2000 cm3 | 13,6 | 25,6 | 37,6 | 49,6 | 61,6 | 65,0 | 65,0 |
Pojemność silnika do 2000 cm3 | 3,1 | 15,1 | 27,1 | 39,1 | 51,1 | 63,1 | 65,0 |
Źródło: Ministerstwo Finansów
Wojciech Drzewiecki, Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar:
Ocena propozycji przedstawionej przez rząd nie jest jednoznaczna. Niewątpliwie podatek ekologiczny ograniczy notoryczne zaniżanie wartości sprowadzanych samochodów. Stworzy też równe szanse dla producentów i importerów samochodów nowych, dilerów sprowadzających auta używane oraz importerów prywatnych sprowadzających samochody na potrzeby własne lub do dalszej odsprzedaży. Podatek preferuje pojazdy młodsze, co daje szanse na stopniowe odmłodzenie polskiego parku, który dzisiaj liczy średnio 13,5 roku. Podatek będzie niewątpliwie stanowił barierę dla samochodów starszych, ograniczając napływ aut w wieku powyżej 10 lat, które stanowią ok. 60 proc. całości samochodów sprowadzanych.
Mirosław Barszcz, podsekretarz w Ministerstwie Finansów:
Głównym powodem przygotowania projektu podatku ekologicznego było wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania przeciwko Polsce w sprawie niezgodności akcyzy na sprowadzane samochody z prawem wspólnotowym. Dostaliśmy od Komisji ostrzeżenie, że jeśli nie dokonamy zmian systemu podatkowego, to rozpocznie ona dalsze kroki polegające na przekazaniu sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który po rozpatrzeniu sprawy mógłby nałożyć na Polskę kary finansowe. Przy okazji zamierzamy rozwiązać problem zaniżania deklarowanej wartości samochodów.
Robert Gwiazdowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha:
Podatek ekologiczny nie ma tak naprawdę nic wspólnego z ekologią. Jest po prostu środkiem mającym na celu utrzymanie przychodów budżetowych przy konieczności zniesienia akcyzy. Wpisuje się w politykę fiskalizmu prowadzoną przez kolejne polskie rządy, które nakładają na obywateli obciążenia podatkowe. Ta polityka powoduje, że samochody, które powinny być powszechnie dostępnym dobrem, nie są nim.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?