Pamiętaj o kontroli i wymianie oleju

Michał Głombiowski
Im starszy samochód tym częściej należy dokonywać kontroli i wymiany oleju. Przy nowych autach trzymajmy się zaleceń instrukcji...

Im starszy samochód tym częściej należy dokonywać kontroli i wymiany oleju. Przy nowych autach trzymajmy się zaleceń instrukcji - w normalnych warunkach eksploatacji nie ma sensu dokonywać wcześniejszej wymiany oleju
niż podaje producent.

Poziom oleju silnikowego najlepiej sprawdzać przy zimnym silniku lub
ewentualnie 10-15 minut po jego wyłączeniu. Kontroli takiej warto dokonać
raz na tydzień, dobrze jest też co jakiś czas zajrzeć pod samochód i sprawdzić
czy nie ma wycieków. Oprócz sprawdzenia poziomu oleju przy pomocy bagnetu
(nie może go być poniżej minimalnego oznaczenia, nie zaleca się również
utrzymywania zbyt wysokiego poziomu) oceńmy kolor i zapach oleju. Jeżeli
po odkręceniu korka wlewu poczujemy nieprzyjemny zapach spalenizny oznacza
to, że coś jest nie w porządku. Czarny kolor oleju świadczy o tym, że ulega
on spaleniu. Prawdopodobną przyczyną może być stosowanie nieodpowiedniego
produktu lub poważniejsza awaria. Dobrze też jest co jakiś czas rozetrzeć
trochę oleju na palcu. Jeżeli poczujemy opiłki metalu lub inne zabrudzenia
to znak, że już dawno powinniśmy wymienić olej.

**CZYTAJ TAKŻE

Olej silnikowyOlej do silników na gaz

**

Prawidłowy dobór oleju silnikowego oraz wymiana w odpowiednim czasie
decyduje o żywotności silnika. Niestety, kierowcy zbyt rzadko kontrolują
poziom oleju, wydłużają okresy między jego wymianą, a także błędnie oceniają
stan oleju. Każde takie niedopatrzenie grozi bardzo poważną awarią pojazdu,
łącznie z zatarciem silnika, trudnym i kosztownym w naprawie. Olej silnikowy
pełni bowiem w samochodzie kilka niezwykle istotnych funkcji. Do najważniejszych
należy oczywiście smarowanie metalowych elementów silnika (np. tłoków),
dzięki któremu zmniejsza się ich tarcie. Nie należy jednak zapominać, że
olej ma za zadanie także chłodzić silnik. W trakcie pracy silnika wytwarzają
się w nim bardzo wysokie temperatury, poruszające się elementy rozgrzewają
się w szybkim tempie, a olej silnikowy ma za zadanie odprowadzić część
ciepła.

- Do istotnych funkcji oleju silnikowego należy także tłumienie wszelkich
drgań, które wytwarzają się podczas pracy silnika - tłumaczy Wojciech Kulesza,
rzeczoznawca techniki samochodowej. - Aby wytłumić drgania należy dobrać
olej o odpowiedniej lepkości, zbyt rzadkie oleje mają bowiem mniejszą zdolność
tłumiącą.


Pamiętaj o kontroli i wymianie oleju

Im starszy samochód tym częściej należy
dokonywać kontroli i wymiany oleju.
Fot. Robert Kwiatek

Czerwona lampka - zatrzymaj!
Wielu kierowców ignoruje wskazania pojawiające się na desce rozdzielczej.
Tymczasem pojawienie się świecącej na czerwono lampki ostrzegającej o zbyt
niskim ciśnieniu oleju powinno nas skłonić do natychmiastowego zatrzymania
samochodu. Oznacza ona zwykle, że zapomnieliśmy o uzupełnieniu oleju silnikowego
lub że mamy do czynienia z poważną awarią.

- W takim wypadku należy zjechać na pobocze i wyłączyć silnik - tłumaczy
Wojciech Kulesza. - Trzeba sprawdzić poziom oleju. Jeżeli jest go zbyt
mało, przed dalszą jazdą należy go bezwzględnie uzupełnić. Gdy poziom oleju
nie budzi zastrzeżeń, przypuszczalnie nastąpiła awaria. Zapalenie się lampki
oznacza problemy z ciśnieniem oleju i nie musi być to spowodowane jego
brakiem. Konieczna będzie interwencja mechaników.

Dobrze wybrać
Od wyboru odpowiedniego oleju zależy żywotność całej jednostki napędowej,
a także sprawność jej działania. Podstawowym kryterium doboru oleju powinny
być zalecenia podane przez producenta auta w instrukcji użytkowania. Należy
dokładnie ją przeczytać i stosować się do podanych wskazówek. Zwróćmy uwagę
na zalecaną lepkość oleju, a także jego klasę jakościową. Bezwzględnie
należy przestrzegać przeznaczenia produktu podanego przez producenta oleju
- do silników benzynowych nigdy nie wlewamy oleju przeznaczonego do jednostek
wysokoprężnych, a użytkownicy samochodów napędzanych gazem LPG powinni
używać specyfiku wyraźnie przeznaczonego do takich silników. Wyjątkiem
są produkty bardziej uniwersalne, służące równocześnie do kilku rodzajów
silnika. Adnotacje o takim przeznaczeniu z pewnością odnajdziemy na etykiecie
opakowania.

- Istotną kwestią jest klasa jakościowa oleju - mówi Wojciech Kulesza.
- Podawana jest ona zwykle na opakowaniu według przyjętej skali API. Oznaczenia
są literowe i rozpoczynają się od A, a kończą na L. Im "wyższa" litera
tym lepszy olej.

Specyfików oznaczonych literami od A do D praktycznie się dzisiaj już
nie używa i zdecydowanie nie poleca się ich do silników nowszej konstrukcji.
Ważne jest to by nie lać oleju gorszej jakości niż podany jest w instrukcji
- może on nie spełnić swoich zadań i uszkodzić silnik. Nie ma natomiast
przeciwwskazań by używać produktu o wyższej klasie jakościowej. Marka produktu
nie jest szczególnie istotna.

Lepkość oleju oznaczana jest dwoma liczbami przedzielonymi literą W
(np.10W40). Pierwsza wartość dotyczy właściwości oleju w niskich temperaturach
(w zimie). Im niższa pierwsza liczba tym w niższych temperaturach można
stosować olej. Druga mówi o wysokich temperaturach - im wyższa liczba,
tym w wyższych temperaturach olej zachowuje swoje optymalne właściwości.

Kontrola i wymiana
Wskazówki dotyczące wymiany oleju silnikowego podaje zwykle instrukcja
samochodu. W najnowszych samochodach przewiduje się wymianę co 15-20 tys.
kilometrów. W starszych pojazdach podobnej wymiany należy dokonać mniej
więcej po 10 tys. km przebiegu. Dane te należy traktować jedynie orientacyjnie,
dużo zależy od sposobu eksploatacji samochodu. Jeżeli pojazd używany był
przede wszystkim w mieście, na krótkich trasach, podczas upałów lub w trudnym
terenie, jeżeli jeździmy z dużą prędkością na długich trasach, wymiany
oleju należy dokonywać częściej.

Zaleca się kontrolę poziomu oleju co ok. 1000 km. Kontrolowanie poziomu
oleju jest jednym z podstawowych "obowiązków" kierowcy, przeważnie wymienianym
w instrukcjach obsługi.

Niezależnie od przebiegu zaleca się jednak wymianę oleju silnikowego
nie rzadziej niż raz na rok.

Nie wymieniać samodzielnie
Wymianę oleju silnikowego najlepiej powierzyć specjalistom. Często
wraz z olejem wymienia się także filtr, którego założenie wymaga pewnych
umiejętności. Oddając samochód w ręce dobrego mechanika mamy pewność, że
czynność ta zostanie wykonana prawidłowo. Odpada też problem utylizacji
zużytego oleju - warsztaty mają specjalne miejsca składowania przepracowanych
olejów i usuwają je zgodnie z normami ekologicznymi.

od 7 lat
Wideo

Igor Polak, Najpopularniejszy Talent 2023 Roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty