Opony zimowe wynalezione 80 lat temu przez Nokian Tyres

(ip)
Firma Nokian Tyres wymyśliła pierwszą oponę zimową świata już 80 lat temu. Poprzednik modelu Nokian Hakkapeliitta, jednej z znanych opon zimowych, nazywa się Nokian Kelirengas („opona pogodowa”). Model ten został zaprojektowany przez Nokian Tyres w Finlandii, wyprodukowany i wprowadzony na rynek w 1934 roku.

Najlepsze opony swoich czasów zapewniały mocną trakcję w głębokim śniegu przy skandynawskim zimowym mrozie. Pierwsza

Fot:  Nokian
Fot: Nokian

opona zimowa została skonstruowana dla samochodów ciężarowych i miała profil z grubymi żebrami, zapewniający jej swobodne obroty przy dużej ilości śniegu. Dzięki rewolucyjnemu modelowi Nokian Kelirengas pojazdy podjeżdżały z dobrą przyczepnością nawet na pagórkowate i zaśnieżone trasy. Wcześniej kierowcy przed wzniesieniami musieli niekiedy montować łańcuchy zimowe na letnich oponach.

Opony zimowe Nokian Hakkapeliitta
Dla samochodów osobowych fińscy inżynierowie zaprojektowali w 1936 roku model Nokian Hakkapeliitta, prawdziwą innowację, która znacznie poprawiła bezpieczeństwo na zaśnieżonych i śliskich drogach w zimie. Ta zimowa opona do samochodów osobowych miała cienki, poprzeczny profil z wieloma narożnikami umożliwiającymi przyczepność. Całkowicie nowa konstrukcja profilu zapewniła dobrą przyczepność z silnym przyleganiem na śniegu i błocie. Przyssawki na profilu, zapobiegające poślizgom na lodzie, były typową zaletą modelu Nokian

Fot:  Nokian
Fot: Nokian

Hakkapeliitta. 

Legendarne zwycięstwa opon zimowych Nokian na rajdzie Monte Carlo
Wymagania wobec opon zwiększyły się w latach 50., kiedy wzrósł ruch pojazdów i zastosowano pługi śnieżne, co spowodowało mięknięcie i oblodzenie powierzchni ulic. Przełom nastąpił po wynalezieniu kolców. Pierwszą oponą zimową skonstruowaną specjalnie pod kątem kolców był model Nokian Kometa-Hakkapeliitta. Było to rozwiązanie na drogi zimą. Kolce wbijają się w lód, a opona przylega do miękkich powierzchni.

Opony zimowe z kolcami stały się słynne podczas rajdu Monte Carlo w 1963 roku. Wszyscy trzej zwycięzcy jechali na zimowych oponach z kolcami Nokian Hakkapeliitta. Duże fińskie doświadczenie w zakresie opon zimowych widoczne było szczególnie podczas rajdu Monte Carlo w latach 1965-1967, kiedy Timo Mäkinen, Pauli Toivonen i Rauno Aaltonen wygrywali co roku ten legendarny rajd zimowy.

Opony zimowe Nokian ustanowiły nowy światowy rekord Guinessa maksymalnej prędkości samochodu na lodzie — 335,713 km/h, zyskując przy tym miano najszybszych. Wynalazcom opon zimowych Top Spike Nokian Hakkapeliitta 8 udało się uzyskać przyczepność i prędkość, jakich wcześniej nie znano.

3pb8Oe-Ki5c

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty