34-letni Regis Ossant należy do zespołu testującego Goodyear, składającego się z ponad 240 kierowców, inżynierów i techników. Każdego dnia zespół pokonuje tysiące kilometrów, sprawdzając wytrzymałość i ja

kość opon. Firma poddaje badaniom ponad 6 tysięcy opon rocznie - zarówno w laboratoriach, na torach testowych, jak i na drodze.
W ostatnich sześciu latach w ramach swojej pracy Ossant zwiedził spory kawałek świata - od Finlandii po Nową Zelandię. Zapytaliśmy go, jak to jest być kierowcą testowym, na czym polega testowanie opon i jakie rady może dać zwykłym kierowcom, jeżeli chodzi o bezpieczną jazdę zimą.
Jak wygląda typowy dzień pracy kierowcy testowego?
- Zazwyczaj spędzam dziennie około sześciu godzin na testowaniu opon. Zwykle zaczynamy od zapoznania się z planem pracy, prognozą pogody i warunkami drogowymi, w jakich będziemy pracować danego dnia. W centrum testowym w Luksemburgu sprawdzamy opony głównie pod kątem takich aspektów jak hamowanie na mokrych nawierzchniach, poziom hałasu i komfort jazdy, ponieważ łagodne warunki pogodowe, jakie tutaj panują, nie pozwalają na przeprowadzenie bardziej ekstremalnych testów. Gdy potrzebujemy prawdziwych zimowych warunków jedziemy do Skandynawii

(Finlandia i Szwecja) oraz Szwajcarii. Na tamtejszych torach testowych sprawdzamy zachowanie opon na śniegu i lodzie.
Na czym polega testowanie opon?
- Zanim opona zostanie skierowana do sprzedaży, poddawana jest serii rygorystycznych testów w różnorodnych warunkach. Badania przeprowadzane są przede wszystkim w laboratorium i na torze testowym, ale mierzymy również zużycie bieżnika na normalnych drogach. W zakresie testów zimowych specjalizuję się w testowaniu opon na lodzie. Takie badanie wymaga dużo cierpliwości. Lód jest bardzo wrażliwy na wszystkie parametry meteorologiczne. Nawet niewielkie zmiany wilgotności lub temperatury mogą wpłynąć na spójność powierzchni lodu i sprawić, że konieczne będzie ponowne pokrycie toru, aby powierzchnia znów była gładka i śliska.
Czy istnieją specjalne testy dla opon zimowych?
- Opony zimowe poddawane są wszystkim testom, którym poddawane są opony letnie: hamowanie na mokry

ch i suchych powierzchniach, przyczepność, przyczepność na zakrętach, hałas i komfort jazdy. Oprócz tego wykonujemy także intensywne testy na śniegu i lodzie. Wiele osób nie wie, że testy na lodzie przeprowadza się zawsze na płaskiej i gładkiej powierzchni, natomiast testy badające zachowanie opon na śniegu obejmują badania na płaskiej powierzchni oraz testy sprawdzające możliwość pokonywania wzniesień.
Jakie miejsca są najbardziej niebezpieczne podczas jazdy zimą?
- Najniebezpieczniejsze miejsca to wzniesienia i zakręty. Odcinki takie jak mosty, wzgórza, ostre zakręty, skrzyżowania i sygnalizacja świetlna to najczęstsze miejsca wypadków. Jako pierwsze pokrywają się lodem i pozostają śliskie, gdy inne odcinki drogi wydają się już w porządku. I oczywiście także lasy - wyższy poziom wilgotności na tych obszarach znacznie zwiększa niebezpieczeństwo powstawania śliskich powierzchni. Należy być bardzo ostrożnym, gdy ze słonecznej, suchej okolicy wjeżdżamy w obszar zacieniony. Istnieje duże ryzyko, że droga w takim miejscu będzie pokryta lodem. Bardzo niebezpieczne są temperatury w zakresie od zera do plus trzech stopni Celsjusza. Wydaje się nam wtedy, że drogi są w porządku, ale temperatura gruntu może być niższa niż temperatura powietrza i nawierzchnie mogą pokryć się lodem.
Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?
- Niespodziewane pogorszenie pogody to największe wyzwanie, z jakim mają do czynienie kierowcy zimą. W ciągu kilku sekund warunki pogodowe mogą stać się niestabilne, a drogi - niebezpiecznie śliskie. Zamarzający deszcz, mgła czy opady śniegu są częstą przyczyną wypadków. Ale przestrzegając kilku prostych zasad i mając opanowane parę podstawowych technik, kierowcy mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na zimowych drogach.
Jakich rad udzieliłbyś kierowcom, jeżeli chodzi o jazdę zimą?
- Po pierwsze, należy się upewnić, że samochód i opony są w dobrym stanie. Po drugie, zawsze sprawdzać prognozy pogody dla podróżnych i raporty drogowe przed wyruszeniem w podróż. Jeżeli pojawią się ostrzeżenia o złej pogodzie, warto spróbować przełożyć podróż do czasu poprawy warunków. Po trzecie, trzeba pamiętać, że jazda zimą wymaga cierpliwości i praktyki. Najważniejszą zasadą podczas jazdy zimą jest ograniczenie prędkości. Na śliskiej lub oblodzonej nawierzchni należy też zwiększyć odległość od poprzedzającego pojazdu. Ważne jest także, aby unikać gwałtownego hamowania i skręcania, jeździć płynnie i zawsze patrzeć przed siebie. Trzeba przewidywać sytuację na drodze, aby móc jak najszybciej zareagować na to, co sie dzieje. Zawsze należy myśleć z wyprzedzeniem!

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?