Opony to nie wszystko

(ip) źródło: Goodyear
Zima to wyjątkowo trudny okres dla kierowców. Regis Ossant, specjalista z Centrum Innowacji firmy Goodyear w Luksemburgu, testuje opony już od ponad 6 lat. Niewiele osób rozumie tak dobrze jak on, trudne warunki, z jakimi kierowcy mogą mieć do czynienia zimą.

34-letni Regis Ossant należy do zespołu testującego Goodyear, składającego się z ponad 240 kierowców, inżynierów i techników. Każdego dnia zespół pokonuje tysiące kilometrów, sprawdzając wytrzymałość i ja

Fot. Goodyear
Fot. Goodyear

kość opon. Firma poddaje badaniom ponad 6 tysięcy opon rocznie - zarówno w laboratoriach, na torach testowych, jak i na drodze.

W ostatnich sześciu latach w ramach swojej pracy Ossant zwiedził spory kawałek świata - od Finlandii po Nową Zelandię. Zapytaliśmy go, jak to jest być kierowcą testowym, na czym polega testowanie opon i jakie rady może dać zwykłym kierowcom, jeżeli chodzi o bezpieczną jazdę zimą.

Jak wygląda typowy dzień pracy kierowcy testowego?

- Zazwyczaj spędzam dziennie około sześciu godzin na testowaniu opon. Zwykle zaczynamy od zapoznania się z planem pracy, prognozą pogody i warunkami drogowymi, w jakich będziemy pracować danego dnia. W centrum testowym w Luksemburgu sprawdzamy opony głównie pod kątem takich aspektów jak hamowanie na mokrych nawierzchniach, poziom hałasu i komfort jazdy, ponieważ łagodne warunki pogodowe, jakie tutaj panują, nie pozwalają na przeprowadzenie bardziej ekstremalnych testów. Gdy potrzebujemy prawdziwych zimowych warunków jedziemy do Skandynawii

Fot. Goodyear
Fot. Goodyear

(Finlandia i Szwecja) oraz Szwajcarii. Na tamtejszych torach testowych sprawdzamy zachowanie opon na śniegu i lodzie.

Na czym polega testowanie opon?

- Zanim opona zostanie skierowana do sprzedaży, poddawana jest serii rygorystycznych testów w różnorodnych warunkach. Badania przeprowadzane są przede wszystkim w laboratorium i na torze testowym, ale mierzymy również zużycie bieżnika na normalnych drogach. W zakresie testów zimowych specjalizuję się w testowaniu opon na lodzie. Takie badanie wymaga dużo cierpliwości. Lód jest bardzo wrażliwy na wszystkie parametry meteorologiczne. Nawet niewielkie zmiany wilgotności lub temperatury mogą wpłynąć na spójność powierzchni lodu i sprawić, że konieczne będzie ponowne pokrycie toru, aby powierzchnia znów była gładka i śliska.

Czy istnieją specjalne testy dla opon zimowych?

- Opony zimowe poddawane są wszystkim testom, którym poddawane są opony letnie: hamowanie na mokry

Fot. Goodyear
Fot. Goodyear

ch i suchych powierzchniach, przyczepność, przyczepność na zakrętach, hałas i komfort jazdy. Oprócz tego wykonujemy także intensywne testy na śniegu i lodzie. Wiele osób nie wie, że testy na lodzie przeprowadza się zawsze na płaskiej i gładkiej powierzchni, natomiast testy badające zachowanie opon na śniegu obejmują badania na płaskiej powierzchni oraz testy sprawdzające możliwość pokonywania wzniesień.

Jakie miejsca są najbardziej niebezpieczne podczas jazdy zimą?

- Najniebezpieczniejsze miejsca to wzniesienia i zakręty. Odcinki takie jak mosty, wzgórza, ostre zakręty, skrzyżowania i sygnalizacja świetlna to najczęstsze miejsca wypadków. Jako pierwsze pokrywają się lodem i pozostają śliskie, gdy inne odcinki drogi wydają się już w porządku. I oczywiście także lasy - wyższy poziom wilgotności na tych obszarach znacznie zwiększa niebezpieczeństwo powstawania śliskich powierzchni. Należy być bardzo ostrożnym, gdy ze słonecznej, suchej okolicy wjeżdżamy w obszar zacieniony. Istnieje duże ryzyko, że droga w takim miejscu będzie pokryta lodem. Bardzo niebezpieczne są temperatury w zakresie od zera do plus trzech stopni Celsjusza. Wydaje się nam wtedy, że drogi są w porządku, ale temperatura gruntu może być niższa niż temperatura powietrza i nawierzchnie mogą pokryć się lodem.

Na co jeszcze należy zwrócić uwagę?

- Niespodziewane pogorszenie pogody to największe wyzwanie, z jakim mają do czynienie kierowcy zimą. W ciągu kilku sekund warunki pogodowe mogą stać się niestabilne, a drogi - niebezpiecznie śliskie. Zamarzający deszcz, mgła czy opady śniegu są częstą przyczyną wypadków. Ale przestrzegając kilku prostych zasad i mając opanowane parę podstawowych technik, kierowcy mogą przyczynić się do zwiększenia bezpieczeństwa na zimowych drogach.

Jakich rad udzieliłbyś kierowcom, jeżeli chodzi o jazdę zimą?

- Po pierwsze, należy się upewnić, że samochód i opony są w dobrym stanie. Po drugie, zawsze sprawdzać prognozy pogody dla podróżnych i raporty drogowe przed wyruszeniem w podróż. Jeżeli pojawią się ostrzeżenia o złej pogodzie, warto spróbować przełożyć podróż do czasu poprawy warunków. Po trzecie, trzeba pamiętać, że jazda zimą wymaga cierpliwości i praktyki. Najważniejszą zasadą podczas jazdy zimą jest ograniczenie prędkości. Na śliskiej lub oblodzonej nawierzchni należy też zwiększyć odległość od poprzedzającego pojazdu. Ważne jest także, aby unikać gwałtownego hamowania i skręcania, jeździć płynnie i zawsze patrzeć przed siebie. Trzeba przewidywać sytuację na drodze, aby móc jak najszybciej zareagować na to, co sie dzieje. Zawsze należy myśleć z wyprzedzeniem!

od 16 lat
Wideo

Inwestycje drogowe w Miliczu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty