Opel. To już 160 lat. A wszystko zaczęło się wcale nie od aut

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
W bieżącym roku Opel obchodzi bardzo szczególny jubileusz. 160 lat temu Adam Opel założył swoją firmę w Rüsselsheim. Tym samym zbudował fundament pod międzynarodowe, odnoszące sukcesy przedsiębiorstwo, działające w różnych sektorach. Firma rozpoczęła działalność w 1862 r. od produkcji maszyn do szycia. Później Opel był największym na świecie producentem rowerów, aż wreszcie stał się marką motoryzacyjną.

Opel. Założenie firmy w 1862: niełatwe początki

Kariera Adama, najstarszego syna mistrza kowalskiego Philippa Wilhelma Opla, była poniekąd zaplanowana odkąd się urodził – pewnego dnia miał przejąć i kontynuować ojcowski biznes. Jednak Adam miał inny pomysł na życie, a jego wielkim marzeniem był wyjazd do Paryża. Po pobycie w Liège, Brukseli i Londynie wreszcie dotarł do wymarzonego miasta, gdzie pod wpływem impulsu postanowił zrobić interes na maszynach do szycia. Pod koniec sierpnia 1862 r. 25‑letni wówczas Adam wrócił do rodzinnego Rüsselsheim i otworzył skromny warsztat w domu rodziców – na przekór ojcu, którego maszyny do szycia zupełnie nie interesowały. Dla młodego światowca powrót z kosmopolitycznych metropolii do rodzinnej miejscowości musiał być sporą zmianą. Ale to właśnie w liczącym 2000 mieszkańców Rüsselsheim, Adam położył fundamenty pod globalną firmę i markę Opel.

Opel. To już 160 lat. A wszystko zaczęło się wcale nie od aut

Zmontowanie pierwszej maszyny do szycia zajęło miesiące. Gotowy egzemplarz kupił mistrz krawiecki Hummel z Rüsselsheim, a następnie pracował na nim przez 40 lat. Już wtedy firma działała zgodnie z motto „Niezawodny Opel”. W 1863 r. Opel otworzył pierwszy zakład produkcyjny w nieużywanej oborze należącej do jego wuja. Georg, brat Adama, przysyłał mu z Paryża stal, czółenka, nici i kompletne maszyny do dalszej odsprzedaży. Ukazała się pierwsza reklama produktów firmy, a Adam zatrudnił pierwszego pracownika. Opel nie tylko produkował maszyny do szycia, ale także handlował nimi z dużym powodzeniem.

Przez kolejne lata biznes oparty na tych urządzeniach rozkwitał, a marka Opel się rozwijała. W 1868 r. Adam zbudował nową fabrykę z dwukondygnacyjną halą, maszyną parową oraz przyległym do nich budynkiem mieszkalno-biurowym. W młodej firmie pracowało wówczas 40 osób. W tym samym roku przedsiębiorca poślubił Sophie, która nie tylko zajmowała się gospodarstwem domowym, ale prowadziła też księgowość firmy, wnosząc powiew świeżości do panujących w niej procedur. Produkcja szybko rosła – między innymi dlatego, że Opel starał się spełniać indywidualne życzenia klientów i projektował różne modele maszyn do specjalnych zadań. W 1886 r. fabryka wyprodukowała 18 000 maszyn do szycia. Firma stała się jednym z największych producentów takich maszyn w Niemczech i eksportowała je do całej Europy.

Opel. 1887: od maszyn do szycia do rowerów

Industrializacja w latach 80. dziewiętnastego wieku otworzyła przed rodziną Opel nowe możliwości biznesowe. W czasie podróży do Paryża w 1884 r. Adam Opel zapoznał się z bicyklem – w stolicy Francji takie pojazdy były już powszechnym środkiem lokomocji. Przedsiębiorca kupił sobie taki bicykl, a już po kilku miesiącach, w 1886 r., zaczął produkcję własnych rowerów tego typu w fabryce w Rüsselsheim. Jesienią 1887 r. ukazał się ilustrowany cennik, który oficjalnie zapoczątkował nowy, ważny okres w historii firmy.

Opel. To już 160 lat. A wszystko zaczęło się wcale nie od aut

Podobnie jak wcześniej w przypadku maszyn do szycia, Opel szybko zastosował nowoczesne technologie w swoich rowerach. W 1888 r. produkcję w Rüsselsheim przestawiono z bicykli (rowerów z wielkim kołem z przodu i małym z tyłu) na nowoczesne rowery z niskimi kołami. Do 1890 r. firma sprzedała 2200 jednośladów. Pięciu synów Adama i Sophie było najlepszymi ambasadorami firmy ojca. W wyścigach kolarskich odnieśli oni w sumie ponad 550 zwycięstw. W 1920 r. Opel stał się największym na świecie producentem rowerów – pojazdami z Rüsselsheim handlowało 15 000 dealerów. Po wprowadzeniu linii montażowej w 1923 r. jeden rower opuszczał ją co siedem sekund.

Opel. 1899: Opel rozpoczyna produkcję automobili

Decydującym krokiem w historii firmy – na który po śmierci Adama Opla w 1895 r. zdecydowało się jego pięciu synów – było uruchomienie produkcji automobili w 1899 r. Opel jest więc jednym z pionierów tej branży i jedną z firm o największych tradycjach jako producent samochodów na świecie. 21 stycznia 1899 r. Opel odkupił firmę „Anhaltische Motorwagenfabrik” od Friedricha Lutzmanna z Dessau. Jeszcze w tym samym roku w Rüsselsheim ruszyła produkcja samochodu Opel „Patent-Motorwagen System Lutzmann”. W 1906 r. zbudowano tysięczny automobil. Kolejny przełom przyszedł rok później, kiedy producent z Rüsselsheim został mianowany dostawcą dworu cesarskiego. Jednak firma Opel starała się także demokratyzować motoryzację, czego przykładem był mały „Doktorwagen” z 1909 r., wyposażony w czterocylindrowy silnik o mocy 8 KM.

Opel. To już 160 lat. A wszystko zaczęło się wcale nie od aut

160 lat temu Adam Opel dostarczył klientowi pierwszą maszynę do szycia. Dzisiaj Opel zapatruje rynek w nowoczesne i rozwiązania w zakresie mobilności. Marka oferuje liczne zelektryfikowane modele pojazdów z trzema wariantami bezemisyjnego napędu. Bestsellery takie jak Opel Corsa i Mokka oraz dostawcza trójka Combo, Vivaro i Movano mają napęd w pełni elektryczny, a Opel Grandland i Opel Astra to hybrydy typu plug-in. Portfolio uzupełnia Opel Vivaro‑e HYDROGEN zasilany z wodorowych ogniw paliwowych. Młodzi kierowcy, którzy ukończyli 15 lat, mogą zaczynać przygodę z elektryczną motoryzacją za kierownicą dwumiejscowego czterokołowca Opel Rocks‑e.1

Niniejsza informacja jest aktualna na dzień publikacji. Specyfikacja techniczna opisywanych modeli, akcesoriów oraz usług może ulec zmianie. Niektóre modele, elementy wyposażenia, akcesoria oraz usługi i funkcje mogą być dostępne i działać tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty