Opel Astra 1.6 CDTI — tylko 3,7 l ON na 100 km

(ip)
Premiera Opla Astra 1.6 CDTI: W Genewie zadebiutuje najnowsza generacja tego turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM Fot: Opel
Premiera Opla Astra 1.6 CDTI: W Genewie zadebiutuje najnowsza generacja tego turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM Fot: Opel
Jednostka 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM i 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego, jest obecnie dostępna również w popularnych nadwoziach Astry. Osiągom silnika towarzyszy minimalny poziom hałasu i zużycie paliwa wynoszące średnio zaledwie 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów zgodnie z procedurą testu NEDC (New European Driving Cycle).

Do oferty silników wysokoprężnych w Astrze hatchback, sedan i Sports Tourer dołączyła właśnie najciekawsza jednostka tego

Premiera Opla Astra 1.6 CDTI: W Genewie zadebiutuje najnowsza generacja tego turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM Fot: Opel
Premiera Opla Astra 1.6 CDTI: W Genewie zadebiutuje najnowsza generacja tego turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM Fot: Opel

typu: 1.6 CDTI o mocy 100 kW/136 KM. Ten najnowszej generacji, wykonany w całości z aluminium, turbodoładowany silnik w różnych wersjach, będzie stopniowo zastępował jednostki 1.7 l, wprowadzając portfolio silników wysokoprężnych Opla w nową erę.

Cichy diesel Opla jest pierwszą jednostką pod maską Astry zgodną z przyszłą normą emisji spalin Euro 6, a tym samym — najbardziej ekologicznym silnikiem wysokoprężnym zbudowanym dotychczas przez firmę Opel. W swojej klasie wyróżnia się on najniższym poziomem hałasu i wibracji, co jest zasługą zoptymalizowanej konstrukcji komponentów, w tym w szczególności zastosowania układu wielokrotnego wtrysku podnoszącego efektywność procesu spalania oraz dodatkowych zabiegów poprawiających akustykę. Jak się okazało, zabiegi te przyniosły zamierzony efekt. Nowy 1.6 CDTI Opla jest najcichszym silnikiem wysokoprężnym wśród podobnych jednostek, czego odzwierciedleniem jest nadane mu określenie „szepczącego diesla”. Na moc i parametry ekologiczne silnika pozytywnie wpłynęły także wysokociśnieniowy układ common rail oraz katalizator tlenków azotu (NOx). Wraz z turbiną o zmiennej geometrii, która zapewnia elastyczność, rozwiązania te stanowią najważniejsze elementy techniczne silnika.

Jednostka rozwija 320 Nm maksymalnego momentu obrotowego — o 7 procent więcej niż jej 130‑konny poprzednik o pojemności 1.7 l. Jednocześnie obniżono zużycie paliwa i emisję CO2. W tej odmianie silnik zużywa średnio wzorcowe 3,9 litra oleju napędowego na 100 kilometrów zgodnie z procedurą testu NEDC, emitując zaledwie 104 gramy CO2 na kilometr — o 8

Nawet Opel Astra Sports Tourer z nową wersją turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM zużywa średnio zaledwie 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów przy
Nawet Opel Astra Sports Tourer z nową wersją turbodiesla o mocy 81 kW/110 KM zużywa średnio zaledwie 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów przy emisji CO2 na poziomie 97 g/km, mierzone zgodnie z procedurą testu NEDC Fot: Opel

procent mniej w porównaniu z silnikiem 1.7 l. Nie zaskakuje zatem fakt, że w Niemczech Astra 1.6 CDTI uzyskała najwyższą ocenę efektywności energetycznej A+. Oszczędnemu spalaniu towarzyszą znakomite osiągi i wysoki moment obrotowy już przy niskiej prędkości obrotowej silnika. Turbodoładowana Astra przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 s (sedan: 10,1 s), a elastyczność na piątym biegu mierzona czasem potrzebnym na zwiększenie prędkości z 80 do 120 km/h wynosi zaledwie 9,2 s (sedan: 9,1 s; Sports Tourer: 9,9 s). Prędkość maksymalna samochodu to 200 km/h, a w przypadku sedana — nawet 205 km/h.

Astra hatchback 1.6 CDTI 100 kW/136 KM z systemem Start/Stop i sześciobiegową przekładnią manualną jest dostępna w Polsce w cenie katalogowej od 84 500 zł. Ceny wersji sedan i Sports Tourer zaczynają się odpowiednio od 87 400 zł i 88 400 zł.

W Genewie Opel po raz pierwszy zaprezentuje swojego turbodiesla najnowszej generacji w wersji o mocy 81 kW/110 KM. Mimo 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego (7 procent więcej w porównaniu z poprzednikiem, 1.7 l, o identycznej mocy), którego znaczna część jest dostępna już w niskim zakresie obrotów, spalanie mierzone zgodnie z procedurą testu NEDC, udało się zmniejszyć do 3,7 litra oleju napędowego na 100 kilometrów przy emisji CO2 poniżej progu 100 g/km. Auto z tym silnikiem uwalnia do atmosfery CO2 w ilości zaledwie 97 g/km.

1.6 CDTI  Fot: Opel
1.6 CDTI Fot: Opel

Dzięki tym wszystkim zaletom 110‑konna wersja  „szepczącego diesla” będzie silnikiem ekonomicznym, ale z całą pewnością nie ospałym. Ekologii, wysokiej kulturze pracy i niskiemu poziomowi hałasu towarzyszy solidny zapas mocy. Astra hatchback, sedan i Sports Tourer z takim turbodieslem nowej generacji przyspieszają od 0 do 100 km/h w 12 sekund i rozwijają prędkość maksymalną 186 km/h.

Nowy silnik 1.6 CDTI w Astrze współpracuje z ulepszoną sześciobiegową przekładnią manualną. Firma Opel przeznaczyła ponad 50 milionów euro na optymalizację skrzyń 5- i 6‑biegowych, dzięki czemu gwarantują one najwyższy komfort zmiany przełożeń. Liczne udoskonalenia elementów przekładni i mechanizmu zmiany biegów, a także integracji całego podzespołu z pojazdem przyniosły zauważalną poprawę komfortu. Zmiana biegu w skrzyni o obniżonym tarciu wymaga minimalnego wysiłku, dzięki czemu przekładnia w Astrze 1.6 CDTI działa szybciej, precyzyjniej, a przede wszystkim bardziej płynnie.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty