Określenie pojazdu – VDS

Krzysztof Przybysz
Fot. Ryszard Polit: W wielu samochodach numer identyfikacyjny widoczny jest przez przednią szybę pojazdu.
Fot. Ryszard Polit: W wielu samochodach numer identyfikacyjny widoczny jest przez przednią szybę pojazdu.
Udostępnij:
VDS to druga część numeru identyfikacyjnego VIN, która opisuje dany pojazd.

VDS to druga część numeru identyfikacyjnego VIN, która opisuje dany pojazd.

 

Część VDS składa się z sześciu znaków przeznaczonych do opisu pojazdu. Znaki oraz ich kolejność i znaczenie określane są przez producenta i powinny charakteryzować konstrukcję pojazdu, rodzaj nadwozia, typ silnika, bądź inne istotne cechy.

 

Trzeba przyznać, że w tej dziedzinie panuje absolutna dowolność, nawet ten sam producent w zależności od modelu, roku produkcji czy kraju odbiorcy stosuje często inne oznakowanie pojazdu. Stosunkowo jasne kryteria oraz konsekwentne znakowanie realizują firmy Mercedes-

Fot. Ryszard Polit: W wielu samochodach numer identyfikacyjny widoczny jest przez przednią szybę pojazdu.
Fot. Ryszard Polit: W wielu samochodach numer identyfikacyjny widoczny jest przez przednią szybę pojazdu.

Benz i BMW.

 

Każdy inaczej

 

Mercedes-Benz do określenia typu pojazdu wykorzystuje wszystkie sześć znaków VDS, przy czym pierwsze trzy znaki jednoznacznie określają model, trzy ostatnie - typ i ewentualnie rodzaj paliwa.

 

BMW wykorzystuje cztery pierwsze znaki na określenie typu, ostatni znak VDS zarezerwowany jest na liczbę kontrolną, piąta nie wykorzystana pozycja wypełniona jest znakiem 0 (zero).

 

FORD uparcie trzyma się swojego systemu i w jego pojazdach pierwszy znak określa rodzaj nadwozia, dwa kolejne nie wykorzystane miejsca wypełnione są XX dalej podawany jest kraj produkcji, zakład montażowy oraz model.

 

FIAT zrezygnował z potencjalnej możliwości szerszego informowania i wykorzystuje we współcześnie produkowanych modelach jedynie pierwsze trzy znaki, wolne miejsca zaś wypełnia zerami. OPEL podobnie w starszych modelach cztery pierwsze miejsca zapełniał  zerami, model zaś był kodowany na piątym i szóstym miejscu.

Jest zasadą, że nie używane przez producenta pozycje są wypełniane wybranymi przez niego znakami bez określonego znaczenia.

 

Człon VDS podaje informacje dotyczące głównych cech pojazdu. Przepisy ISO nie narzucają producentom w tej mierze żadnych ograniczeń.

 

W USA

 

W przypadku pojazdów dopuszczonych do ruchu w USA sprawa ma się nieco odmiennie. Obowiązujące przepisy federalne jasno precyzują,  jakie informacje i w jakiej formie mają być w tej części zawarte. Nie wchodząc zbytnio w szczegóły należy podkreślić, że  konsekwencją  takiego stanu rzeczy jest fakt, iż pojazdy wyprodukowane poza Ameryką, a sprzedawane na tamtejszym rynku mogą różnić się członem VDS od identycznych egzemplarzy sprzedawanych na terenie kraju, w którym zostały wyprodukowane.

Pozostałe człony oznakowania VIN pozostają w zasadzie bez zmian.

 

Liczba kontrolna

 

Dodatkową sprawą jest liczba kontrolna, której obecność w pojazdach "amerykańskich" jest obligatoryjna. Liczba ta (dopuszcza się znak X oraz wszystkie cyfry) zlokalizowana jest na ostatniej, szóstej pozycji kodu WMI. Służy ona do zabezpieczenia treści oznakowania przed fałszowaniem, ponieważ jakkolwiek przeróbka powoduje zmianę tej liczby. Wyliczana jest ona wg algorytmu, który przedstawiono w tabeli 2.

 

Na marginesie należy podkreślić, że niektóre firmy przejęły ten godny polecenia standard i stosują go powszechnie dla wszystkich produkowanych pojazdów, a nie tylko przeznaczonych na amerykański rynek.

 

Sposób wyznaczania liczby kontrolnej z tabeli 2

 

- należy wpisać 17 znaków numeru VIN w wierszu A,

- w wierszu B umieszczamy odpowiednie przeliczenia (współczynniki z tabeli 3) poszczególnych liter VINu , cyfry przenosimy bez zmiany.

- w wierszu D umieszczamy kolejno iloczyny z wartości komórek  B i C,

- wartości z wiersza D sumujemy i dzielimy przez 11.

- Uzyskana reszta z dzielenia jest poszukiwaną liczbą kontrolną . Jeśli reszta wynosi 10, to liczbę kontrolną oznaczamy literą X.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie