Nowy Fiat Doblo

Mikołaj Krupiński
Fot. Mikołaj Krupiński
Fot. Mikołaj Krupiński
Nowy Fiat Doblo pozytywnie zaskakuje stylistyką oraz wyposażeniem. Uniwersalny kształt karoserii sprawia, że jest praktycznym środkiem lokomocji dla dużej rodziny i użytecznym narzędziem pracy.

 

Pierwsza generacja zadebiutowała 9 lat temu, czyli znacznie później niż choćby francuscy konkurenci. Jednak spóźnione "entrée" pozwoliło Fiatowi ustrzec się błędów rywali i zaoferować to, czego nie mają inni np. możliwość załadunku dwóch europalet do wersji Do

Fot. Mikołaj Krupiński
Fot. Mikołaj Krupiński

blo Cargo.

 

Niestety złą prasę zebrała dyskusyjna uroda i przeciętne wykończenie wnętrza - poprawione przy okazji liftingu w 2006 roku. Mimo to, od rozpoczęcia sprzedaży, Doblo przekonało do siebie milion nabywców, plasując się tym samym w czołówce segmentu multivanów.

 

By podtrzymać dobrą passę, nowy Fiat ma wszystkie zalety poprzednika i szereg nowinek, które mają zapewnić przewagę nad rywalami z PSA, Renault czy Volkswagena.

 

Przede wszystkim design

 

Patrząc na sylwetkę auta, widać, jaki cel przyświecał projektantom. Motto to styl i funkcjonalność, dlatego w pudełkowaty kształt karoserii wpisano dynamiczną linię nadwozia, którą wzmacniają duże, przednie reflektory, zachodzące daleko na maskę, masywne błotniki oraz potężny grill. Zwieńczeniem tytanicznej bryły jest szyba tylnej klapy, zespolona z "fortepianowym" plastikiem - całość stwarza wrażenie jednej tafli szkła.

 

Podobnie jak karoseria, tak i wnętrze nowego Fiata wygląda zachęcająco. Wielokolorowe tworzywa oraz tapicerka są dobrej jakości, a mnogość  schowków m.in. w drzwiach i pod sufitem pozwala zmieścić większość niewielkich przedmiotów. Schowki to tylko uzupełnienie głównej przestrzeni bagaż

Fot. Mikołaj Krupiński
Fot. Mikołaj Krupiński

owej, która przy pięciu osobach wynosi 790 litrów. Po złożeniu drugiego rzędu siedzeń, bagażnik powiększa się do 3200 litrów. Dodatkowo, można zamówić wersję wyposażoną w trzeci rząd siedzeń, która pomieści siedmiu pasażerów.

 

Funkcjonalność oraz ładowność zapewnia większa niż u poprzednika karoseria, którą osadzono na wydłużonej płycie podłogowej modelu Punto Evo. Dzięki temu Doblo ma rekordowy rozstaw osi wynoszący 2755 mm.

Za trakcję odpowiedzialne jest niezależne zawieszenie. Oś przednia to klasyczny układ typu McPherson, z tyłu zaś novum, niezależne zawieszenie tylnej osi typu bi-link z drążkiem stabilizującym, które podnosi komfort i przyczepność, a jednocześnie obniżenia wysokość progu załadunkowego.

 

Technologia

 

Na tle konkurencji, Doblo oferuje bogate wyposażenie standardowe. Wszystkie wersje osobowe oferują ABS z elektroniczną korekcją hamowania EBD oraz ESP wspomaga

Fot. Mikołaj Krupiński
Fot. Mikołaj Krupiński

ny przez system hill-holder, ułatwiający ruszanie pod górę. W trosce o bezpieczeństwo podróżujących, w bazowym wyposażeniu znajdują się także przednie poduszki powietrzne oraz boczne, o zwiększonej pojemności, które chronią jednocześnie głowę jak i klatkę piersiową.

 

Za dopłatą, możemy doposażyć naszego Fiata w m.in. radioodtwarzacz CD z mp3 sterowany z kierownicy, platformę multimedialną Blue&Me-TomTom, tempomat, czujniki parkowania, czy automatyczną klimatyzację z osobnym sterowaniem nawiewu na tył.

 

Silniki

 

Początkowo, pod maskę trafi jeden silnik benzynowy 1,4/95 KM oraz trzy turbodiesle z rodziny Multijet: 1,3/90 KM, 1,6/105 KM oraz 2,0/135 KM (dwie najmocniejsze wersje współpracującą z 6-biegową przekładnią manualną). W późniejszym okresie, gamę jednostek napędowych wzbogaci motor 1,4 T-Jet Natural Power (benzyna, metan) oraz jeszcze jeden silnik wysokoprężny sprzężony z półautomatyczną przekładnią Dualogic. Wszystkie silniki wyposażone są w układ Start&Stop i spełniają normy ekologiczne Euro 5 (poza 1.3 Multijet).

 

Wielofunkcyjne Doblo będzie oferowane jako osobówka i cargo. Do wyboru jest siedem wersji nadwoziowych: kombi z krótkim lub długim rozstawem osi, van, van z krótkim lub długim rozstawem osi, van z podwyższonym dachem oraz wersje do zabudowy. Wariant bagażowy ma pojemność od 3,4 do 4,2 metra sześciennego oraz od 750 do 1000 kg nośności.

 

Auto trafi do polskich salonów sprzedaży w lutym przyszłego roku. Choć cena oraz dokładna specyfikacja nie została jeszcze ujawniona, to na rynku włoskim, podstawową wersję Active z benzynowym silnikiem 1.4 wyceniono na 13 900 euro.  

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty