Nowe zakazy wyprzedzania dla ciężarówek na autostradzie A4

Sławomir Draguła
Nie wszyscy kierowcy stosują się do zakazu wyprzedzania dla ciężarówek
Nie wszyscy kierowcy stosują się do zakazu wyprzedzania dla ciężarówek
Od 12 marca w obrębie węzłów na opolskim odcinku autostrady A4 GDDKiA wprowadziła zakaz wyprzedzania dla samochodów ciężarowych.
Nie wszyscy kierowcy stosują się do zakazu wyprzedzania dla ciężarówek
Nie wszyscy kierowcy stosują się do zakazu wyprzedzania dla ciężarówek

Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek wprowadziła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad po konsultacjach z policją dla poprawy bezpieczeństwa w obrębie węzłów.

- Często dochodzi bowiem do sytuacji, że kierowca jadącej autostradą ciężarówki widząc wjeżdżającą z węzła inną ciężarówkę, zjeżdża gwałtownie na lewy pas, aby wpuścić włączający się pojazd na prawy pas - wyjaśnia Michał Wandrasz z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - Zajeżdża wówczas drogę jadącym lewym pasem i doprowadza do niebezpiecznych sytuacji mogących doprowadzić do zderzenia.

Informacja o zakazie wyświetlana jest na znakach zmiennej treści (tablicach świetlnych) umieszczonych w odległości kilometra od każdego z węzłów. Zakazy obowiązują do najbliższych wjazdów na węzłach.

- Komunikat o zakazie wyprzedzania będzie wyświetlany stale, lecz gdy tylko pojawi się konieczność podania na tablicy świetlnej innego komunikatu np. roboty drogowe, wypadek, zwężenie jezdni itp., informacja ta natychmiast zniknie i zakaz czasowo nie będzie obowiązywał - mówi Michał Wandrasz.

To nie pierwsze takie ograniczenie na autostradzie A4. Pod koniec stycznia na pięciu odcinkach dolnośląskiego fragmentu A4 z Wrocławia do Krzywej wprowadzone zostały zakazy wyprzedzania przez samochody ciężarowe. Miejsca zostały wytypowane na podstawie liczby wypadków z udziałem samochodów ciężarowych.

Odpowiednie znaki pojawiły się na odcinkach Pietrzykowice – Sokolniki, Piotrowice – Kostomłoty, Sokolniki k. Jarosławia – Udanin, Udanin – Wądroże Wlk. oraz na odcinku Legnickie Pole – Krzywa. Tam obowiązują zakazy wyprzedzania przez ciężarówki.

Celem zmian jest zmniejszenie liczby wypadków z udziałem ciężarówek, zwiększenie płynności ruchu, a przez to bezpieczeństwa użytkowników autostrady.

- Chodzi m.in. o sytuacje, kiedy pojazdy ciężarowe przy wzajemnym wyprzedzaniu się wykonują ten manewr przez kilka kilometrów blokując oba pasy ruchu. W takich sytuacjach, mających miejsce szczególnie w okolicach węzłów autostradowych, utrudnione jest bezpieczne włączanie i wyłączanie się z ruchu innych pojazdów, co zwiększa ryzyko wypadków – tłumaczy Michał Nowakowski z dolnośląskiego oddziału GDDKiA. 

Sławomir Draguła

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty