Samochód jest nieco lżejszy mimo dłuższego o 9 cm nadwozia. Ponad 95 proc. materiałów nadaje się do powtórnego wykorzystania po wycofaniu z eksploatacji, a ponad 5 proc. użytych tworzyw sztucznych pochodzi z recyklingu. To z jednej strony ukłon w stronę ekologii, a z drugiej konieczność wymagana coraz ostrzejszymi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska.
W środku uwagę zwracają analogowy obrotomierz i cyfrowy wyświetlacz, pokazujący m.in. prędkość z jaką porusza się
auto. Bagażnik ma pojemność 405 l, o 75 l więcej niż w poprzedniku. Po złożeniu tylnych siedzeń objętość bagażnika wzrasta do 1162 l.
Auto zostało wyposażone w liczne rozwiązania zarezerwowane do niedawna dla pojazdów droższych. Ma np. kartę umożliwiającą otwarcie i uruchomienie samochodu, a także zamykanie drzwi na odległość. Dzięki funkcji zdalnej lokalizacji, stojące w tłumie innych aut Megane można odnaleźć po zmroku. Wystarczy wcisnąć jeden z guzików na karcie, by zapaliły się światła.
Automatyczny hamulec postojowy aktywuje się po wyłączeniu silnika, a zwalnia po uruchomieniu samochodu, i naciśnięciu na pedał gazu. Samochód może być też wyposażony w ogranicznik-regulator prędkości.
Miłośnicy muzyki mogą korzystać z systemu wykorzystującego specjalne oprogramowanie do cyfrowej obróbki dźwięku, zainstalowanego w radioodtwarzaczu samochodowym. Generuje on dźwięk trójwymiarowy przez osiem głośników. Seryjnie montowane na centralnej konsoli gniazdo pozwalające na podłączenie przenośnego odtwarzacza.
W nowym Megane zastosowano specjalny system chroniący kierowcę i pasażerów w razie wypadku. Uwzględnia on w swym działaniu siłę zderzenia oraz budowę ciała podróżnych odpowiednio dostosowując działanie pasów bezpieczeństwa i poduszek powietrznych. W teście bezpieczeństwa Euro NCAP samochód otrzymał maksymalną notę 5 gwiazdek.
Do wyboru są trzy silniki wysokoprężne: 1,5 l/85 KM, 1,5 l/105 KM i 1,9 l/130 KM oraz trzy benzynowe 1,6 l/100 KM, 1,6 l/110 KM i 2,0 l/180 KM. 110-konna jednostka benzynowa jest przystosowana do zasilania biopaliwem z dodatkiem bioetanolu (alkohol pochodzenia roślinnego). Od wiosny przyszłego roku Megane będzie oferowane z turbodoładowanym silnikiem benzynowym 1,4 l/130 KM i turbodieslem 2,0 l/160 KM.
Nowe Megane produkowany jest w Palencii w Hiszpanii. Jego poprzednik sprzedał się na całym świecie w ilości blisko 3 mln sztuk. Producent zapewnia, że nowa generacja jest mniej awaryjna. Pozostaje wierzyć w te zapewnienia. Właściciele Megane II narzekają m.in. na kłopoty z zawieszeniem i silnikami diesla.
Wrażenia z jazdy
Nowe Megane to auto wygodne, bo jest w nim dużo miejsca. Prowadząc samochód dobrze czuje się drogę, szczególnie pokonując ostre zakręty, w czym pomaga zmodyfikowany układ elektrycznego wspomagania kierownicy. Dzięki dużemu, elektronicznemu wyświetlaczowi łatwo jest kontrolować szybkość jazdy. Pokazujące się na nim liczby wręcz "biją po oczach".
Samochód wyposażony w silnik wysokoprężny dCi 130 jest stosunkowo cichy i charakteryzuje się sporą elastycznością. Można spokojnie jechać z szybkością 115 km/h na szóstym biegu przy 2200 obr./min. Przycisk elektrycznego hamulca ręcznego jest prawie niewidoczny, dzięki czemu zyskano na przestrzeni po prawej ręce kierowcy. W oczy rzuca się ładna kolorystyka wnętrza. Rozjaśniają je dostępne w opcji szyby w dachu.
Wybrane dane techniczne
Renault Megane 1,9 dCi
Typ silnika | diesel |
Pojemność skokowa (cm3) | 1870 |
Moc maksymalna (KM przy obr./min) | 130/3750 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm przy obr./min) | 300/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 205 |
Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 4,4/6,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 429,5 x 180,8 x 147,1 |
Pojemność bagażnika (l) | 405/1162 |
Cena (zł) | 74 200 |
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?