Niedoceniany układ

(gw), Motoexpress
Udostępnij:
Układ wydechowy jest traktowany przez wielu użytkowników jako mało ważny zespół, który odprowadza spaliny z silnika i często uszkadza się podczas szybkich przejazdów przez nierówności terenowe.

W praktyce, wydech jest równie ważny jak inne zespoły pojazdu. Jest
to skomplikowany technicznie układ, który spełnia wiele ważnych funkcji.

  • Po pierwsze jego zadaniem jest skuteczne odprowadzanie spalin poza obrys
    karoserii pojazdu.
  • Po drugie wycisza hałasy związane z wylotem spalin z głowicy silnika, do
    czego służą dwa, a niekiedy trzy tłumiki.
  • Wreszcie po trzecie, w układzie wydechowym odbywa się oczyszczenie gazów
    spalinowych ze szkodliwych związków chemicznych, które nie powinny przedostać
    się do atmosfery.

W niektórych jednostkach napędowych, dzięki odpowiedniemu ukierunkowaniu
kanałów układu wydechowego napędzany jest wirnik sprężarki, która wówczas
nazywana jest turbosprężarką.
Kolektor na początku
Początkiem układu wydechowego jest kolektor umieszczony przy głowicy
silnika. Układ ten jest związany silnikiem, kopiuje jego ruchy, a dodatkowo
wytwarza drgania własne, dlatego musi być połączony z nadwoziem elementami
elastycznymi, które są jednym z gwarantów długotrwałej jego pracy. Mocowanie
poszczególnych elementów ze sobą lub rurami wiodącymi spaliny powinno być
wykonywane za pomocą skręcanych obejm z użyciem odpowiednich podkładek
i przekładek amortyzujących i dylatacyjnych.
Głośne przypomnienie
Właściwie użytkownicy przypominają sobie o układzie wydechowym, gdy
dziury w tłumikach i nieszczelności połączeń powodują zwiększenie głośności
jego pracy. Jazda z nieszczelnym układem może nieść bardzo poważne skutki
dla zdrowia i życia kierowcy i pasażerów. Należy podkreślić, że spaliny
przedostające się pod podwozie różnymi drogami trafiają do wnętrza samochodu
i mogą wywołać bóle głowy, złe samopoczucie, obniżenie koncentracji i czasami
bywają przyczyną wypadków.
Dlatego wymiany elementów układu wydechowego trzeba dokonywać w profesjonalnych
warsztatach, które używają oryginalnych części zamiennych i stosują technologie
montażu zalecane przez producentów samochodów.
Uwaga na uszkodzenia
1 Układ biegnący pod podłogą samochodu narażony jest na stały kontakt
z różnymi agresywnymi substancjami pochodzącymi z otocznia, a także produktami
działającymi korozyjnie zawartymi w spalinach samochodu.

2 Dodatkowo jest on narażony na uszkodzenia mechaniczne wywołane przez
kamienie czy przeszkody stałe.

3 Kolejnym czynnikiem wpływającym destrukcyjnie na ten zespół są różnice
temperatur pomiędzy rozgrzanym metalem a otoczeniem np. podczas przejazdu
przez kałużę.

4 Układy wydechowe, nawet te najdroższe podlegają zużyciu korozyjnemu.
Proces korozji przebiega od wewnątrz tłumika i postępuje najszybciej, gdy
pojazdu nie eksploatuje się przez długie okresy, a wewnątrz tłumików kondensuje
się woda.UWAGA! Wymienione warunki sprawiają,
że trwałość układu wydechowego jest ograniczona i wynosi z reguły 4-5 lat
lub 80-100 tys. km przebiegu. Nieco większą żywotność wykazują układy wydechowe
silników wysokoprężnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie