Według polskiego ustawodawstwa, aby móc jeździć motocyklem z silnikiem o pojemności do 125 centymetrów sześciennych, od lipca 2014 roku wystarczy prawo jazdy kategorii B. Dodatkowym warunkiem jest określony czas posiadania tych uprawnień. Kierowca musi mieć prawo jazdy kategorii B przynajmniej 3 lata.
Są też dwa obostrzenia dla producentów takich motocykli:
- moc maksymalna nie może być wyższa niż 11 kW (15 KM)
- stosunek mocy do masy nie może być większy niż 0,1 kW / kg
Dzięki temu przepisowi każdy kto posiada dłużej niż trzy lata prawo jazdy kategorii B, może szukać motocykla wg własnych wymagań: sportowego, turystycznego, czy miejskiego o nowoczesnym design, o klasycznej sylwetce itd.
Może także siąść za kierownicą skutera aby szybko i bezproblemowo poruszać się po mieście lub spróbować uroków podróżowania prawdziwym krążownikiem o długości 2235 mm i szerokości 795 mm, który waży 180 kg.
Przygotowaliśmy zestawienie najpopularniejszych motocykli i skuterów tej klasy. W tabeli podaliśmy także prezentowane przez producenta informacje dotyczące podstawowych danych technicznych. Niestety nie udało się podać prędkości maksymalnych, gdyż nie są one powszechnie wskazywane. Jak poinformował nas jeden z importerów „podawanie takich danych, mogłoby zachęcić małe firmy do nadmiernego zwiększania prędkości maksymalnych, aby uatrakcyjnić swą ofertę. W efekcie powstałaby spirala zwiększania prędkości, co odbiłoby się na bezpieczeństwie.
Musimy pamiętać, że wersje 125 ccm są adresowane do ludzi wkraczających do motocyklowej rodziny”. Z dziennikarskiego obowiązku podajemy zatem jedynie, że zazwyczaj prędkości w tej klasie wynoszą od 90 do 110 km/h.
Co wybrać Skuter czy motocykl?
To sprawa bardzo indywidualna, ale warto pamiętać o kilku zasadach:
- W mieście automatyczna, bezstopniowa przekładnia CVT, stosowana w skuterach, jest znacznie bardziej wygodna, niż ustawiczne „wachlowanie” dźwignią zmiany biegów;
- Gorsze warunki pogodowe (np. nagłe opady deszczu) lepiej odczujemy jadąc skuterem, gdyż jego konstrukcja zapewnia lepszą ochronę;
- Skuter ma też zazwyczaj pojemny schowek pod siedzeniem, gdzie można przewozić laptopa, czy drobne zakupy;
- Jeśli jednak klasa 125 ccm ma być etapem przejściowym przed zakupem motocykla, lepiej od razu kupić motocykl i oswajać się z obsługą sprzęgła i zmianą biegów;
- Aktualnie modele motocykli 125 ccm oferowane są w różnych wersjach i możemy dopasować motor do swoich preferencji.
Motocykle do 125 ccm. Najczęściej wybierane motocykle 125 ccm

Fot. Aprilia
Aprilia SX 125 – cena 18 900 zł
Aprilia SX 125 jest szybka i lekka. Zapewnia wzorcowe osiągi, dzięki nowemu silnikowi. Nowy SX125 to autentyczny wyznacznik jakości na najbardziej wymagających trasach. Teraz odnowiony pod względem konstrukcji, silnika i wyposażenia oferuje jeszcze więcej niezapomnianych emocji.

Fot. Aprilia
Aprilia RS 125 – cena 24 900 zł
Aprilia RS 125 to motocykl, który jest uosobieniem sportowego charakteru. To niesamowita koncentracja stylu i mocy. Jej silnik i zaawansowane komponenty potrafią wzbudzić emocje w wyścigach nawet u doświadczonych kierowców. Przede wszystkim jest to jednak idealny motocykl dla młodych nowicjuszy.

Fot. Barton
Barton Classic – cena 8 499 zł
Klasyczny motocykl o sylwetce choppera przyciąga spojrzenie każdego. Wyposażony jest w niezniszczalny jednocylindrowy pionowy silnik o mocy ponad 12 KM wzorowany na silniku Hondy CB. W konstrukcji zastosowano niwelujący drgania wałek wyrównoważający, zapewniający wysoką kulturę pracy silnika.

Fot. Barton
Barton Hyper – cena 11 949 zł
Barton Hyper to motocykl w stylu enduro. Jego wysoka pozycja i spory prześwit podkreślają terenowy charakter. Wersja wyposażona w kufry to świetna propozycja na turystyczne enduro dla osób z prawem jazdy kat. B. Dodatkowa przestrzeń bagażowa pozwala zabrać wszystkie potrzebne rzeczy i ruszyć w nieznane.

Barton Blade-R – cena 14999 zł
Barton Blade-R 125 już na pierwszy rzut oka daje wyraźny obraz tego, dla jakiego motocyklisty został zaprojektowany. Sportowa linia nadwozia, ostre kształty przedniej obudowy z wyraźnie wyeksponowanym zestawem nowoczesnych lamp LED (w tym centralnej lampy do jazdy dziennej), podwójne hamulce tarczowe z przodu i jednotarczowy tylny oraz kratownicowa rama nie pozostawiają złudzeń co do przeznaczenia motocykla. Barton Blade R ma wyróżniać swojego właściciela i eksponować jego styl oraz motoryzacyjne zainteresowania.

Fot. Honda
Honda MSX 125 Grom – cena 17 700 zł
Honda MSX Grom to motocykl mały rozmiarami, ale wielki duchem. Nowy silnik o pojemności 125 ccm rozwija większą moc, a dzięki układowi wtrysku PGM-FI spełnia normę emisji spalin EURO5 i zużywa mało paliwa. Dodatkowy bieg oznacza, że mamy teraz do wyboru pięć przełożeń, co poprawia komfort przy dłuższej jeździe. Nowocześnie odświeżone (i łatwe do zdjęcia) nadwozie wygląda świetnie fabrycznie, ale można je także mocno zmodyfikować. Podobnie jak u starszych braci, cyfrowy zestaw wskaźników w modelu MSX Grom jest teraz wyposażony w obrotomierz i wskaźnik położenia biegu.

Fot. Honda
Honda CB125R – cena 21 400 zł
Ta Honda „opakowuje fantastyczne osiągi” w modną sylwetkę. Mniejszy kuzyn zapierającej dech w piersiach CB1000R, a zatem członek rodziny Neo Sports Café, pewnie deklaruje swoje możliwości za pomocą odważnie stylizowanego nadwozia otaczającego ramę ze stalowych rur. Supernowoczesny panel wskaźników LCD i pełne oświetlenie LED to rozwiązania z klasy premium, ale bez wątpienia największą uwagę przyciąga dodatkowa moc nowego silnika DOHC o pojemności 125 cm3 oraz precyzja działania zawieszenia wyposażonego w widelec Showa SFF-BP USD.

Fot. Junak
Junak 121 – cena 7 899 zł
Jego siła tkwi w prostocie i zastosowaniu sprawdzonych przez lata podzespołów i rozwiązań, które pozwoliły stworzyć udany pod każdym względem motocykl na prawo jazdy B, który z jednej strony urzeka łatwością obsługi, a z drugiej nie przytłacza ogromem dodatków.
Klasyczna soft-chopperowa i wiecznie modna linia oraz ogromna wszechstronność, sprawiają, że Junak 121 sprawdza się niemal wszędzie.
Uwagę przykuwa solidny bagażnik z wygodnymi uchwytami dla pasażera, a lekko wyprofilowana kanapa oraz odpowiednio dopasowana kierownica, zapewniają odprężoną pozycję podczas jazdy. Klasyczny w formie kokpit nie tylko świetnie pasuje do reszty stylistyki Junaka 121, ale także pozwala na szybki i czytelny wgląd we wszystkie niezbędne informacje, wśród których nie zabrakło elektronicznego wskaźnika poziomu paliwa z kontrolką rezerwy oraz wyświetlacza obecnie zapiętego biegu.
Niska masa własna, wynosząca zaledwie 123 kg, wyprostowana pozycja za kierownicą oraz nisko umieszczona kanapa sprawiają, że nawet osoby stawiające swoje pierwsze kroki w świecie motocykli, szybko poczują się na nim pewnie. Z kolei 16,5 litrowy zbiornik paliwa pozwoli na niezwykle rzadkie wizyty na stacjach paliw.

Fot. Junak
Junak 125 RACER - cena 8 899 zł
Niska masa własna (115 kg) oraz 10.8 KM mocy zasilanego wtryskiem Mikuni silnika zapowiada ogromną dawkę przyjemności z jazdy. Tai jest nowy Junak 125 Racer. Design motocykla sprawia, że nie możesz zostać niezauważony. Masywne kształty, ostre linie i sportowe obręcze aluminiowych kół sprawiają, że całość prezentuje się bardzo dojrzale jak na motocykl na prawo jazdy kategorii B. Przy tym Junak 125 Racer doskonale sprawdza się podczas codziennej miejskiej eksploatacji. Zawieszenie stanowi zoptymalizowany kompromis pomiędzy komfortem, a precyzją prowadzenia. Jednostka napędowa nowego 125 Racer wyróżnia się rasowym brzmieniem, wysoką kulturą pracy, jak również ograniczonym spalaniem. Silnik został wyposażony w elektroniczny wtrysk paliwa.

Fot. Junak
Junak RSX 125 – cena 9 499 zł
Junak RSX 125 stanowi kontynuację serii RS – motocykli o sportowym charakterze, przeznaczonych dla posiadaczy prawa jazdy B. Nowy RSX jest świetnym sposobem na wkroczenie do świata prawdziwego motocyklizmu. Manualna skrzynia biegów, silnik o mocy 10.6 KM, podwójny układ wydechowy o zdecydowanym brzmieniu – te atrybuty dają możliwość bycia zauważonym na drodze.
Junak RSX 125 to także niskie spalanie, wyższa kultura pracy i niezawodność dzięki elektronicznemu wtryskowi paliwa. Motocykl został wyposażony również w tylny klosz typu full LED, elektroniczną deskę rozdzielczą oraz port USB.

Fot. Junak
Junak M12 125 – cena 12 499 zł
Junak M12 125 to nawiązanie do amerykańskiego stylu i zarazem zaproszenie na nieco dalsze wypady.
Designerzy zadbali o to, aby połączyć konserwatywne linie z nowoczesnymi rozwiązaniami technologicznymi. Nowy Junak posiada klasyczną linię zbiornika paliwa, a także solidne wykończenie końcówki układu wydechowego, który podkreśla klasyczny rodowód modelu M12. Warto również spojrzeć na błotniki, które zostały w całości wykonane z wysokiej jakości metalu.
Za przyjemność z jazdy odpowiada niezwykle komfortowo zestrojone zawieszenie, zarówno na przedniej, jak i tylnej osi. Junak M12 posiada jeden z największych rozstawów osi w swojej klasie – 1435 mm, który sprawia, że motocykl wyróżnia się pewnością prowadzenia, zarówno w zakrętach, jak i na dziurawej nawierzchni. Do dalszych wypadów zachęcają także duże koła, miękkie, dwuosobowe siedzisko, szerokie podnóżki oraz kierownica wyposażona w ergonomiczne manetki o sporej średnicy. To połączenie zapewnia wygodną i niczym niewymuszoną pozycję za kierownicą, co pozwala jeszcze bardziej cieszyć się z każdego przebytego kilometra.

Fot. Junak
Junak M11 125 Cafe – cena 13 899 zł
Junak M11 125 Cafe stanowi świetne uzupełnienie portfolio modelowego, o rewelacyjnie wyglądający motocykl do którego prowadzenia wystarczy zwykłe prawo jazdy B.